شناسه خبر:25454
1399/4/31 01:47:10
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه:

کرمانشاه تامین‌کننده ارز کشور در بحث صادرات کالاهای غیرنفتی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه این استان را یک سرپل تجاری بزرگ جمهوری اسلامی ایران با دولت‌های غربی، سوریه و عراق دانست و گفت: سال گذشته در مجموع سه میلیارد دلار حجم صادرات این استان با کشورهای عراق و سوریه بوده و از این رو کرمانشاه تامین کننده ارز کشور در بحث صادرات کالاهای غیرنفتی است.

هدایت حاتمی روز دوشنبه بیان کرد: بیش از 98 درصد مبادلات مرزی مرزهای استان کرمانشاه شامل صادرات برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و کالاهای غیر نفتی است و با این وجود هیچ‌گونه خروج ارزی از این استان نداریم.

وی اظهارکرد: یکی از موضوعات جدی امروز کشور جمهوری اسلامی ایران، صادرات و برقراری و ماندگاری ارتباطات بین‌المللی است و کشور عراق به عنوان یک کشور دوست و همسایه برای ما خیلی مهم است و همینطور کشور ما برای عراقی‌ها اهمیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه گفت: علاوه بر مسئله تحریم، مقوله کرونا هم به موضوعات قبلی اضافه شده و همین باعث شده رفتارهای جدیدی در سطح بین‌المللی شکل بگیرد و طبیعی است که کشورها اولویتشان سلامت مردم است تا بیماری کرونا گسترش پیدا نکند.

حاتمی در ادامه در ارتباط با روابط با کشور عراق اضافه کرد: ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق نیز برقرار است و حتی در ایام نوروز هم تعطیلی نداشتیم و واردات و صادرات ما فعال بود ولی بخش عربی کشور عراق محدودیت‌هایی را در رابطه با فعالیت مرزها در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام قائل شد که قرار است به صورت تدریجی شاهد بازگشایی این مرزها و به تبع سومار و خسروی نیز باشیم.

او گفت: یک واقعیت وجود دارد که صادرات ایران به عراق غیر از دلار است و مبادلات با عراق یا با ریال ایران و یا با دینار انجام می‌شود و صادر کنندگان ما هم مقید هستند ارزشان را برای تامین نیازهای کشور مبسوط بدارند و از این رو ما موردی نداشتیم که از این مهم سر باز بزنند.

وی ادامه داد: عمده صادرات ما با غیر دلار انجام می‌شود و دینار عراق هم ارز خارجی است و برای ما مهم و ارز آفرین است از این رو صادرات ما نسبت به پارسال رشد وزنی و ارزی داشته با وجود اینکه دو مرز ما تعطیل بوده است.

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کُرد و عرب‌نشین کشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25454