شناسه خبر:26502
1399/5/20 00:51:01

سپهرغرب، گروه خبر :مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان گفت: این استان نیاز به 100 میلیارد تومان برای بهسازی، آسفالت و روکش راه‌های بین‌شهری دارد که امسال، مجوز برگزاری مناقصه به میزان 50 میلیارد تومان اخذ شده است.

محمدراشد مدرس‌گرجی روز گذشته در نشست خبری اظهار کرد: هم‌اکنون 650 کیلومتر راه بین‌شهری این استان با خرابی شدید و 200 کیلومتر نیز با خرابی متوسط داریم که راهداری درنظر دارد، طی دو سال، 250 کیلومتر از این میزان را بهسازی کند. البته برای این منظور 100 میلیارد تومان اعتبار با 14 هزار تن قیر لازم است.

* کردستان 2655 کیلومتر راه روستایی خاکی دارد

مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان افزود: هم‌اکنون در این استان دو هزار و 655 کیلومتر راه روستایی خاکی وجود دارد که لازم است با پیگیری گسترده دستگاه‌های اجرایی متولی، این میزان کاهش داشته باشد.

مدرس‌گرجی تأکید کرد: این استان دارای 6 هزار و 190 کیلومتر راه روستایی است که از این میزان دو هزار و 900 کیلومتر آن آسفالت، 635 کیلومتر شنی و دو هزار و 655 کیلومتر راه خاکی است.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری، حمل‌ونقل جاده‌ای از طرف دولت مأمور شده با طرح اقدام ملی راه‌سازی موسوم به «ابرار» بخشی از این کمبود را رفع کند، یادآوری کرد: این استان در سال جاری سهم 150 کیلومتری از طرح ابرار دارد که تاکنون 60 کیلومتر از این میزان احداث شده و ظرف دو سال نیز 200 کیلومتر دیگر احداث می‌شود.

* تردد وسایل نقلیه در کرست 15 درصد کاهش یافت

مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان گفت: با توجه گسترش شیوع ویروس کرونا، آمار تردد وسایل نقلیه در جاده‌های این استان در چهار ماه سال جاری 27 میلیون بود که نسبت به 32 میلیون مدت مشابه سال گذشته از 15 درصد کاهش برخوردار است.

مدرس‌گرجی افزود: سالانه به‌صورت میانگین 88 میلیون تردد در جاده‌های استان انجام می‌شود که شامل 12 میلیون تردد وسیله نقلیه سنگین و 76 میلیون وسیله نقلیه سبک است.

وی یادآوری کرد: همه‌ساله محور سنندج -کامیاران و سنندج - مریوان، جزء پرترافیک‌ترین مسیرهایی استان است.

* آمار تصادفات در کردستان 14 درصد افزایش یافت

مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان یادآوری کرد: طبق آمار موجود در سال جاری، آمار تصادفات استان 14 درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: عوامل هوشمند (انسانی) بیشترین میزان تصادفات استان را به خود اختصاص داده و 87 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح شده که از این میزان نیز 88 درصد خودروها، فاقد ترمز ای.بی.اس و ایربگ بوده‌اند.

* اصلاح نقاط حادثه‌خیز در کردستان میلیارد تومان اعتبار دارد

مدرس‌گرجی افزود: با بیان اینکه طبق بررسی‌های قبلی در این استان، 68 نقطه حادثه‌خیز شناسایی شبکه تاکنون، اصلاح 11 مورد آغاز شده که 9 مورد آن در محور سنندج به مریوان است.

وی تأکید کرد: پیش‌تر این طرح‌ها هشت میلیارد تومان اعتبار داشت که با تخصیص دو میلیارد تومان دیگر به 10 میلیارد تومان رسیده است.

* یک‌میلیون و 879 هزار تن کالا ترانزیت و حمل شد

وی با اشاره به اینکه حمل بار از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است، افزود: در سال جاری یک‌میلیون و 821 هزار تن کالا داخل استان حمل و 58 هزار تن نیز از مرز باشماق ترانزیت شده است.

مدرس‌گرجی یادآوری کرد: با وجود گسترش شیوه ویروس کرونا حمل داخل استانی، 27 درصد افزایش داشته‌اند و در بخش ترانزیت کالا با 60 درصد کاهش مواجه هستیم.

وی گفت: هم‌اکنون در این استان 69 شرکت حمل بار وجود دارد که در سال جاری 50 میلیارد تومان از محل حمل، 13 میلیارد تومان از محل ترانزیت و 20 میلیارد تومان هم از محل بارنامه، عاید فعالان این بخش در استان شده است.

* 365 هزار مسافر در کردستان جابه‌جا شدند

مدرس گرجی با بیان اینکه هم‌اکنون در این استان 75 شرکت مسافربری فعال است، اظهار کرد: در سال جاری تاکنون 365 هزار نفر مسافر جابه‌جا شده‌اند که به‌علت شیوع ویروس کرونا از 53 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه برخوردار شده است.

وی با اشاره به ناوگان حمل مسافری این استان در بخش‌های مختلف تأکید کرد: این استان دارای 328 دستگاه اتوبوس در 28 شرکت اتوبوس مساوی با میانگین سنی هشت سال بوده که سه سال از میانگین کشور به‌روزتر است.

وی یادآوری کرد: همچنین 11 شرکت مینی‌بوس‌رانی با 631 دستگاه وجود دارد که میانگین سنین این دستگاه‌ها، با هفت سال پیرتر از میانگین کشور حدود 32 سال بوده که نوسازی این ناوگان از ضرورت‌ها است که نیازمند مشارکت صاحبان این دستگاه‌ها است.

مدرس‌گرجی درخصوص جمعیت ناوگان سواری این استان اضافه کرد: هم‌اکنون 20 شرکت دارای یک‌هزار و 70 دستگاه سواری است که میانگین سنی این ناوگان، با یک‌سال پیرتر از میانگین کشور 11 سال ست.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 26502