شناسه خبر:29675
1399/7/13 16:07:53
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی همدان:

تخم‌مرغ غنی‌سازی می‌شود

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: غنی‌سازی پنج نوع تخم‌مرغ در دستور کار است و به زودی تخم‌مرغ‌هایی که با آهن و سلنیوم غنی شده، به بازار عرضه می‌شود.

علیرضا قراگزلو روز گذشته در نشست برخط (آنلاین) با خبرنگاران ضمن اشاره به 17 مهرماه روز جهانی تخم‎مرغ، بیان کرد: اکنون 45 واحد پروانه‎دار تولید مرغ تخم‌گذار در استان وجود دارد که از این تعداد 23 واحد فعال هستند که با ظرفیت کامل کار نمی‎کنند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت مهم‌ترین عامل در استقبال نکردن تولیدکنندگان است و امروز واحدهای فعال با 900 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان فعالیت دارند که تأمین نهاده‌ها مهم‌ترین برنامه برای حمایت از تولید است.

وی گفت: سیاست‌های خوبی در سال‌های گذشته در راستای تولید تخم‌مرغ کشور اجرا شد که ما را به جایگاه دهم در دنیا رسانده است.

قراگزلو تأکید کرد: هیچ کمبودی در راستای تولید تخم‌مرغ در کشور و استان همدان وجود ندارد و مهم‌ترین موضوع بحث بازار و مشکل نهاده‌ها است که مرغ‌داران برای تولید ترغیب نمی‌شوند که جوجه‎ریزی و اقدام به تولید کنند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر سازمان صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و جهاد کشاورزی اقدامات مناسبی در راستای تأمین نهاده‌ها انجام داده‌اند و به‌طور قطع ما باید باور کنیم که در جنگ اقتصادی هستیم و باید در کنار یکدیگر بر مشکلات غلبه کنیم.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: همدان رتبه 13 تولید این ماده غذایی را در کشور به خود اختصاص داده است.

قراگزلو با یادآوری اینکه شعار امسال روز جهانی تخم مرغ «سلامت برای همه، تخم‌مرغ برای همه» است، اظهار کرد: مرغ یکی از معدود غذاهایی است که می‌تواند نیازهای بدن را به‌طور کامل تأمین کند، چراکه تخم‎مرغ شامل ترکیبات کاملی از پروتئین است و حاوی موادی مانند کولین، سلنیوم وآهن بوده که نقش عمده‎ای در جلوگیری از کوری و آلزایمر دارد و موجب تقویت سیستم عصبی می‌شود.

وی افزود: تخم‌مرغ انرژی پایینی دارد و علاوه‎بر داشتن حس سیری در معده، مانع از دریافت کالری اضافی و ایجاد چاقی در فرد می‌شود.

قراگزلو گفت: تخم‌مرغ به‌دلیل دارا بودن کلسترول در دهه‌های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشت، چون تصور می‌شد که با خوردن آن کلسترول خون بالا رفته و درنتیجه بیماری‌های قلبی- عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: به‎دلیل اهمیت ارزش غذایی تخم‌مرغ در سبد غذایی خانوارهای ایرانی و پتانسیل قابل توجه تولید آن در کشور، برگزاری روز جهانی تخم‌مرغ فرصت مناسبی است که ضمن توجه به توسعه و تولید محصول سالم و تأمین امنیت غذایی کشور، برای رونق صنایع تبدیلی، عرضه و ترویج مصرف آن اقدام شایسته صورت گیرد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: تا سال 1430 جمعیت به 112 میلیون نفر خواهد رسید و کشور ما جامعه پیری خواهد شد؛ بنابراین هدف‎گذاری برای ارتقای سلامت جامعه بر پایه اصول تغذیه صحیح که مانع بسیاری از بیماری‌های دوران کهنسالی ازجمله آلزایمر و پارکینسون می‌شود، از هم‌اکنون باید به‌وجود آید.

وی مصرف پنج عدد تخم‌مرغ در طول هفته را با توجه به وجود همه ویتامین‌ها و مواد معدنی (به‌جز ویتامین ث)، از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری‌های دوران پیری عنوان کرد و افزود: این امر باید در جامعه نهادینه شود.

شناسه خبر 29675