شناسه خبر:29232
1399/7/6 11:12:04

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: بررسی‌ها و دلایل مستند نشان می‌دهد که مشکل اصلی استکبار و صهیونیسم با عقیده شیعه، مبتنی‌بر مهدویت است.

بنا بر تصریح روایات و سخنان برجای مانده از ائمه معصوم علیهم‌السلام، بین امام‌حسین(ع) و فرزندشان حضرت‌ مهدی(عج) شباهت‌هایی در هدف، آرمان و کیفیت قیام شباهت‌هایی وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند به ما در تشخیص حق از باطل کمک کند. پس می‌توان با آنچه به استناد سخنان معصومان و گواه تاریخ در مورد حضرت اباعبدالله علیه‌السلام آمده در شناخت حضرت مهدی(عج) کوشید و برای ظهور آخرین ذخیره الهی زمینه‌سازی کرد.

با توجه سلسله گزارش‌های سپهرغرب درخصوص مهدویت و به‌مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی کوشیده‌ایم در این نوشتار به برخی از شباهت‌های میان حضرت سیدالشهدا(ع) و حضرت ولیعصر(عج) بپردازیم.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید شیری؛ معاون نهاد رهبری دانشگاه ملایر و مولف و محقق حوزه مهدویت در این خصوص است که در ادامه می‌آید:

* امام‌مهدی(عج) و امام‌حسین(ع) بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند

معاون نهاد رهبری دانشگاه ملایر با اشاره به شباهت‌های امام‌حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) گفت: همه موجودات عالم با هم در ارتباط هستند و قوی‌ترین ارتباط‌ها بین خدا و اهل‌بیت است، از میان اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز امام‌مهدی(عج) و امام‌حسین(ع) بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند.

*حضرت مهدی(عج) از نسل امام‌حسین(ع) و تکمیل‌کننده قیام اوست

حجت‌الاسلام سعید شیری در ادامه افزود: بیش از 300 روایت وجود دارد که حضرت مهدی(عج) از نسل امام‌حسین(ع) و تکمیل‌کننده سفر و قیام حضرت است. به این معنی که امام‌حسین(ع) قصد داشت به کوفه عزیمت کرده و حکومت کند که با شهادت حضرت اتفاق نیفتاد، اما حضرت حجت(عج) این کار ناتمام را به اتمام رسانده و بعد از ظهور، کوفه مرکز خلافت و حکومت ایشان خواهد بود.

*روز قیام حضرت مهدی‌(عج) عاشورا خواهد بود

وی خاطرنشان کرد: یکی از شباهت‌ها و ارتباط‌های میان امام حسین(ع) و حضرت حجت(عج) این است که روز قیام حضرت مهدی(عج) عاشورا خواهد بود. دقت کنید که قیام با ظهور متفاوت است، ظهور حضرت در روز جمعه و به محتمل‌ترین گمان، 23 ماه رمضان خواهد بود و قیام حضرت در روز عاشورا اتفاق خواهد افتاد، نظیر همان چیزی که برای سیدالشهدا(ع) رخ داد.

*شعار یاران مهدی(عج)، یا لثارات‌الحسین است

مؤلف کتاب‌ «منجی‌گرایی در عرفان‌های نوظهور» با اشاره به اینکه شعار یاران مهدی(عج) یا لثارات‌الحسین است، تصریح کرد: امام‌زمان(عج) هنگام ظهور، خود را با امام‌حسین (ع) به مردم می‌شناساند؛به این ترتیب که با تکیه بر خانه کعبه ندا می‌دهد «اَلا یا اَهلَ العالَمِ اِنِّ جَدِّی الحُسَینُ قََتلوهُ عَطشاناً»، ای اهل عالم! جد من حسین را با کام تشنه، به شهادت رساندند.

*اربعین؛ مانور شناخت حضرت مهدی(عج)

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: بر این اساس یکی از مصادیق بازر شناخت حضرت مهدی(عج) جهانی شدن پیاده‌روی اربعین است؛ اتفاقی که به‌ویژه طی چندسال اخیر پررنگ‌تر شده و خیزش جهانی که در ابعین رخ می‌دهد و بهترین قرینه برای شناخت امام‌زمان(عج) با محوریت سیدالشهدا (ع) است.

*در ادعیه و آداب زیارت هرجا متعلق به امام‌حسین(ع) است، از امام‌زمان(عج) نیز یاد می‌شود و بالعکس

وی به ادعیه و زیارات مشهور درخصوص امام‌حسین(ع) و حضرت حجت(عج) نیز اشاره و تشریح کرد: ارتباط امام‌زمان و امام‌حسین علیهماالسلام در اعمال و آداب ادعیه و زیارت هم بسیار زیاد است و این دو معصوم به‌واسطه هم شناخته و معرفی می‌شوند. برای مثال وقتی در زیارت عاشورا می‌گوییم «مع امام منصور»، امام منصور وجود مبارک امام‌زمان(عج) است. یا وقتی در دعای ندبه، بعد از اَینَ الحَسَنُ و اَینَ الحُسَینُ می‌گوییم اَینَ الطَّالِبُ بِدَمِ المَقتولِ بِکَربَلا، خونخواه امام‌حسین(ع) را جست‌وجو می‌کنیم.

مؤلف کتاب «عهد انتظار» یادآوری کرد: نکته بعد اینکه در زیر قبه امام‌حسین(ع) مستحب‌ترین عمل، خواندن دعای فرج است. از دیگر سو در شب قدر که فرموده است «تَنَزَّلُ المَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ»، روح به قلب مبارک امام‌زمان(عج) نازل می‌شود، مستحب‌ترین عمل خواندن زیارت عاشورا است. با نگاهی به این ادعیه و آداب زیارت درمی‌یابیم هرجا متعلق به امام‌حسین(ع) است، از امام‌زمان(عج) نیز یاد می‌شود و هرجا متعلق به امام‌زمان(عج) است، امام‌حسین(ع) را نیز یاد می‌کنیم.

*نخستین امامی که بعد از امام‌عصر(عج) رجعت می‌کند، امام‌حسین(ع) است

حجت‌الاسلام شیری بیان کرد: امام‌زمان(عج) القاب مبارکی دارند که بعضی از آن‌ها، مستقیماً با «عاشورا» در ارتباط است. از امام‌باقر علیه‌السلام روایت شده که فرموده‌اند: «اَلمُوتورُ بابِیهِ» که به گرفتن انتقام خون امام‌حسین(ع) توسط مهدی موعود اشاره دارد.

وی در پایان این بخش از سخنان خود تاکید کرد: براساس روایت نخستین امامی که بعد از امام عصر رجعت می‌کند نیز امام‌حسین(ع) است و می‌بینیم که همه این موارد نشان می‌دهد ارتباط عمیق و عجیبی بین امام‌حسین(ع) و امام‌زمان(عج) وجود دارد.

* دشمنان امام‌حسین(ع) و امام‌زمان(عج) یکی هستند

مؤلف کتاب «آخرین منجی» در بخش دوم سخنان خود با تاکیدبر اهمیت دشمن‌شناسی حضرت حجت(عج) بیان کرد: بررسی روایات نشان می‌دهد دشمنان امام‌حسین(ع) و امام‌زمان(عج) یکی هستند، ضمن اینکه باید توجه کرد کسانی که در مقابل حضرت خواهند ایستاد، فقط مربوط به دوران ظهور ایشان نیست، بلکه مربوط به غیبت کبری و مانع‌تراشی آن‌ها برای ظهور نیز هست، به‌طوری که در ادامه عرض خواهم کرد چه برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیچیده‌ای برای به‌تعویق انداختن ظهور دارند.

حجت‌الاسلام شیری در ادامه عنوان کرد: در روایتی از امیرمومنان علیه‌السلام نقل شده که فرموده‌اند: کسانی که با پیامبر(ص) مبارزه کردند، با من هم مبارزه کردند و هم‌ آنان در مقابل حسین و نوادگان آن‌ها در مقابل نوادگان حسین خواهند ایستاد؛ یعنی این شجره ملعونه در طول تاریخ درصدد حذف و آسیب رساندن به شجره طیبه امامت و دین خدا هستند.

*یهود سردمدار دشمنی با آل‌الله

وی با بیان اینکه در حادثه عاشورا تمام ارزش‌ها و خوبی‌ها در مقابل همه کفر ایستاده بود، اعلام کرد: در زیارت مطلقه امام‌حسین(ع) با سند معتبر به نقل از امام‌صادق(ع) آمده است، یکی از عوامل ایستادن در برابر امام‌حسین(ع) این است که حضرت فرمود «وَ اَشْهَدُ اَنَّ الَّذینَ سَفَکُوا دَمَکَ، وَ اسْتَحَلُّوا حُرْمَتَکَ، مَلْعُونُونَ مُعَذَّبُونَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى بْنِ مَرْیَمَ، ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ»؛ و گواهى می‌دهم که حقّاً آنان که خونت را ریختند و حرمت تو را از بین بردند، ملعون و معذب هستند در لسان داوود و سلیمان و این به‌خاطر گناهى است که کردند و مردمى تجاوزکار بودند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: سوال این است چه کسانی توسط حضرت داوود و عیسی‌بن‌مریم (سلام‌الله‌علیهما) لعنت شده‌اند؟ پاسخ این سؤال نه به کنایه، بلکه صراحتاً در آیه شریفه 78 سوره مبارکه مائده، آمده است؛ لُعِِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیمَ ذَلِک بِمَا عَصَوْا وَ کانُواْ یعْتَدُونَ؛ کافران از بنی‌اسرائیل به زبان داوود و عیسی‌بن‌مریم لعنت شدند، لعنت شدنشان بدین سبب بود که [از فرمان‌های خدا و پیامبران] سرپیچی کردند، و همواره [از حدود الهی] تجاوز داشتند.

حجت‌الاسلام شیری تاکید کرد: اینکه یهودیان به‌دنبال ترور خاندان نبوت صلوات‌الله علیهم اجمعین ازجمله امام‌حسین(ع) بوده‌اند را می‌توان از این حدیث شریف نبوی که در دوران خردسالی حسنین علیهماالسلام ایراد شده است، فهمید؛ فَإِنِّی خَائِفٌ عَلَیْهِمَا مِنْ کَیْدِ الْیَهُود؛ من از مکر یهود نسبت به فرزندانم حسن و حسین(ع) بیمناکم.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر نیز این است که در زیارت عاشورا آمده است؛ تَبَرَّکَت بِهِ بَنِی‌اُمَیَّهَ، چه کسانی روز عاشورا را جشن می‌گیرند؟ بررسی متون نشان می‌دهد یهودیان این روز را در شمار اعیاد خود داخل کرده و یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های یهودیان براساس تاریخ قمری جشن عاشور در روز عاشورا است. (جشن‌هایی براساس تاریخ‌های شمسی هم دارند که پوریم از آن نمونه است.)

این محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت اذعان کرد: مجموع این موارد نشان می‌دهد از همان ابتدا یهودیان در برابر ائمه و اهداف آنان می‌ایستادند و الان هم برنامه آن‌ها به همین شکل است و از مهم‌ترین فرقه‌هایی هستند که برای ظهور حضرت براساس مستندات و تالیفاتی که از آن‌ها وجود دارد، برنامه‌ریزی دارند.

حجت‌الاسلام شیری ابراز کرد: پرداختن به شخصیت شبث منافق؛ یکی از یهودیان صدر اسلام خالی از لطف نیست. شبث تا آخرین لحظات عمر مبارک پیامبر(ص) ایمان نیاورده بود و در لحظات آخر گفت: من ایمان آوردم. بعد از رحلت پیامبر(ص) که مسیلمه کذاب ادعای نبوت کرد، او فرمانده سپاه مسیلمه شد، اما بعد از اینکه شکست خورد در جنگ با خلیفه اول به عایشه در جنگ جمل پیوست. بعد از آن به علی علیه‌السلام در جنگ صفین پیوست، اما در ماجرای حکمیت در مقابل علی(ع) ایستاد و به خوارج ملحق شد. بعد از آن به امام‌حسن(ع) پیوست و بعد از ایشان به معاویه ملحق شد. بعد از معاویه در زمره کسانی بود که برای امام‌حسین(ع) نامه نوشت که باغ‌های ما پرآب است و آماده هستیم تا با شما بیعت کنیم، اما بعد در مقابل امام‌حسین(ع) می‌ایستد، بعد از شهادت ایشان به مختار ثقفی ملحق می‌شود و با او هم نمی‌ماند، مدتی بعد به زبیریان می‌پیوندد تا در مقابل مختار بایستد و درنهایت هم به‌دست ابن‌حر به هلاکت می‌رسد! این یک نمونه از یهود نفوذی است که در قتل امام‌علی(ع) نقش داشت، چون ابن‌ملجم را به خانه خود راه داد و در شهادت امام‌حسن(ع) نیز دخیل بود، چراکه جعده دختر او بود و در قتل سیدالشهدا(ع) هم که عرض کردم، یکی از آن 10 نفری بود که اسب بر پیکر مطهر امام می‌تازد.

* اوانجلیست‌ها همه توان خود را صرف این کرده‌اند که ایران را از بین ببرند

وی در بخشش بعدی سخنان خود با تاکید‌بر اینکه دشمنان شیعه از ابتدا از یهود بودند، بیان کرد: در حال حاضر نیز اوانجلیست‌ها (صهیونیست‌ها) در مقابل شیعه صف‌آرایی می‌کنند و همه توان خود را صرف این کرده‌اند که ایران را از بین ببرند، حال باید دید مشکل آن‌ها با ایران چیست؟ آیا واقعا انرژی هسته‌ای مسئله است؟ اگر پاسخ مثبت است، این سوال پیش می‌آید که عربستان هم در حال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، پس چرا به این کشور حتی بعضاً کمک هم می‌کنند؟!

*مشکل اصلی استکبار و صهیونیسم با ایران عقیده مبتنی‌بر مهدویت است

این مولف کتب مهدویت ابراز کرد: بررسی‌ها و دلایل مستند نشان می‌دهد مشکل اصلی استکبار و صهیونیسم با عقیده شیعه، مبتنی‌بر مهدویت است. برای نمونه می‌توان به تیموتی فرنیش اشاره کرد که تحقیقات خود را در زمینه مهدویت اسلامی در کتابی با نام 10 سال دلدادگی با مهدی خواهان جمع‌آوری کرده و در آن کتاب می‌گوید: مهدی(عج) ظهور خواهد کرد، اما منجی ما هم ظهور خواهد کرد و مهدی(عج) در مقابل او خواهد ایستاد.

*دشمنان وجود مهدی(عج) را انکار نمی‌کنند، بلکه دور می‌بینند

حجت‌الاسلام شیری تاکید کرد: بر این اساس جالب است که دشمنان وجود مهدی(عج) را انکار نمی‌کنند، بلکه طبق گفته دعای عهد «اِنَّهًم یَرَونَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً»؛ یعنی منکر منجی نیستند، بلکه آن را دور می‌بینند در حالیکه ما نزدیک می‌بینیم.

*تضعیف ایران برای پیشگیری از ظهور

وی بیان کرد: دشمنان مهدی موعود(عج) می‌دانند ایران اسلامی پایگاه تشیع است و خصومت آن‌ها با ایران، این است که معتقدند اگر ایران قوی شود، به یاری حضرت خواهد رفت. آن‌ها می‌گویند طبق روایات متون مقدس ما کسی خواهد آمد که و اگر بخواهیم این ظهور را به‌تعویق بیندازیم، باید ایران را تضعیف کنیم تا او را یاری نکند.

این محقق مهدویت ادامه داد: کتاب دیگری درباره مهدویت به‌نام رهایی هیولا؛ نوشته پری استون یک مسیحی اونجلیکال رادیکال متعصب است که او هم همین عقیده را دارد. استون صاحب یک شبکه است که در 180 کشور دنیا مخاطب داشته و به 80 زبان دنیا برنامه تولید می‌کند.

وی یکی از مشاوران ترامپ است که اعلام کرده که ترامپ نماینده خداست و برای مقابله با ظهور برنامه‌ریزی می‌کند.

* ایران هسته‌ای؛ یعنی ظهور امام دوازدهم

حجت‌الاسلام شیری افزود: جوئل روزنبرگ؛ نویسنده رمان امام دوازدهم است که می‌گوید: ایران هسته‌ای؛ یعنی ظهور امام دوازدهم و همین است که ایران باید ضعیف بماند.

مارک روبیو؛ نامزد جمهوری‌خواهان و رقیب ترامپ در انتخابات پیشین آمریکا بود که هرجا می‌رفت کتاب امام دوازدهم را با خود می‌برد و شعار او مقابله با مهدی ایرانیان بود!

وی در پایان سخنان خود یادآوری کرد: در مجموع مستندات موجود نشان می‌دهد که مطالعه و تحقیق ایوانجلیست‌ها درباره مهدویت، نشانگر علت مخالفت همه آن‌ها با ایران به‌دلیل اعتقاد به مهدویت بوده و آن‌ها از جهانی‌سازی حکومت مهدی می‌ترسند، چون ما معتقدیم مهدی دنیا را خواهد گرفت. تلاش آن‌ها در سرتاسر دنیا از یمن و عراق تا کشمیر و نیجریه و صدها نقطه عالم برای از بین بردن مسلمانان نیز برای این است که می‌دانند مظلومان عالم از شیعیان در هر نقطه از دنیا، کسانی هستند که برای آمدن حضرت مهدی (عج) زمینه‌سازی خواهند کرد.

شناسه خبر 29232