شناسه خبر:29551
1399/7/10 17:20:19

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از پیش‌بینی برداشت 40 تُن سیب پاییزه از سوی باغ‌داران این شهرستان در فصل پاییز خبر داد.

کریم حاج‎باباعلی اظهار کرد: کار برداشت محصول سیب پاییزی از باغ‌های شهرستان از اواخر هفته گذشته آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود 40 تُن انواع سیب توسط باغ‌داران برداشت شود.

وی با بیان اینکه احتمال دارد امسال میزان برداشت سیب در مقایسه با سال گذشته به‌دلیل بارش تگرگ کمتر شود، افزود: شهرستان نهاوند مهم‌ترین شهر استان در زمینه تولید محصولات باغی است که سالانه هزاران تُن انواع محصولات باغی در آن تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند بیان کرد: در شهرستان نهاوند مجموعاً حدود 13 هزار و 500 هکتار اراضی باغی با محصولات متفاوت وجود دارد که از این میزان سالانه 111 هزار تُن انواع میوه به‌دست می‌آید.

وی سیب را از مهم‌ترین محصولات باغی نهاوند دانست و افزود: این شهرستان در زمینه تولید سیب مقام نخست استان را دارا بوده که درصورت توجه بیشتر و حمایت از آن قابلیت رقابت با استان‌های مانند ارومیه و البرز را نیز دارا است.

حاج‌باباعلی با بیان اینکه بیش از 35 درصد باغات سیب استان در نهاوند قرار دارد، گفت: از مجموع 6 هزار و 100 هکتار باغ سیب استان، بیش از دو هزار و 500 هکتار آن در نهاوند وجود دارد که از این میزان باغ میوه سالانه بیش از 40 هزار تُن انواع سیب زرد، قرمز و گرایی اسمیت برداشت می‌شود.

وی افزود: بخشی از محصولات برداشتی به‌صورت تازه‌خوری مستقیماً روانه بازار مصرف شده و بخشی نیز برای مصرف عید نوروز در سردخانه‌های شهرستان ذخیره می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند نبود کارخانه فرآوری میوه برای تولید بیشتر را از دیگر مشکلات موجود نهاوند عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در نهاوند کارخانه فرآوری محصولات باغی وجود ندارد، بنابراین محصولات به خارج از شهرستان فرستاده می‌شود؛ درحالی که اگر چنین کارخانه‌هایی در شهرستان ایجاد شود، انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر افزایش می‌یابد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از سیب‌های برداشتی به‌صورت پادرختی هستند که از آن برای سرکه و یا آب میوه استفاده می‌شود، درصورت وجود صنایع تبدیلی ارزش‎افزوده آن در شهرستان مانده و می‌تواند اشتغال‌زایی بیشتری را در نهاوند به‌وجود آورد.

حاج‌باباعلی در پایان افزود: محصول سیب نهاوند یکی از مرغوب‌ترین انواع سیب تولیدشده در استان همدان است که درصورت حمایت از بهره‌برداران این شهرستان و ایجاد صنایع تبدیلی در آن، می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید سیب کشور تبدیل شود.

شناسه خبر 29551