شناسه خبر:29962
1399/7/19 17:57:35

بسکتبالیست‌های کردستانی از وضعیت نامناسب این‌روزهای تیم بسکتبال و عدم تحقق وعده‌های مسئولان ورزشی استان در حمایت از ورزشکاران این رشته ورزشی در کردستان گله‌مندند.

بسکتبالیست‌های کردستانی از محقق نشدن وعده‌های خلاف واقع مسئولان به شدت نارحت و آینده بسکتبال استان را با مدیریت رئیس هیئت این رشته ورزشی ناامیدکننده می‌بینند.

از بسکتبال در استان کردستان همیشه به‌عنوان یکی از محبوبترین رشته‌ها در بین مردم یاد می‌شود و حضور هواداران پرشور سنندجی در سالن آزادی برای دیدارهای تراکتورسازی سنندج در مسابقات سوپرلیگ، مهر تاییدی بر این ادعا بود.

بعد از چند سال حضور تیمی دیگر از استان کردستان در مسابقات لیگ دسته اول بسکتبال کشور، دوباره شادی و نشاط را در بین مردم سنندج به راه انداخت و سالن آزادی دوباره تبدیل به جهنمی برای تیم‌های میهمان شد.

اوایل تیرماه امسال بود که «محسن فتحی» نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی و «حامد جولایی» مدیرکل ورزش و جوانان کردستان خبر از حضور بسکتبال استان در سوپرلیگ کشور دادند و اعلام کردند هدف از حضور فقط یک فصل نیست.

اما بعد از گذشت چند ماه و درحالی‌که تنها یک ماه به آغاز سوپرلیگ بسکتبال مانده هیچ کدام از وعده‌های مسئولان محقق نشده و بسکتبالیست‌های کردستانی این وعده‌ها را شوهای انتخاباتی می‌دانند.

متین استادنوروزی، بسکتبالیست مطرح کردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی تسنیم از حضور نماینده استان در سوپرلیگ بسکتبال خبر داد و گفت: اوایل تیرماه امسال خبرهایی مبنی بر حضور تیمی از استان در سوپرلیگ بسکتبال پخش شد و بعد از آن جلسه فتحی نماینده مردم سنندج در مجلس و جولایی مدیرکل ورزش و جوانان کردستان با آقای طباطبایی در فدراسیون برگزار شد و اعلام کردند که تیم استان در سوپرلیگ بسکتبال حضور خواهد داشت.

وی افزود: ابتدا وقتی خبر حضور در لیگ برتر به نوعی قطعی شد، همه بچه‌ها با انگیزه قابل قبولی به تمرین پرداختند و شادابی خاصی در بین اهالی بسکتبال استان ایجاد شد، حدود دو ماه قبل شخص بنده جلسه‌ای با مدیرکل ورزش و جوانان کردستان داشتم و اعلام کردم که اکثر بچه‌ها از تیم‌های دیگر لیگ برتر، پیشنهاد دارند ولی وی به صراحت اعلام کرد که استان در لیگ برتر نماینده دارد و برای تیم کردستان بازی کنید و تا الان هیچ یک از بچه‌های استان که سابقه چندین سال بازی در سوپرلیگ را دارند با هیچ تیمی قرارداد نبسته و هنوز بلاتکلیف مانده‌اند.

استادنوروزی گفت: متأسفانه بخاطر اختلاف‌هایی که بین اعضای هیئت وجود دارد نتوانسته‌ایم از امکانات هیئت استفاده کنیم و تنها کاری که خود بچه‌ها انجام داده‌اند، تمرین آمادگی جسمانی زیر نظر میلاد سیار بوده، همچنین از یک ماه گذشته تمرین‌های داخل سالن را شروع کرده‌ایم اما هر روز یا باید سالن را عوض کنیم یا اعلام می‌کنند سالن برای تمرین نداریم و مجبور هستیم با کیفیت بسیار پایینی، تمرین‌ها را ادامه دهیم.

وی با ابراز گله‌مندی از بدقولی‌های مسئولان اظهار کرد: به‌خاطر اختلاف‌هایی که وجود دارد و نبود امکانات مناسب تعداد بازیکنان در هر جلسه تمرینی به زور به 10 نفر می‌رسد و در بین این افراد هم چند نفر از بازیکنان نوجوانان حضور دارند.

بسکتبالیست شایسته سنندجی ادامه داد: شرایط تمرینی که در حال حاضر وجود دارد در حد تیم لیگ دسته اول کشور هم نیست و قول‌هایی که داده‌اند از جمله جذب بازیکن هیچ کدام محقق نشده و الان هم کمتر از یک ماه به شروع مسابقات وقت داریم اما تا به الان هیچ چیزی مشخص نیست و قطعاً با تداوم این وضعیت، اعضای تیم نمی‌توانند برای مسابقات آمادگی لازم داشته باشند.

وی عنوان کرد: همه بچه‌های تیم انگیزه خود را از دست داده و از بدقولی‌ها و قول‌های الکی ناراحت‌ند، متأسفانه در سال‌های گذشته دلخوشی تیم حضور هوادارن بود که با این وضعیت شیوع بیماری کرونا و عدم حضور تماشاچیان، هیچ انگیزه‌ای برای ادامه راه در بین بچه‌های تیم وجود ندارد.

بیشتر بخوانیدمربی کردستانی سرمربی تیم ملی بسکتبال نوجوانان کشور شد

طباطبایی: بسکتبال نیازمند حمایت است

استادنوروزی مدعی شد: در این مدت که «قریشی» به عنوان رئیس هیئت استان بسکتبال حضور دارند، هیچ‌وقت اور را در سالن برای نظارت بر وضعیت این رشته ندیده‌ایم، بچه‌های تیم در حالی که وظیفه بازیکنان نیست بارها با مدیرکل ورزش و جوانان کردستان جلسه داشته‌ اما به‌جز قول الکی، هیچ چیزی دستگیر ما نشده است. «فتحی» نماینده مردم سنندج در مجلس نیز فقط بخاطر شو‌های انتخاباتی و در چشم بودن قول‌هایی داده‌اند که هیچ کدام رنگ واقعیت به خود نگرفته و این قول‌های الکی مسئولان باعث شده الان بدون تیم بمانیم و همه بچه‌ها پشت خط بمانند و تنها منبع درآمد ما که ورزش است آن را هم با وعده‌های دروغین مسئولان از دست داده‌ایم.

وی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان از بسکتبال همانند دیگر رشته‌ها می‌گوید: در یک ماه گذشته استاندار، نماینده مجلس و شخص مدیرکل ورزش و جوانان استان تمام قد از رشته‌های والیبال، کشتی و هندبال حمایت کرده تا در سوپرلیگ شرکت داشته باشند اما بسکتبال که پرطرفدارترین رشته در استان است، هنوز دلخوش به وعده‌های دروغین مسئولان است.

بسکتبالیست کردستانی تشریح کرد: علی‌رغم حمایت تمام قد مسئولان از رشته‌های دیگر از جمله هندبال، کشتی و والیبال، اما اکثراً از بازیکنان غیر بومی در ترکیب تیمشان استفاده می‌کنند و در حالی که رشته بسکتبال در استان دارای استعداد و پتانسیل بالا و می‌تواند از بازیکنان بومی در ترکیب استفاده کند مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.

وی مشکل اصلی بسکتبال استان را ضعف مدیریتی رئیس هیئت دانست و عنوان کرد: مشکل اصلی بسکتبال استان ضعف مدیریتی است و رئیس هیئت به عنوان شخص اول این رشته در استان در جلسه با فدراسیون حضور نداشته و اصلاً بچه‌های تیم را نمی‌شناسد چراکه خود اصلاً ورزشی نیست و بارها خواستیم با وی ارتباط برقرار کنیم اما جواب ما را نداده‌اند.

استادنوروزی مدعی شد: در این مدت تنها کسی که با کادر فنی و بازیکنان حرف زده مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان بوده که آن هم تمامی قول‌هایی که از جانب فتحی نماینده سنندج داده، عملی نشده و بجز دروغ و وعده سرکاری چیزی از مسئولان ندیده‌ایم، در حالی‌که از وکیل مردم انتظار می‌رفت وقتی قولی به جوانان می‌دهند آن را عملی کنند.

رضا احمدیان، دیگر بسکتبالیست مطرح کردستان درباره حضور تیم استان در لیگ دسته اول بسکتبال در سال گذشته گفت: سال گذشته بعد از اینکه آقای قریشی به عنوان رئیس هیئت بسکتبال استان انتخاب شد، قول‌هایی به ما دادند که با قراردادهای ناچیز حاضر شدیم در تیم حضور پیدا کرده و تیم را برای حضور در لیگ دسته اول آماده کنیم.

وی عنوان کرد: در همان اول لیگ مشکلات و عدم حمایت‌ها آغاز شد و تا دو هفته اول بدون لباس در مسابقات حاضر می‌شدیم و بعد از آن در خوابگاه‌های با کیفیت افتضاح اسکان پیدا می‌کردیم و این خوابگاه‌ها را هم سر موقع به ما نمی‌دادند و همین موضوع باعث می‌شد بدون استراحت کافی در بازی‌ها شرکت کنیم.

احمدیان با انتقاد از نحوه مدیریت رئیس هیئت بسکتبال استان مدعی شد: حمایت‌های رئیس این رشته ورزشی در کردستان فقط و فقط در حد شعار بوده و حتی به خودشان زحمت نمی‌دادند در سالن حضور پیدا کنند، تلفن بچه‌ها را جواب نمی‌دادند و برای تمرین پیش فصل مسابقات اصلاً سالن مناسب در اختیار تیم وجود نداشت و هواداران هم انتظار نتیجه خوبی از تیم داشتند و از مشکلات تیم بی‌خبر بودند.

وی افزود: با وجود تمامی مشکلاتی که داشتیم فقط به‌خاطر شادی دل هواداران و حفظ شأن و جایگاه بسکتبال استان، با غیرت در مسابقات حاضر شدیم و در هفته‌های پایانی به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات نیمه تمام ماند و تا الان بعد این مسابقات، هیچ خبری از رئیس هیئت بسکتبال کردستان نبوده و اصلاً جواب هیچ کسی را نداده و اخیراً بعد از یک سال با قول و وعده‌های تو خالی دوباره وارد میدان شده‌اند.

بسکتبالیست کردستانی درباره حضور بسکتبال استان در لیگ برتر می‌گوید: امسال «فتحی نماینده مردم سنندج در مجلس، مدیرکل ورزش و جوانان استان و رئیس هیئت بسکتبال کردستان به فکر حضور نماینده استان در سوپرلیگ بسکتبال کشور هستند، کارشان قبول، اما از افراد صاحبنظر بسکتبال استان هیچ مشورتی نمی‌گیرند و از افراد غیر بسکتبالی مشورت می‌گیرند و در جلساتی که برگزار کرده‌اند هیچ یک از مربیان و بازیکنان حضور نداشته‌اند.

وی ادامه داد: پیشکسوتانی که در جلسات حضور داشته‌اند هیچ خبری از مشکلات ما ندارند و در این چند سال اصلاً در سالن حضور پیدا نکرده‌اند. پیشکسوتان و مسئولان فقط زمانی در سالن حضور پیدا می‌کنند که هواداران زیادی در سالن باشد و با قول‌های دروغین برای خود شو تبلیغاتی به راه بیندازند و برای خود هوادار جذب کنند.

احمدیان از انتظارهای جامعه بسکتبال از مسئولان سخن به زبان آورد و گفت: تنها انتظار ما از مسئولان «پیگیری» است، مسابقات سوپرلیگ، مسابقات مهمی است و باید حداقل سه الی چهار ماه قبل مسابقات برای شرکت در بازی‌ها آماده شویم اما تا به الان نه سالنی در اختیار ما قرار داده‌اند و نه مربی برای تیم جذب کرده‌اند که بازیکنان مورد نیاز را جذب و تیم را برای مسابقات آماده کند.

وی بیان کرد: وقتی تیم فرصت کمی برای آماده سازی داشته باشد، ورزشکاران نمی‌توانند تمرکز کافی برای مسابقات داشته باشند و نه مربی و نه بازیکنان انگیزه کافی برای درخشش ندارند و مسئولان هم فقط وعده هفته‌های بعد را خواهند داد تا مسابقات به پایان برسد.

بسکتبالیست کردستانی مدعی شد: متأسفانه بعد از وعده‌های دروغین متولیان ورزشی استان، الان همه تیم‌ها لیست خود را کامل کرده و ما بدون تیم مانده‌ایم و هیچ کسی جوابگو ما نیست و الان که از مسئولان جواب می‌خواهیم، مدیرکل ورزش و جوانان کردستان در اظهاراتی قابل تأمل می‌گویند هر بازیکنی که به تیم‌های دیگر رفته، بهترین کار را کرده و مشکل ما نیستیم.

وی با ابراز گلایه از محقق نشدن وعده‌های مدیرکل ورزش و جوانان استان افزود: درباره قراردادهای سال گذشته اکثر بچه‌ها با قراردادهای زیر 20 میلیون و فقط به عشق کمک به استان مشغول به بازی شدند و بعد از دریافت 50 درصد از قرارداد، هیچ خبری از رئیس هیئت استانی نشد تا اینکه در اسفندماه سال گذشته در جلسه‌ای با حضور مدیرکل ورزش و جوانان کردستان اعلام کرد"آخر هفته با بازیکنان تسویه مالی خواهد شد" اما الان که مهرماه 1399 است هیچ خبری از تحقق وعده‌ها نیست.

بسکتبالیست کردستانی از عدم حضور «سیامک ویسی» به عنوان سرمربی تیم خبر داد و گفت: در ارتباط با انتخاب سرمربی با آقای ویسی حرف زدند و وی را برای حضور در تیم متقاعد کردند اما بعد از اینکه هیچ خبری از مسئولان نشد، پیشنهادهای سوپرلیگی خود را رد کردند و با تیم دسته اولی قرارداد بستند.

احمدیان یادآور شد: شرکت کردن در مسابقات سوپرلیگ کار سختی نیست و روز آخر هم با پرداخت حق ورودی می‌توان در لیگ شرکت کرد اما نتیجه و کیفیت آن مهم‌تر است و باید حداقل نتایجی در خور و شأن بسکتبال استان کسب کنیم، حال سؤال اینجاست به نظر شما بازیکنی که هفت ماه سالن تمرینی در اختیار نداشته باشد و حتی حق تمرین در پایگاه قهرمانی را ندارد، می‌تواند در سطح اول بسکتبال ایران با دیگر رقبا مبارزه کند؟

حال باید منتظر ماند و دید که آیا سرنوشت تیم والیبال راه‌یاب ملل که در روزهای پایانی در لیگ شرکت و حریفی دست و پا بسته برای حریفان است، در انتظار تیم بسکتبال استان کردستان بوده و تبدیل به آسانسور برای تیم‌های بالای جدولی خواهد شد یا خیر؟

شناسه خبر 29962