شناسه خبر:32293
1399/9/2 17:40:30

اینکه شهرداری همدان در طول سال‌های اخیر وظایفی فراتر از آسفالت کردن و انجام خدمات روزمره خدمات شهری را برعهده گرفته، جای بسی خوشحالی است؛ اما تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌کاره یکی از درخواست‌های مهم شهروندان همدانی بود. یکی از بزرگ‌ترین این پروژه‌ها، پروژه احداث سایت‌موزه میدان است که از اهمیت زیادی برای شهروندان همدانی برخوردار بوده؛ همچنین می‌توان به عدم تکمیل تالار همایش‌های بین‌المللی و قرآنی نیز اشاره کرد که پس از چهار سال از افتتاح رسمی آن، هنوز پوشش سقف آن تعیین تکلیف نشده است. از دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره می‌توان به احداث بوستان ولایت، عدم بازگشایی بلوار شهید فهمیده و ترافیک بلوار ارم نیز اشاره کرد.

شهرداری منطقه یک طی یک‌ونیم سال اخیر در نقش ناجی این پروژه‌ها ظاهر شده و با سروسامان دادن به آن‌ها باعث شده تا عملیات عمرانی این پروژه‌ها از سر گرفته شود و شاهد افتتاح آن‌ها در آینده‌ای نزدیک باشیم؛ از مسعود دهبانی‌صابر، مدیر منطقه یک شهرداری همدان درباره این پروژه‌ها پرسیده‌ایم که در ادامه می‌آید:

مدیر منطقه یک شهرداری همدان با اشاره به اینکه در تابستان موضوع احداث این سایت‌موزه به شهرداری منطقه یک واگذار شد، گفت: طرح‌ها و برآوردهای لازم که جهت اجرایی کردن این پروژه نیاز بود، همگی به‌سرعت تهیه و تنظیم شدند و خوشبختانه در مدت کوتاهی توانستیم با برگزاری مناقصه پیمانکار این پروژه را جذب کنیم.

مسعود دهبانی‌صابر ادامه داد: مبلغ 80 میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری منطقه یک به این پروژه اختصاص یافته است و هم‌اکنون نیز عملیات اجرایی پروژه آغاز شده و درحال اجرای فوندانسیون اصلی سایت‌موزه هستیم.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان اظهار کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهر همدان محسوب می‌شود که از اهمیت بالایی نیز برای شهروندان همدانی برخوردار است؛ به همین دلیل با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و مهندسی بالا درتلاشیم تا هرچه سریع‌تر این پروژه تحویل همشهریان عزیز همدانی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه پروژه پارک ولایت با اعتباری 90 میلیارد ریالی به مناقصه گذاشته شده است و هم‌اکنون نیز پیمانکار آن جذب شده و درحال اجرای پروژه است، عنوان کرد: بخشی از عملیات عمرانی این پارک تا انتهای سال به اتمام می‌رسد و به مردم خوب شهر همدان تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه فاز نخست اجرای پروژه احداث مسیرهای دسترسی پارک و دیوارهای حائل است، افزود: با توجه به آنکه این پارک کوهستانی است، تصمیم گرفته شد تا با کمترین دخالت در طبیعت و صدمه به محیط‌زیست عملیات اجرایی آن دنبال شود تا به‌عنوان یک پارک فرامنطقه‌ای پذیرای شهروندان و گردشگران از نقاط مختلف باشیم.

دهبانی‌صابر با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز و کاربری‌های آن به‌دلیل تأثیرات مثبتی که بر محیط‌زیست و سلامت جسمی و روانی شهروندان دارد بسیار مهم است، گفت: فضای سبز شهری بایستی متناسب با شرایط هر منطقه مورد توجه قرار گیرد که در همین رابطه با به‌کارگیری کارشناسان متخصص و زبده تمامی معیارها، استانداردها و ضوابط شهری در سطح شهرداری منطقه یک شناسایی و احصا شده است و پروژه احداث پارک ولایت به‌عنوان یک پارک فرامنطقه‌ای باعث جهش بزرگی در سرانه فضای سبز شهری خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان آنکه امسال در بودجه شهرداری منطقه یک اعتباری 65 میلیارد ریالی جهت اجرای سقف میانی و پوشش تالار همایش‌های بین‌المللی و قرآنی درنظر گرفته شده است، ابراز کرد: با توجه به مطالعات و برآورد مالی که بر روی طرح صورت پذیرفت، بنا شد تا گنبد اصلی این تالار که دارای ارتفاعی 65 متری است، به‌عنوان یک اِلمان شهری به قوت خود باقی بماند و در زیر این گنبد بافت میانی فضاکار با ارتفاع 15 متری احداث شود.

وی ادامه داد: سازه عرقچین میانی اجراشده بر روی این تالار از نوع خرپای فضاکار بوده که در گنبد اصلی نیز به‌کار رفته و پوششی که بر روی آن درحال اجرا بوده، از جنس کلزیپ است.

مدیر منطقه یک شهرداری همدان گفت: پس از اجرای پوشش گالوانیزه اولیه که هم‌اکنون نیز به پایان رسیده است، عملیات عایق‌کاری با لایه‌های رطوبت‌گیر و پشم سنگ اجرا می‌شود و پوشش نهایی که از جنس آلومینیوم است نیز صورت می‌گیرد و پس از آن عملیات طراحی و اجرای تأسیسات دکوراسیون داخلی و تجهیز تالار آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان آنکه بلوار شهید فهمیده در شهر همدان به‌عنوان معبری توریستی ترافیکی شناخته می‌شود، عنوان کرد: در فصل تابستان و با مراجعه گردشگران شاهد ترافیک زیادی در این معبر بودیم و با تصمیمی که گرفته شد، نسبت به تملک این ساختمان که ارزشی 350 میلیارد ریالی داشت، اقدام کردیم؛ خوشبختانه هم‌اکنون نیز درحال ساخت واحدهای تجاری در قسمت انتهایی این پروژه هستیم و با اتمام ساخت آن‌ها، عملیات تسطیح، زیرسازی و آسفالت‌ریزی این معبر نیز صورت می‌پذیرد تا شاهد یکی از بازگشایی‌های مهم در شهر همدان باشیم.

دهبانی‌صابر با بیان اینکه احداث پروژه بلوار ارم با رویکرد حاکمیت پیاده‌رو بر سواره آغاز شده بود، گفت: با تکمیل فاز اولیه این پروژه 50 هزار متر مربع پیاده‌روسازی در این بلوار صورت پذیرفت و شهروندان نیز استقبال ویژه‌ای از این پیاده‌روسازی صورت داده‌اند؛ اما یکی از مشکلاتی که همشهریان همدانی در سالیان اخیر با آن روبه‌رو بوده‌اند، ترافیک سنگین در این محدوده است که در روزهای تعطیل باعث اذیت همشهریان عزیز می‌شود؛ بنابراین از ابتدای تابستان سال جاری عملیات دیوارکشی رودخانه بلوار کاج که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان ساکن در این منطقه نیز بود و در گذشته خودروهای شهروندان درون آن سقوط کرده بود، آغاز شده است. خاک‌برداری‌های لازم و اصلاح مسیر رودخانه در تیرماه به پایان رسید و بسترسازی لازم به ارتفاع یک متر به‌منظور ایجاد مسیر اصولی برای رودخانه انجام شد. هم‌اکنون نیز عملیات دیوارکشی این رودخانه به طول 300 متر و ارتفاع سه متر با اعتباری 18 میلیارد ریالی درحال انجام است؛ با اتمام عملیات دیوارکشی رودخانه بلوار کاج عملیات احداث بلوار 35 متری کاج صورت می‌پذیرد تا با اتصال این مسیر به بلوار ارم و همچنین تکمیل رینگ دره‌مرادبیگ به بلوار ارم، شاهد کاهش چشمگیر بار ترافیکی در این محدوده باشیم.

شناسه خبر 32293