شناسه خبر:22497
1399/3/11 00:23:50

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار سیروان گفت: اهالی طبیعت‌دوست بخش کارزان این شهرستان، در اقدامی خودجوش ارتفاعات منطقه جنگلی بانکول را از آفت نمیه‌انگلی لورانتوس(مخور) پاک‌سازی کردند.

جواد رحیمی‌مقدم روز گذشته اظهار کرد: در این برنامه که روز جمعه نهم خردادماه اجرا شد،150 نفر از نیروهای مردمی و دولتی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد حضور داشتند و حدود هزار هکتار از جنگل‌های منطقه پاک‌سازی شد.

وی یادآور شد: این حرکت خودجوش مردمی، با همکاری و پشتیبانی فرمانداری سیروان، محیط زیست و منابع طبیعی به شکل مناسبی انجام شد.

فرماندار سیروان گفت: در موضوع پشتیبانی ماشین شاسی‌بلند کمک‌دار و تعدادی اره و آب‌معدنی، در اختیار نیروهای مشارکت‌کننده قرار گرفت. همچنین راهنمایی‌های فنی و تخصصی نیز به آن‌ها ارائه شد.

رحیمی‌مقدم افزود: گیاه نیمه‌انگلی لورانتوس، درختان بلوط این شهرستان را تهدید می‌کند که می‌طلبد، طبیعت‌دوستان برای جلوگیری از خشک شدن این نعمت بزرگ خدادادی و ماندگاری آن برای نسل‌های آینده، از آن‌ها محافظت کنند.

وی با تأکیدبر اینکه بدون کمک و همراهی مردم، امکان مبارزه و ریشه‌کنی این بیماری وجود ندارد، اظهار کرد: هر ساله تعدادی از طبیعت‌دوستان منطقه، طی حرکتی خودجوش برای مبارزه با این آفت، می‌شتابند که باعث حفاظت از جنگل‌های منطقه می‌شود.

وی تأکید کرد: حرکت خودجوش مردم کارزان در مبارزه با گیاه نیمه‌انگلی لورانتوس، در ارتفاعات بانکول در تاریخ این دیار، برای نسل‌های آینده به یادگار خواهند ماند.

فرماندار سیروان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، کارکنان اداره منابع طبیعی، آبخیزداری، محیط زیست شهرستان سیروان و جمعی از همیاران طبیعت نیز در این برنامه مردمی حضور داشتند.

لورانتوس مهم‌ترین آفتی است که به‌شدت جنگل‌های استان ایلام را تهدید می‌کند و بر روی درختان جنگلی، به‌ویژه درخت بلوط رشد کرده و با تشکیل غده بر روی آن سبب ضعیف شدن و در نهایت خشکیدن کامل آن می‌شود و تنها راه مبارزه با آن، قطع مکانیکی این آفت است.

شهرستان سیروان به مرکزیت لومار، دارای یک شهر، 2 بخش، چهار دهستان و 58 روستا و در فاصله 65 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.

این شهرستان، در مجموع 68 هزار هکتار گستره دارد که از این مقدار، بیش از 60 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی است.

بر اساس سرشماری سال 95، شهرستان سیروان، با 14 هزار و 440 نفر معادل 2.5 درصد جمعیت استان ایلام، کمترین جمعیت را در بین شهرستان‌های استان دارد.

شناسه خبر 22497