شناسه خبر:30049
1399/7/21 10:18:03
عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران؛

80درصد اختلالات بینایی قابل‌پیشگیری است

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران بر جایگاه اپتومتریست‌ها در برنامه‌های پیشگیری از نابینایی و کم‌بینایی تاکید کرد و گفت: 80درصد اختلالات بینایی قابل‌پیشگیری است.

عباس عظیمی با تبریک روز جهانی بینایی، در ارتباط با اهمیت بینایی و درست دیدن اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی از سال 1975 برنامه‌های متعددی برای جلوگیری از نابینایی انجام و طرح‌ریزی کرده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها طرح پیشگیری از نابینایی به‌نام طرح 2020 بود که در سال تحقق آن هستیم.

وی افزود: دلیل راه‌اندازی طرح 2020 این بود که در سال 1975 در جهان 28 میلیون نابینا وجود داشت و پیش‌بینی می‌شد که در سال 2020، تعداد این جمعیت به 45 میلیون نابینا و 135 میلیون کم‌بینا افزایش یابد که متأسفانه آمارها طی این‌مدت به 76 میلیون نابینا و 180 میلیون کم‌بینا افزایش داشته است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به افزایش موارد نابینایی و کم‌بینایی در دنیا ادامه داد: از همین رو تصمیم گرفته شد برنامه‌هایی تنظیم و همه کشورها را موظف به اجرای آن شوند. خوشبختانه در ایران نیز اقدامات مهمی ازطرف سازمان‌های ذی‌نفع و نیز انجمن‌های اپتومتری و همکاران اپتومتریست انجام شد و غربالگری‌های بسیار دقیق و سازمان‌یافته‌ای انجام یافت که تا حدودی منجر به کاهش نابینایی و کم‌بینایی در ایران شد.

عظیمی گفت: البته ذکر این نکته ضروری است که به‌رغم مراقبت‌ها و غربالگری‌ها و اصلاح و درمان اختلالات چشمی، تعداد فزاینده ای از مردم کشور با رشد جمعیت و مسن شدن در معرض اختلال بینایی هستند.

وی افزود: بیماری‌های سیستمیک مانند فشارخون، دیابت، تیروئید و... نیز اختلالات چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی، آب‌‌مروارید، آب سیاه، بیماری‌های عفونی، صدمات چشمی و سوختگی، دژنراسیون ماکولا و مهم‌تر از همه، عدم اصلاح عیوب انکساری، خطر بسیار جدی است که سلامت جامعه و بینایی را تهدید می‌کند.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: نکته بسیار مهم و حیاتی اینکه سه‌چهارم نابینایی‌ها و کم‌بینایی‌ها؛ یعنی حدود 80درصد آن قابل‌پیشگیری بوده که برای دست یافتن به این هدف مهم، نیاز به توسعه اقتصادی-اجتماعی و برخورداری از زمینه‌های لازم اجرای طرح‌های بهداشتی دارد که خوشبختانه به نحو قابل‌قبولی در ایران پایه‌ریزی شده است.

عظیمی افزود: نابینایی و کم‌بینایی در همه جوامع پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و انسانی زیادی دارد و هزینه‌های بهره‌وری ازدست‌رفته و توان‌بخشی و آموزش‌وپرورش نابینایان بار اقتصادی به فرد، خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. لذا باید اهمیت این روز را از همه ابعاد بسنجیم و برای حفظ سلامت جسمانی و جلوگیری از اختلالات آن، با جدیت تلاش کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در ایران مهم‌ترین علت نابینایی و کم‌بینایی، آب‌مروارید یا کاتاراکت است که عمل جراحی آن، یکی از به‌صرفه‌ترین مداخلات و مراقبت‌های بهداشتی است.

وی افزود: آب‌مروارید در ایران با افزایش سن شروع شده و قابل‌پیشگیری نیست، اما عمل جراحی و قراردادن لنز داخل چشم بسیار مؤثر بوده و منجر به بهبودی بینایی می‌شود. مدیریت خوب و مناسب اپتومتریست‌ها با بیماران آب‌مروارید، می‌تواند منجر به حفظ و نگهداری بینایی آن‌ها شود، زیرا یک اپتومتریست مجرب و کارآزموده ضمن انجام معاینات دقیق چشم و بینایی به‌درستی می‌داند که چه موقع باید بیمار دچار آب‌مروارید را جهت انجام عمل جراحی به چشم‌پزشک معرفی کند و چه خدمات بینایی و مشاورهای لازم را بعد از عمل جراحی برای بیمار خود انجام دهد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی اپتومتری ایران تاکید کرد: در حال حاضر در جهان بیش از 18 میلیون نفر نابینا وجود دارد که به‌دلیل تعلل یا نبودن امکان عمل جراحی، دچار نابینایی شده‌اند.

در ایران هم مهم‌ترین عامل نابینایی و کم‌بینایی عبارتند از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، عدم دسترسی به مراکز بیمارستانی، عدم اطلاع، کم‌ اهمیت دادن و سایر موارد دیگر. لذا به‌موقع آب‌مروارید چشم خود را عمل نمی‌کنند و دچار بیماری آب سیاه یا نابینایی می‌شوند.

عظیمی ادامه داد: اگرچه هرروز هزاران نفر در ایران به مراکز مربوطه جهت انجام عمل آب‌مروارید مراجعه می‌کنند، ولی متأسفانه هستند مردمانی که در اقصی‌نقاط کشور زندگی می‌کنند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات و تعلل، دچار نقص بینایی می‌شوند. لذا نقش همکاران و اپتومتریست‌ها در غربالگری، معاینات دقیق و تشخیص اختلال، هدایت و مدیریت و نهایتاً اقدام عمل جراحی توسط چشم‌پزشکان، بسیار مهم و حیاتی است.

وی گفت: بهره گرفتن از کارکنان بهداری روستایی، ارسال اکیپ‌های غربالگری، آموزش، استفاده از پرسنل میان‌سطح مانند بهورزان و نیز معاینات دقیق و تشخیص به‌موقع آب‌مروارید می‌تواند کمک شایانی به هم‌وطنان گرفتار این عارضه کند و با عمل جراحی در زمان مناسب، کمک شایانی به این افراد و ارتقای سطح سلامت جامعه می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شیوع کرونا و ارتباط آن با بیماری‌های چشم اشاره کرد و گفت: همه‌گیری ویروس کرونا و بیماری کووید 19 باعث مشکلات عدیده‌ای در حوزه سلامت شده و متأسفانه روزانه شاهد درگیری تعداد زیادی از هم‌وطنان با این بیماری کشنده هستیم و از همه می‌خواهم که حتی در این شرایط، پیگیر بیماری‌های چشمی خود مانند آب‌مروارید، آب سیاه، مشکلات شبکیه‌ای، عوارض چشمی دیابت، عوارض چشمی نوزادان نارس و... باشند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اپتومتریست و چشم‌پزشک خود مشورت‌های لازم را انجام دهند.

عظیمی افزود: شعار امسال روز جهانی بینایی «امید در بینایی» نام‌گذاری شده است و ما همه‌باهم می‌توانیم در جهت حمایت از پیشگیری از نابینایی و اطمینان از سلامت چشم کار کنیم. به امید روزی که شاهد حداقل نابینایی و کم‌بینایی در جهان و ایران باشیم.

شناسه خبر 30049