شناسه خبر:29747
1399/7/14 17:04:50

شهر تاریخی ماداکتو یا سیمره با قدمت 1400 سال از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی ایران و غرب کشور بوده که در مجاورت کنونی شهرستان دره‌شهر در استان ایلام قرار دارد.

پس از ویرانی ماداکتو و افول آن در زمان هخامنشیان، این شهر با نام سمیره در دوران ساسانیان مجدد به اوج و شکوفایی رسید. سیمره شهری باستانی در حاشیه شرقی شهرستان کنونی دره‌شهر، غرب رودخانه سراب و در دامنه کبیرکوه واقع شده است.

*وجود 7 هزار خانه در زمان آبادانی در شهر تاریخی ماداکتو

این شهر با نام‌های متعددی چون ماداکتو، مهرجان‌کده، مهرجان‌قذق و مهرگان‌کده شناخته می‌شود. در ویرانه‌های به‌جای مانده از این شهر در زمان ساسانیان، آثار شهرسازی که در آن دوره معمول بوده است، به چشم می‌خورد.

برخی بر این باورند که سمیره(ماداکتو) را خسروپرویز؛ پادشاه ساسانی ساخته است. گفته می‌شود اسکندر مقدونی هنگامی که از شوش حرکت کرده، از سمیره نیز گذر کرده و احتمال داده می‌شود که این شهر باستانی در هنگام آبادانی بالغ‌بر5000 خانه داشته که به‌دلیل وقوع زلزله‌ای مهیب در سال 325 هجری شمسی ویران و خالی از سکنه شده است؛ البته بقایای این شهر هنوز پابرجا است.

*«دره‌شهر» یکی از شهرهای باستانی ایلام

یکی از شهروندان دره‌شهری گفت: دره سیمره(دره‌شهر) از دیرباز به‌لحاظ ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و موقعیت خاص خود همواره موردتوجه گروه‌های انسانی است و در حال حاضر نیز دره‌شهر دارای استعداد کشاورزی فراوان، منابع آب، مراتع سبز و جنگل‌های انبوه است و یکی از شهرهای باستانی و مهم استان ایلام محسوب می‌شود.

وی افزود: ماداکتو؛ شهر باستانی که بزرگ‌ترین محوطه تاریخی استان ایلام است؛ قدمت این شهر باستانی حدوداً به 1400 سال پیش به اوایل قرون اسلامی و اواخر دوران ساسانی مربوط می‌شود، مساحت این شهر باستانی بالغ‌بر 200 هکتار است.

*بازدید هرساله 500 توریست از جاذبه‌های تاریخی دره‌شهر

مجتبی فرهادی؛ رئیس میراث فرهنگی شهرستان دره‌شهر گفت: شهرستان دره‌شهر، یکی از شهرهای تاریخی و باستانی استان ایلام و ایران است که جاذبه‌های تاریخی فراوان دارد. ازجمله این آثار تاریخی می‌توان به شهر باستانی ماداکتو اشاره کرد که قدمت 1400 ساله دارد. هرساله 500 توریست از جاذبه‌های تاریخی این شهرستان بازدید می‌کنند.

وی افزود: اداره میراث فرهنگی در راستای حفظ و احیای این آثار ارزشمند فعالیت‌هایی نظیر مرمت و بازسازی آثار انجام می‌دهند. همچنین مطالعه و بررسی آثاری که هنوز ثبت ملی نشده است را همواره در دستور کار خود دارند.

*بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر استان ایلام

جمال شیخی؛ مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی سیمره گفت: شهر تاریخی سیمره؛ بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر استان ایلام، در کنار شهر امروزی دره‌شهر واقع شده است. عرصه باقی‌مانده از این شهر تاریخی، بیش از 60 هکتار است و به‌نظر می‌رسد که در زمان آبادانی این شهر دست‌کم 120 هکتار وسعت داشته است.

وی افزود: این شهر تاریخی جزء نخستین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که به شماره 6 در سال 1310 به ثبت رسیده، برخلاف تصور عامه مردم که شهر تاریخی ماداکتو را که(یکی از پایتخت‌های عیلامیان) می‌دانند، تا به امروز هیچ‌گونه یافته‌های فرهنگی یا بقایای معماری مربوط به دوران عیلامی یا قبل‌تر از آن در محدوده این شهر به‌دست نیامده است.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی سیمره گفت: قدمت ماداکتو براساس فعالیت و مطالعات میدانی صورت گرفته و منابع مکتوب موجود، مربوط به اواخر دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و ظاهرًا بر اثر زلزله از بین رفته و متروک شده است. شهر تاریخی سیمره، در دره سیمره واقع شده که یکی از بزرگ‌ترین زمین‌لغزه‌های تاریخ جهان در این منطقه به‌وقوع پیوسته است.

*پایگاه پژوهشی دره‌شهر یک پایگاه ملی است

شیخی افزود: یافته‌های حاصل از کاوش‌های شهر سیمره شامل بناهای شاخصی مانند بازار، معابر، خانه اربابی، کاروان‌سرا و بنایی موسوم به مسجد است. علاوه‌بر بقایای معماری، یافته‌های ارزشمندی ازقبیل گچبری‌های نفیس و ظروف سفالی و... از یافته‌های فرهنگی شهر تاریخی سیمره است.

وی ادامه داد: با از سرگیری فعالیت‌های باستان‌شناختی در این شهر، امکان تاریخ‌گذاری دقیق‌تر و به‌دست آمدن اطلاعات کامل‌تری درخصوص چگونگی استقرار و متروک شدن آن فراهم خواهد شد.

سیاحان، جغرافی‌دانان و تاریخ‌نگاران متعددی ازجمله(مقدسی، ابن‌خردادبه، اصطخری، مستوفی، ابن‌حوقل، جزری، یاقوت حموی و ابن‌اثیر) در قرون اولیه اسلامی در کتب و نوشته‌های خود به شهر تاریخی سیمره(دره‌شهر) پرداخته‌اند.

شیخی در ادامه گفت: پایگاه پژوهشی دره‌شهر یک پایگاه ملی است و اعتبارات آن به‌صورت ملی و از طریق دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور تامین می‌شود.

شناسه خبر 29747