شناسه خبر:26767
1399/5/27 09:30:00

سپهرغرب، گروه خبر:سرپرست هیئت کاوش اثر تاریخی «زیج منیژه» در سرپل‌ذهاب از آغاز به‌کار باستان‌شناسی این اثر تاریخی در روستای «انزل» از توابع بخش مرکزی این شهرستان، برای مطالعه دقیق اثر و زمینه‌سازی برای احیا و مرمت آن خبر داد.

فرزاد مافی روز پنجشنبه گذشته افزود: کاوش اثر تاریخی زیج منیژه با دستور معاونت امور پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور و مسئولان میراث فرهنگی کرمانشاه و مدیریت مسیر فرهنگی تاریخی ساسانی استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: زیج منیژه؛ یک بنای شاخص است که حاوی ارزش‌های فنی، فرهنگی، هنری و تاریخی بسیاری بوده و با تأمین اعتبار لازم، کار باستان‌شناسی و بازسازی آن شروع شده است.

سرپرست هیئت کاوش اثر تاریخی زیج منیژه گفت: فصل نخست کار باستان‌شناسی این اثر تاریخی شامل مطالعات علمی، خاک‌برداری، آواربرداری و آماده‌سازی است که در فصول بعدی مرمت و احیای این بنای تاریخی انجام می‌شود.

مافی ادامه داد: این بنای تاریخی باتوجه به ذهنیت، شکل و پلان هندسی آن در نگاه نخست، شبیه یک کاروان‌سرا است و در سطح کشور منحصربه‌فرد بوده، ولی این اطلاعات هنوز کافی نیست و به نتیجه لازم درخصوص کاربری آن نرسیده‌ایم و در ادامه پاسخ باستان‌شناسانه‌ای برای آن به‌دست خواهد آمد.

وی در پایان افزود: این بنای تاریخی ازنظر گاه‌نگاری نیز باتوجه به وضعیت و چشم‌انداز فرهنگی این منطقه و نوع معماری، پلان، مصالح و تکنیک‌های ساخت بنا در نظر نخست، احتمال تعلق آن به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی وجود دارد، هرچند احتمال دخالت، تعمیر و دست‌کاری در دوره‌های بعدی نیز وجود دارد که با بررسی کامل موضوع مشخص خواهد شد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 26767