شناسه خبر:25813
1399/5/7 00:05:35

محققان دریافتند افرادی که حدود 10 شب می‌خوابند و خواب شبانه‌شان حدود 6 تا هفت ساعت است، با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر روبه‌رو هستند.

بیماری آلزایمر یک بیماری مزمن است که حافظه و سایر عملکردهای مهم مغز را از بین می‌برد. تصور می‌شود که پروتئین آمیلوئیدبتا نقش بسیار مهمی در ابتلا به آلزایمر دارد.

این پروتئین تمایل به تجمع برای تشکیل پلاک‌ها را دارد. زمانی که در مغز بیمار، توازن بین تولید و پاک‌سازی آمیلوئیدبتا از بین می‌رود، پلاک‌ها در مغز تشکیل شده و خودشان را به نورون‌ها می‌چسبانند. نورون‌های تحت‌تأثیر پلاک‌ها، نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند یا سیگنال‌های سایر سلول‌های مغزی را دریافت کنند و در نتیجه می‌میرند.

مطالعه محققان دانشگاه فودان و دانشگاه گینگ‌دائو چین، شامل 736 شرکت‌کننده چینی در رده سنی 40 تا 88 سال بود. محققان میزان آمیلوئیدبتا را در مایع مغزی نخاعی شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری کرده و از آن‌ها در مورد عادات خوابشان سؤال پرسیدند.

محققان دریافتند بین عادات خواب شبانه و میزان رسوبات آمیلوئیدبتا در مایع مغزی نخاعی، ارتباط وجود دارد.

نتایج نشان داد افرادی که کمتر از چهار ساعت یا بیش از 10 ساعت در شب می‌خوابند، دارای میزان بیشتر رسوبات آمیلوئیدبتا هستند. درحالیکه افرادی که حدود ساعت 10 شب خوابیده و خواب شبانه‌شان بین 6 تا هفت ساعت است، دارای رسوبات کم‌تر آمیلوئیدبتا هستند.

محققان معتقدند این مطالعه، شواهد جدیدی را در مورد رابطه نزدیک بین خواب و بیماری آلزایمر نشان می‌دهد.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 25813