شناسه خبر:24472
1399/4/16 00:15:09

سپهرغرب، گروه خبر: معاون فرماندار به همراه رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کبودراهنگ و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان از پروژه بیابان‌زدایی روستای گندجین این شهرستان بازدید کردند.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه حدود 65 هزار هکتار از اراضی استان در شرف بیابانی شدن قرار دارد، گفت: از این میزان حدود 26 هزار هکتار در حوزه منابع طبیعی است.

اسفندیار خزائی افزود: جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان یک میراث ماندگار برای نسل‌های آینده است و آن را باید حفظ کرد و توسعه داد.

وی اضافه کرد: با کمک دستگاه‌های متولی هرگز اجازه نخواهیم داد که فردی به شکل غیر قانونی دخل و تصرفی در اراضی منابع طبیعی داشته باشد و بهره‌برداری از مراتع هم تابع اصول نظام‌مندی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تصریح کرد: بیابان‌زایی فرآیند تخریب سرزمین، زوال زیست‌بوم‌های طبیعی یا کاهش توان تولید زیستی اراضی در مناطق خشک و نیمه‌خشک ناشی از عوامل انسانی و محیطی است و افزایش جمعیت، چرای مفرط دام، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، برداشت غیر اصولی منابع آب سطحی، مدیریت نامناسب مراتع و مدیریت غیر اصولی اراضی کشاورزی، از مهم‌ترین عوامل پدیده بیابان‌زایی است.

وی در تعریف بیابان گفت: بیابان به اکوسیستم‌های زوال‌یافته‌ای گفته می‌شود که به‌دلیل تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی پتانسیل تولید بیولوژیک خود را از دست داده و یا درحال از دست دادن است.

خزائی ادامه داد: یکی از چالش‌های عمده زیست‌محیطی کشور ما بیابان‌زایی است؛ توجه به این مسئله نه‌تنها در کشور ما، بلکه در دنیا اهمیت دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: بیابان‌زایی و بیابانی شدن اراضی سومین چالش جهانی پس از کمبود آب شیرین و تغییر اقلیم بوده و در استان ما نیز این پدیده طی سال‌های اخیر شدت گرفته است.

وی از بین رفتن درصد زیادی از پوشش گیاهی را از دلایل بیابان‌زایی عنوان کرده و ادامه داد: این اتفاق به دلایل مختلفی ازجمله خشک‌سالی، تغییرات آب‌وهوا و استفاده بی‌رویه از سرزمین رخ می‌دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: پوشش گیاهی نقش مهمی در ترکیبات خاک دارد و مطالعات نشان می‌دهد در بسیاری از محیط‌ها فرسایش خاک و کاهش رواناب با افزایش پوشش گیاهی ارتباط مستقیم دارد و در جایی که پوشش گیاهی افزایش داشته باشد، فرسایش کم است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان ادامه داد: همدان با وجود اینکه از استان‌های کوهستانی کشور بوده، به دلایل مختلف شاهد رشد بیابان‌زایی بوده و بخش‌های مختلفی از استان درگیر این بحث شده است.

وی به انجام عملیات اجرایی طی سه سال گذشته در کانون‌های بحرانی اشاره کرد و گفت: این اقدامات طی سال‌های 96، 97 و 98 انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: در راستای مقابله با بیابان‌زایی در استان کشت گونه‌های گیاهی همچون آتریپلیکس و قره‌داغ انجام شده که نتیجه مثبتی داشته است.

وی به مناطق بیابان‌زا در استان اشاره کرد و ادامه داد: در بخش‌هایی از چهار شهرستان همدان (قهاوند، کبودراهنگ، ملایر و فامنین) شاهد بیابان‌زایی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان خاطرنشان کرد: چندین سال خشک‌سالی، چرای بی‌رویه دام و برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی ازجمله دلایل بیابان‌زایی در بخش‌هایی از مناطق ذکرشده است.

خزائی خواستار کمک مردم برای حفظ مراتع و منابع طبیعی شد و تصریح کرد: مناطق بیابانی کانون گردوغبار خواهند شد و بهره‌برداران و روستاییان نیز نمی‌توانند در این مناطق زندگی کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری کبودراهنگ با تأکید بر حفظ منابع طبیعی، گفت: عموم مردم باید به منابع طبیعی کمک کنند تا این منابع ارزشمند حفظ شوند.

فرهاد جهانیان با تمجید از اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در این شهرستان، اظهار کرد: همه دستگاه‌های شهرستان باید به منابع طبیعی کمک کنند تا فضای سبز این شهرستان توسعه پیدا کند.

معاون فرماندار کبودراهنگ اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این شهرستان را از نکات مثبت و اثرگذار عنوان کرد و گفت: بدون تردید با تقویت پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی مردم منطقه از نتایج مثبت آن بهره‌مند خواهند شد و ما از منابع طبیعی و محیط‌زیست حمایت می‌کنیم و خواستار ادامه طرح‌های منابع طبیعی برای حفظ آب‌وخاک هستیم.

جهانیان با اشاره به عملکرد اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، افزود: توسعه جنگل‌کاری و تقویت پوشش گیاهی موجب افزایش نشاط اجتماعی خواهد بود و برای توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری در شهرستان همه بخشداران، دهیاران شوراهای اسلامی و عموم مردم باید کمک کنند.

شناسه خبر 24472