شناسه خبر:27235
1399/6/1 06:56:51
در زادروز پور سینا، روز پزشک و روز همدان صورت گرفت؛

قدردانی از پزشکان و داروسازان منتخب در جوار آرامگاه بوعلی‌سینا

سپهرغرب، گروه خبر:مراسم گرامیداشت زادروز پور سینا، روز پزشک و روز همدان در جوار آرامگاه بوعلی‌سینا برگزار شد و قدردانی از پزشکان و داروسازان منتخب صورت گرفت.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان، مراسم گرامیداشت زادروز پور سینا، روز پزشک و روز همدان در جوار آرامگاه بوعلی‌سینا به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر و با همکاری روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و رعایت موازین بهداشتی، برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان همدان در این مراسم که به‌دلیل شروع ماه محرم دو روز زودتر برگزار شد، اظهار کرد: پزشکان، پرستاران، کارکنان اداری و خدمات از پیامبر اکرم دو نشان دریافت کردند که توان مضاعف ارائه خدمت داشته باشند.

محمد‌رضا عدالت‌خواه خاطر‌نشان کرد: از قدیم پزشکان بزرگ‌ترین علمای دینی بودند و به آنان حکیم گفته می‌شد و پیش از درمان، به روح و روان بیمار توجه می‌کردند و این روحیه از جایگاه حکیم بودن آنان است.

وی با اشاره به جایگاه شهدای حوزه سلامت، افزود: خاطرات جهادگری فعالان حوزه سلامت برای همه مردم ماندگار بوده و جایگاه کادر درمان در قلوب، رفیع است.

*ارزشمندی گرامیداشت روز پزشک در جوار آرامگاه حکیم هزاره‌ها

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز با اشاره به ناتوانی افراد از وصف ابن‌سینا و جایگاه ارزشمندش، اظهار کرد: همدان به برکت وجود آرامگاه بوعلی‌سینا و دیگر شخصیت‌های کم‌نظیر دارای آوازه جهانی بوده و برگزاری مراسم گرامیداشت روز پزشک در جوار آرامگاه حکیم هزاره‌ها اقدام بسیار مناسبی است.

مصطفی آزادبخت با بیان اینکه پیش از بروز بیماری کرونا تصور افراد از ظرفیت و توانمندی حوزه سلامت به این میزان نبود، گفت: این موضوع با مشاهده اقدامات بهداشتی و درمانی بیش‌ازپیش نمود پیدا کرد.

وی با گرامیداشت یاد همه رزمندگان دوران دفاع مقدس، خاطر‌نشان کرد: همدان در دوره پیروزی انقلاب اسلامی نقش ویژه و برجسته‌ای ایفا کرد و همواره به لطف مجاهدت‌های مردم این دیار سربلند و سرفراز خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم با تقدیر از شهر و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان برای برگزاری این مراسم و تبریک روز پزشک و روز همدان اظهار کرد: استنباط شخصی من این است که ماهیت جنگ‌های امروز دنیا تغییر کرده و باید از ابزار موفقیت در جنگ‌های امروزی برخوردار بود.

رشید حیدری مقدم افزود:جنگ‌های امروز جنگ بیولوژیک و جنگ رسانه‌ای است و باید ادبیات این جنگ‌ها را بلد باشیم و کرونا چه یک ویروس باشد چه ناشی از جنگ بیولوژیک باید ابزار مبارزه با آن را داشته باشیم و یاد بگیریم چگونه با آن زندگی کنیم.

وی با اشاره به اینکه دنیا به سمت اتحادیه شدن پیش می‌رفت و اتحادیه‌های اروپا و آفریقا و کشورهای عربی تشکیل شد گفت: با آمدن کرونا شرایط فرق کرد و کشوری مثل آلمان به کشورهای ایتالیا و اسپانیا که با کمبود دستگاه ونتیلاتور مواجه بودند کمک نکرد.

6 میلیون بیمار کرونایی در آمریکا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با تاکید بر اینکه ایران بدون وابستگی توانست در برابر این ویروس ناشناخته عملکرد خوبی داشته باشد عنوان کرد: کشور آمریکا 6 میلیون مبتلا به کرونا دارد و علت آن وجود 82 میلیون نفر بی‌خانمان در این کشور زندگی می‌کند و قاعدتا با این بحران مواجه می‌شود.

حیدری مقدم با اشاره به اینکه پس از استان قم، همدان دومین استانی بود که در آن بیمار کرونایی شناسایی شد تاکید کرد: تمام ارزیابی‌ها حاکی از آن بود که همدان قبل از استان‌های شمالی دچار بحران شود اما با تدابیر استاندار همدان و زحمات کادر درمان وضعیت همدان هیچگاه قرمز نشد.

همدان تنها استانی که وضعیت آن قرمز نشد

وی تصریح کرد: از 31 استان کشور تنها استانی که وضعیت قرمز را در ایام کرونا تجربه نکرد استان همدان بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهارکرد: از اول اسفند 98 تا 15 خرداد سال 99 همدان در وضعیت مطلوبی قرار داشت، اما به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و نیز چرخه حضور مسافران از 15 خرداد به بعد دچار بحران شدیم.

حیدری مقدم افزود: قبل از 15 خرداد بیماران بستری ما 200 مورد بود که از اوایل تیرماه به 600 مورد رسید.

وی با اشاره به این که از دو هفته گذشته شرایط استان در حال رسیدن به شرایط پایدار است گفت: از عزیزانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند تقاضا دارم در مراسم‌های دهه محرم شرکت نکنند و به پویش هر خانه یک حسینیه بپیوندند.

وی تاکید کرد: در مراسم‌های عزاداری حتما ماسک استفاده شود و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رعایت شود.

* نصب تابلوی مدافعان سلامت در همدان

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز از نصب تابلوی مدافعان سلامت در همدان خبر داد و گفت: تابلوی مدافعان سلامت به‌منظور پاسداشت فعالیت‌های کادر بهداشت و درمان در مقابله با کرونا، نصب می‌شود.

کامران گردان با اشاره به آمیختگی نام همدان با بوعلی‌سینا، اظهار کرد: یکم شهریورماه روزی است که به حکم‌ تاریخ و تقویم به‌نام روز بوعلی‌سینا نام‌گذاری شده و به این واسطه همدان برای ایرانیان و جهانیان به‌عنوان شهری تاریخی و بزرگ مطرح شده است.

وی مدافعین سلامت را هم‌تراز با مدافعین دفاع مقدس خواند و گفت: عنوان مدافعین سلامت زیبنده کادر پزشکی و پرستاری است، زیرا آنان در همه ایام حافظ جان افراد جامعه هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه درصورت نبود کادر پزشکی همدان در وضعیت قرمز قرار می‌گرفتیم با تشریح برخی اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر در راستای مقابله با کرونا، افزود: هم‌اکنون با درایت مسئولان در مدیریت کرونا وضع خوبی داریم.

شهردار همدان نیز گرامیداشت روز پزشک، زادروز پور سینا و روز همدان را با مایه مباهات همدانی‌ها و نشان‌دهنده جایگاه رفیع این دیار دانست و گفت: مراسم با درنظر گرفتن محدودیت‌های ناشی از بروز کرونا و حفظ شأن ماه محرم برگزار شد.

عباس صوفی با قدردانی از کادر بهداشت و درمانی به‌ویژه کارکنان شریف پزشکی و پرستاری برای مقابله با کرونا، اظهار کرد: این دوران موجب شد که بیش‌ازپیش قدردان زحمات جامعه پزشکی باشیم.

وی با یادآوری اینکه همدان در طول تاریخ و بعد از اینکه بارها مورد تهاجم واقع شده همچنان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین است، تأکید کرد: پاسداری از میراث بزرگ همدان و بزرگان نامدارش بسیار بااهمیت است و همه ما خادمان شهر در راستای اعتلا و بزرگی همدان تلاش می‌کنیم.

شهردار همدان با بیان اینکه پاسداشت ایام محرم حسینی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه است، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی و با پایان یافتن دوران کرونا، شاهد تلاش و زندگی روزمره مردم جامعه باشیم.

شناسه خبر 27235