شناسه خبر:27643
1399/6/11 00:16:17

گاهی برخی سهل‌انگاری‌ها یا رژیم‌های غذایی نامناسب، می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های بسیار جدی و خطرناک در آقایان شود.

علی‌اکبر ذوالفقاری؛ متخصص روماتولوژی درخصوص ابتلای مردان به پوکی استخوان بیان کرد: استخوان یک بافت محرک زنده بوده و کار آن نگهداری از مفاصل است، اما برخی مشکلات باعث تضعیف استخوان‌ها می‌شود و بسیاری از افراد جامعه اعم از زنان و مردان را به پوکی استخوان دچار می‌کند. به‌طور کلی معضلاتی ازقبیل سابقه بیماری‌های استخوانی و مفاصل، سابقه استفاده از دارو‌های استروئیدی، استعمال مواد دخانی، عدم تحرک کافی و اختلالات دستگاه گوارش در پوک شدن و سوختن استخوان دخالت دارند.

او افزود: اصلاح رژیم غذایی، انجام ورزش‌های هوازی و حفظ تعادل وزن از ارکان اصلی کاهش پوکی استخوان به‌ویژه در آقایان است. این معضل در سایر کشور‌ها روزانه تعداد بسیار زیادی از مردان را گرفتار کرده و از‌این‌رو مردان باید توجه داشته باشند که روزانه از انواع ویتامین، مکمل‌ها و مواد لبنی غافل نشوند، زیرا جذب این املاح معدنی می‌تواند بدن را در بازسازی و استحکام مفاصل و استخوان یاری دهد.

* کمبود ویتامین D علت اصلی کاهش تراکم استخوان

این متخصص روماتولوژی کمبود ویتامین D را از علائم اصلی ابتلای افراد به پوکی استخوان دانست و گفت: دریافت پایین‌ترین میزان ویتامین D نشانه پوکی استخوان نیست، اما این موضوع می‌تواند به‌شدت از عوامل اصلی ابتلا و سبب کاهش تراکم استخوان در افراد باشد، بنابراین آقایان بالای 50 سال باید توجه داشته باشند که ماهانه یا حداقل چندماه یک‌بار میزان سطوح ویتامین D بدن خود را بررسی کنند تا کمتر در معرض کمبود کلسیم و پوکی استخوان قرار گیرند. استفاده از مکمل‌های ویتامین D و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، برای افرادی که از بدن‌درد رنج می‌برند، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

او در پایان توصیه کرد: افرادی که ژنتیک آن‌ها مستعد انواع بیماری‌هاست، باید به سمت خوراکی‌ها و مواد غذایی مفید حرکت کنند و از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و انواع نوشیدنی‌های گازدار مضر پرهیز کنند، زیرا علاوه بر سوزاندن و پوک کردن استخوان‌ها، به افزایش وزن و خطرات بعد از آن نیز کمک می‌کند تا افراد سیستم ایمنی ضعیفی را در طول زندگی خود تجربه کنند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 27643