در مطالعهای جدید 40 کودک 10 تا 13 ساله، مهارتهای حافظه و توجه را انجام دادند، در حالیکه فعالیت مغزشان از طریق امآرآی تحتنظر بود.
20 نفر از این کودکان، علاوه بر تمارین موسیقیایی در مدرسه حداقل دو ساعت در هفته در کلاس موسیقی شرکت داشتند.
20 نفر دیگر بهجز مدرسه، هیچ نوع آموزش موسیقیایی دریافت نمیکردند.
طبق گزارش زمان پاسخدهی در هر دو گروه فرق نداشت، اما عملکرد کودکانی که بیشتر تحت آموزش موسیقیایی بودند، بهمراتب بهتر بود.
محققان مشاهده کردند که کودکان تحت آموزش موسیقی، دارای فعالیت بیشتر مناطق مغزی مرتبط با کنترل توجه و کدگذاری شنیداری بودند. این عملکردها با بهبود در خوانش، ابتکار بیشتر و کیفیت زندگی بهتر مرتبط هستند.
لئونی کاسل؛ سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پانتیفیکال شیلی دراینباره میگوید: مهمترین یافته ما این است که بهنظر میرسد دو مکانیزم مختلف، زمینهساز عملکرد بهتر کودکان آموزشدیده موسیقی در مهارت توجه و حافظه هستند.
بهگفته محققان آموزش موسیقی ممکن است فعالیت عملکردی برخی از شبکههای مغزی را افزایش دهد.
حال محققان قصد دارند به بررسی تأثیر موسیقی بر بهبود کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی بپردازند.
شناسه خبر 30051