شناسه خبر:30059
1399/7/21 11:54:17

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ضایعات‌فروشان جاده انصارالامام، فاقد مجوزهای زیست‌محیطی هستند، اعلام کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه ورود کند، چراکه موظف است مجوز هرگونه فعالیت صنفی را صادر کند. همچنین جهادکشاورزی باید اراضی که برای ساخت‌وساز قرار می‌گیرد، تعیین تکلیف کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، اسدی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از 134 واحد بازیافت ضایعات و زباله جاده انصارالامام همدان، فاقد مجوزهای لازم ازجمله مجوزهای زیست‌محیطی هستند، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی باید به‌طور جدی برای سامان‌دهی ضایعات‌فروشان ورود کنند تا بهداشت و سلامت جامعه و محیط‌زیست، فدای استفاده مجدد از مواد نشود.

ایرج اسدی اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی، حجم تولید زباله و ضایعات توسط مردم افزایش یافته و رهاسازی این مواد در طبیعت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خاک که بستر توسعه بوده و برای تولید یک ‌سانتی‌متر به میلیون‌ها سال زمان نیاز است، وارد می‌کند.

وی مشکلات زیست‌محیطی و به‌خطر افتادن امنیت غذایی مردم را از دیگر اثرات رهاسازی ضایعات در طبیعت برشمرد و افزود: وجود مراکز ضایعات‌فروشی برای جلوگیری از رهاسازی این مواد در طبیعت لازم است و براساس قوانین مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی آن، باید حداکثر استفاده از منابع موجود انجام شود.

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه باید قوانینی درباره استفاده و فروش ضایعات وجود داشته باشد تا بهداشت و سلامت جامعه و محیط‌زیست فدای استفاده مجدد نشود، اضافه کرد: مراکز بازیافت از دیدگاه کارشناسان محیط‌زیست، یکی از مراکز مهمی است که وجود آن‌ها به حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی کمک می‌کند.

اسدی بیان کرد: هر فعالیت اقتصادی و اجتماعی که براساس اصل 50 قانون اساسی موجبات آلودگی محیط‌زیست را فراهم کند، ممنوع اعلام شده، بنابراین مراکز ضایعات‌فروشی، باید در چهارچوب دستورالعمل‌های زیست‌محیطی فعالیت کنند.

وی کمک به حفظ و حراست از محیط‌زیست و استفاده چندگانه از منابع موجود را از رسالت اصلی ضایعات‌فروشی‌ها دانست و تأکید کرد: مراکز ضایعات‌فروشی که شست‌وشوی پسماندهای پلاستیکی را انجام می‌دهند، باید به تصفیه‌خانه مجهز باشند تا فاضلاب تولیدی ناشی از شست‌وشو را تصفیه کرده و سپس به محیط تخلیه کند. در غیر این صورت پساب تولیدی، باعث گسترش آلودگی و از بین رفتن کیفیت خاک خواهد شد.

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه در مسیر جاده انصارالامام حدود 134 واحد بازیافتی مستقر بوده و در داخل شهر نیز به‌صورت پراکنده فعالیت می‌کنند، افزود: برای ادامه حیات این واحدها و حفظ رسالت اصلی آن‌ها، دستگاه‌های مربوطه باید ضوابط خود را در بخش‌های مختلف اعلام کنند که متأسفانه این اتفاق نیفتاده و بخش عمده ضایعات‌فروشی‌های این منطقه، فاقد مجوز بوده و باعث انتشار آلودگی می‌شوند.

اسدی با بیان اینکه آتش‌زنی زباله‌ها بخش دیگری از اقدامات این مراکز است که باعث انتشار آلودگی در محیط‌زیست می‌شود، گفت: ضایعات‌فروشان در ساعت پایانی روز زباله‌ها و ضایعات بلااستفاده را آتش می‌زنند که اخطارهای فراوانی دراین‌باره به آن‌ها داده شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ضایعات‌فروشان جاده انصارالامام، فاقد مجوزهای زیست‌محیطی هستند، اعلام کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه ورود کند، چراکه موظف است مجوز هرگونه فعالیت صنفی را صادر کند. همچنین جهادکشاورزی باید اراضی که برای ساخت‌وساز قرار می‌گیرد، تعیین تکلیف کند.

رئیس اداره نظارت و پایش حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه شهرداری موظف به نظارت بر صدور پروانه‌ها و ساخت‌وسازها در جاده انصارالامام است که متأسفانه این نظارت‌ها انجام نشده و مراکز ضایعات‌فروشی غیرمجاز شکل گرفته است، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی باید برای سامان‌دهی مراکز ضایعات‌فروشی، به‌طور جدی ورود کنند.

اسدی با بیان اینکه شهرداری همدان پیشنهاد داده بود تا در کنار سایت زباله، مکانی برای ضایعات‌فروشان ایجاد شود تا علاوه بر سامان‌دهی این واحدها، آلودگی فاضلاب حاصل از اجتماع ضایعات‌فروشان به تصفیه‌خانه سایت هدایت شود، گفت: با همکاری دستگاه‌های متولی، باید مکانی برای فعالیت این واحدهای صنفی درنظر گرفته شود تا آلودگی آن‌ها به حداقل برسد.

شناسه خبر 30059