شناسه خبر:21853
1399/2/30 00:14:17
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

مکان‌یابی مدارس در همدان نیازمند حساسیت بیشتر

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه یکی از سیاست‌های کلان سازمان نوسازی مکان‌یابی مدارس است، گفت: در استان همدان نیازمند حساسیت بیشتری در این زمینه هستیم.

در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان که با حضور معاون امور عمرانی استانداری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان، معاونین این نهاد و هیئت‌مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان همدان در محل مرکز مدیریت دولتی برگزار شد، داریوش ورناصری ضمن تبریک به‌مناسب چهل‌وپنجمین سالگرد تأسیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، بیان کرد: سازمان طی این سال‌ها یقیناً خدمات و فعالیت‌های بسیار ارزنده را در سطح کشور و به‌ویژه در سطح استان همدان داشته است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه مدیرکل تودیع‌شده طی 6 سال خدمت صادقانه یکی از مدیران لایق سازمان نوسازی کشور بوده‌اند، عنوان کرد: طی این سال‌ها پیگیری و دقت وی در حوزه مباحث فنی و درعین‌حال دریافت اعتبارات، ستودنی بوده است.

ورناصری با تأکید بر اینکه وی از بین 31 مدیرکل جزء معدود مدیران پیگیر بودند، تصریح کرد: سماجت وی در بحث تحقق خواسته‌های استان در حوزه نوسازی مثال‌زدنی بود.

این مقام مسئول با بیان آنکه همدان خوشبختانه یکی از استان‌های کم‌مسئله در عرصه نوسازی است، عنوان کرد: این جایگاه بیانگر آن بوده که تلاش‌های شما به ثمر رسیده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه تغییر مذکور به خواست آقای تیموری و هم‌اندیشی مدیران سازمانی و استانی صورت پذیرفت، تأکید کرد: بنا به لیاقت و تدبیر وی سازمان قصد جابه‌جایی مدیریتی نداشت.

ورناصری با تأکید بر اینکه سازمان نوسازی کشور همواره به دنبال به‌کارگیری نیروهای توانمند بوده، خاطرنشان کرد: بحمدالله نیروی جایگزین نیز یکی از مدیران با تجربه اداره کل راه و شهرسازی است.

این مدیر ارشد نوسازی کشور با بیان اینکه پذیرش مسئولیت در اداره کل نوسازی دشواری‌های خاصی دارد، گفت: کار و تلاش شبانه‌روزی شاخصه این پست مدیریتی است.

ورناصری با اشاره به اینکه کار در این اداره کل تعطیل‌بردار نیست، تصریح کرد: با توجه به حجم و نوع فعالیتی که در سازمان نوسازی مدارس انجام می‌شود، این شاخصه به یک رکن در این سازمان بدل شده است.

وی با بیان اینکه تقاضای بنده از مدیر جدید نیز کار شبانه‌روزی در این عرصه منطبق با سیاست‌های تعریف‌شده است، اظهار کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه پروژه‌های خیرساز با توجه به اعتبارات قابل توجهی که طی سال گذشته و امسال به این حوزه تخصیص یافته، مهم‌ترین این سیاست‌ها است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه نباید هیچ پروژه نیمه‌تمامی بلاتکلیف بماند، اذعان کرد: جمع کردن پرونده پروژه مجمتع‌های آموزشی نیز از دیگر سیاست‌هایی است که باید به‌صورت جدی در صورت کار قرار گیرد.

ورناصری با اشاره به اینکه موضوع مکان‌یابی درست مدارس یکی دیگر از شاخص‌هایی است که توسط سازمان دنبال می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد این حساسیت در استان همدان کمتر است، بنابراین انتظار می‌رود در این زمینه شاهد تلاش بیشتری باشیم.

وی با بیان اینکه مکان‌یابی به‌عنوان یکی از دو بسته تحولی وزارت آموزش‌وپرورش در کنار مشارکت خیرین به حساب می‌آید، عنوان کرد: توجه به مدیریت سبز یکی دیگر از مباحث و سیاست‌هایی است که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد؛ البته عملکرد استان همدان در این بحث تاحدودی مناسب بوده، بنابراین انتظار می‌رود شاهد تداوم و بهبود این روند باشیم.

این مدیر ارشد سازمان نوسازی کشور با بیان آنکه توجه به مقوله صنعتی‌سازی از دیگر سیاست‌های تعریف‌شده است که می‌بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد، ابراز کرد: این مهم می‌بایست توسط دفتر فنی اداره کل نوسازی استان‌ها مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

ورناصری ادامه داد: برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌ها همچون آزمایشگاه و دفتر فنی نیز می‌بایست در دستور کار اداره کل نوسازی در استان‌ها و به‌ویژه استان همدان قرار گیرد؛ البته این الزام بنا به محدودیت به‌کارگیری نیروها به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه بحث جمع‌آوری بخاری‌های نفتی نیز از دیگر سیاست‌های تعریف‌شده است که خوشبختانه در این بخش استان همدان پیشتاز بوده، تأکید کرد: بحث جمع‌آوری کلاس‌های خشتی و گلی نیز از دیگر سیاست‌هایی است که دنبال می‌شود و خوشبختانه در استان این مهم سال‌ها پیش مورد توجه قرار گرفته و درحال حاضر همدان مشکلی در این حوزه ندارد.

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های فعالان عرصه نوسازی مدارس در استان همدان، گفت: درواقع فعالیت شما جهادگران در این عرصه منجر به تأمین آسایش دانش‌آموزان و معلمان خواهد شد.

محمودرضا عراقی با بیان اینکه مدیر سابق نوسازی (تیموری) به‌لحاظ دانش فنی جزء مدیران سرآمد استان محسوب می‌شود، تأکید کرد: بارها از تجربه وی در عرصه کمیته فنی استانداری بهره برده‌ایم.

      تیموری، نمونه مدیر موفق در اقتصاد مقاومتی

وی با اشاره به اینکه داشتن تجربه، دقت و پیگیری ازجمله شاخصه‌های فردی این مدیر است، افزود: برای نمونه اگر در حوزه اقتصاد مقاومتی به پروژه‌های نوسازی توجه کنیم، به نظر بنده کلیه فعالیت‌ها و پروژه‌های نوسازی استان همدان در حوزه اقتصاد مقاومتی اجرا شده‌اند، زیرا با کمترین هزینه، بهترین نتیجه را در این بخش شاهد بودیم.

عراقی با بیان اینکه تخصص مدیر جدید به‌لحاظ فضای عمرانی و شهری می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد اهداف اداره کل نوسازی داشته باشد، تأکید کرد: تجربه معاونت در اداره کل راه و شهرسازی و تخصص در حوزه بازآفرینی یقیناً در این وادی مؤثر خواهد بود.

وی افزود: یقیناً در حوزه جانمایی و توزیع مناسب مدارس در نقاط مختلف استان، این تجربیات کارساز خواهد بود.

عراقی با تأکید بر اینکه تلاش مضاعف و درعین‌حال تعامل با مجمع خیرین مدرسه‌ساز دو رکن مدیریتی در اداره کل نوسازی است، عنوان کرد: خیرین مدرسه‌ساز همدانی در کشور همواره سرآمد بوده و هستند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز با اشاره به شالوده نظام تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی، گفت: مفاهیم ناب قرآنی و سیره ائمه هدی، بنیاد نظام تعلیم و تربیت کشور را تشکیل می‌دهد.

محمد پورداود با بیان اینکه مفاهیم مذکور در سند تحول بنیاد نهادینه شده است، تأکید کرد: یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌هایی که حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران اسلامی را پیگیری می‌کند، وزارت آموزش‌وپرورش است؛ بنابراین دراین‌بین مهم‌ترین بستری که برای تحقق این موضوع یاری‌گر جهادگران تعلیم و تربیت به حساب می‌آید، سازمان نوسازی است.

وی با اشاره به اینکه درواقع حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار در تحقق اهداف نظام آموزش‌وپرورش لازم و ملزوم هم هستند، گفت: تأمین‌کننده بخش سخت‌افزار سازمان نوسازی و بخش نرم‌افزار آموزش‌وپرورش است.

پورداود با تأکید بر اینکه تلاش معلمان در عرصه تزکیه و تعلیم مرهون بسترسازی توأمان اداره کل آموزش‌وپرورش و نوسازی است، عنوان کرد: این مهم در سند تحول بنیادین نیز در ذیل نظام تأمین فضا و تجهیز فناوری مورد توجه بوده است.

      نوسازی می‌بایست به دنبال عدالت ساخت‌وساز در حوزه مدرسه‌سازی باشد

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان با بیان اینکه در یک کلام اداره کل نوسازی می‌بایست به دنبال تحقق عدالت ساخت‌وساز باشد تا در پی آن عدالت تربیتی و آموزشی محقق شود، تأکید کرد: زحمات مدیر سابق نوسازی بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل سابق نوسازی مدارس همدان نیز در ادامه به ارائه گزارشی درخصوص وضعیت مشارکت‌های مردمی و خیرین و همچنین فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط اداره نوسازی مدارس استان پرداخت و گفت: از بدو شروع فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز یعنی سال 77، خوشبختانه شاهد فعالیت تأثیرگذار این نهاد مردمی بوده‌ایم.

فرزاد تیموری با اشاره به اینکه در نخستین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز تعهد خیرین همدانی 571 میلیون تومان بود و خوشبختانه در آخرین جشنواره‌ای که سال گذشته برگزار شد این تعهد به 41 میلیارد تومان رسید، افزود: این عدد و رقم بیانگر آن است که خیرین هرسال تعهد خود را افزایش داده‌اند که ما قدردان آن‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه به‌طور حتم در جشنواره بیست‌ودوم که امسال برگزار می‌شود نیز رقم تعهد به بیش از 41 میلیارد تومان می‌رسد، اذعان کرد: از سال 93 تاکنون شاهد رشد سالیانه تعهد خیرین بوده‌ایم؛ به‌طوری ‌که درحال حاضر خوشبختانه ‌874 خیر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی در استان فعال هستند که 204 نفر از این عزیزان صرفاً در بخش مدرسه‌سازی ورود کرده‌‌ و مابقی با اهدای زمین، مستغلات و کمک به تأمین مصالح در امر مدرسه‌سازی، حوزه نوسازی مدارس استان را یاری کرده‌اند.

تیموری با بیان اینکه خوشبختانه با وجود آنکه همگان بر این امر تأکید دارند که پایین‌ترین حقوق متعلق به معلمان است اما سه هزار و 338 نفر از معلمین استان بخشی از حقوق خود را برای مدرسه‌سازی اختصاص می‌دهند، گفت: از بدو شروع فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز در استان همدان تاکنون 314 پروژه در قالب یک‌هزار و 920 کلاس درس با زیربنای 221 هزار و 334 متر مربع توسط خیرین ساخته و تحویل آموزش‌وپرورش شده که ظرفیت بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت به حساب می‌آید.

وی ضمن اشاره به حادثه مدرسه شین‌آباد و غیره با بیان اینکه همواره یکی از مشکلاتی که مدارس با آن مواجه بودند موضوع استانداردسازی سیستم گرمایشی بود که براساس آن از سال 92 در قانون بودجه اعتباری به‌عنوان اعتبار ملی به این موضوع اختصاص یافت و خوشبختانه از این مسیر هرسال اعتبار مناسب در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد، عنوان کرد: با تلاش مضاعف همکاران بنده در واحد تأسیسات و معاونت اجرایی اداره کل نوسازی مدارس، طی چند سال اخیر سیستم گرمایشی 6 هزار و 861 کلاس درس در استان استانداردسازی شده است.

مدیرکل سابق نوسازی مدارس همدان با تأکید بر اینکه استانداردسازی مذکور شامل یک‌هزار و 432 مدرسه می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح تاکنون بالغ‌بر 55 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه پیش از دو سال اخیر هرگاه بازدیدی از مدارس داشتیم نخستین مسئله‌ای که از سوی اولیای مدرسه عنوان می‌شد بحث لزوم استانداردسازی سیستم گرمایشی بود اما طی دو سال اخیر دیگر این مسئله را مطرح نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه همدان نخستین استانی بود که در سال 97 تمام بخاری‌های نفتی را جمع‌آوری و سیستم استاندارد را جایگزین کرد.

تیموری افزود: این درحالی است که سال گذشته سازمان نوسازی کشور اجرای این طرح را به‌عنوان تکلیف در سراسر کشور مطرح کرد و در این سال تمام بخاری‌های نفتی مدارس کشور جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 70 درصد کلاس‌های استان سیستم شوفاژ و پکیج، 25 درصد بخاری‌های دودکش‌دار استاندارد، چهار درصد بخاری‌های کم‌مصرف و یک درصد بخاری برقی دارند، عنوان کرد: درحال حاضر در سطح استان چهار هزار و 262 بخاری دودکش‌دار داریم که طبق سیاست‌گذاری سازمان نوسازی کشور تبدیل به سیستم‌های جایگزین می‌شوند، اما برای تحقق این موضوع تأمین مالی 85 میلیارد تومانی برآورد شده است.

تیموری با بیان اینکه در راستای تعمیر موتورخانه‌های فرسوده مدارس هم حداقل 86 میلیارد تومان نیاز است، اذعان کرد: خوشبختانه از محل قیر رایگان 245 هزار متر مربع محوطه مدارس استان آسفالت شد که این امر کمک بزرگی به حوزه نوسازی در سطح استان به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه 268 هزار متر مربع عایق و ایزوگام نیز طی این سال‌های خریداری و تحویل آموزش‌وپرورش شد و به تعبیری یکی از عمده مشکلات مدارس در این بستر را مرتفع کردیم، عنوان کرد: متأسفانه در قانون بودجه امسال این بند حذف شده که امیدوارم دوباره با عنایت ویژه مسئولان بازگردانده شود، زیرا در این بستر امکان ارائه خدمات مناسبی به مدارس فراهم شده بود.

      اجرای 748 پروژه طی 6 سال

مدیرکل سابق نوسازی مدارس همدان با بیان اینکه درمجموع از سال 93 تاکنون 748 پروژه در عرصه وظایف تعریف‌شده به افتتاح رسیده که از این تعداد 138 پروژه توسط خیرین صورت پذیرفته است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از هفت هزار و 124 کلاس با زیربنای 570 هزار متر مربع و با اعتباری بالغ‌بر 296 میلیارد تومان طی شرایطی که کشور در بحران و تحریم بوده، کار کوچکی نبوده است.

تیموری با اشاره به اینکه امسال با پیش‌بینی تأمین اعتبار 60 پروژه دیگر نیز اجرا می‌شود، گفت: در این مسیر بالاترین و ارزشمند‌ترین پشتوانه آموزش‌وپرورش مجمع خیرین مدرسه‌ساز هستند.

وی با تأکید بر اینکه بنده همواره بر این امر تأکید کرده‌ام که می‌بایست در جهت تکریم خیرین قدم برداشته و درعین‌حال مشکلات را از سر راه آنان برداریم، اظهار کرد: گرامیداشت خیرین وظیفه ماست، زیرا این عزیزان مال و وقت خود را در این راه گذشته‌اند؛ پس طی 6 سال خدمتم همواره سعی کرد‌ه‌ام آن‌ها را تکریم کنم و هیچ‌گاه در اتاقم بر روی هیچ خیری بسته نبود.

مدیرکل سابق اداره نوسازی مدارس استان همدان با تأکید بر اینکه در واقعیت امر ما همواره مدیون خیرین هستیم و باید از آن‌ها عذرخواهی کنیم چون نتوانستیم آن‌طور که باید در خدمتشان باشیم، ابراز کرد: وجود خیرین مدرسه‌ساز موتور محرکه اداره نوسازی مدارس استان بوده و هست، بنابراین به زعم بنده می‌بایست دست تک‌تک خیرین مدرسه‌ساز را بوسید.

وی با اشاره به اینکه همواره دستگاه‌های نظارتی بر این امر اذعان دارند که پروژه‌های با کیفیت اما با هزینه کم توسط اداره نوسازی مدارس استان انجام شده، خاطرنشان کرد: سال 93 زمانی که این سمت را پذیرفتم، بودجه اداره کل نوسازی از محل استانی 12 میلیارد تومان بود که با کمک‌های مجدانه سازمان برنامه و بودجه استان و نیز پیگیری‌ همکاران، این رقم در برخی از سال‌ها به 77 میلیارد تومان رسید.

تیموری با اشاره به اینکه رقم مذکور سال گذشته به 44 میلیارد تومان رسید چون سقف اعتباری استان در کلیه بخش‌ها کاهش یافته بود، بیان کرد: طبق شاخص و آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان در سطح ملی، اداره کل نوسازی مدارس استان ازلحاظ سهم اعتبارات استانی رتبه پنجم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر اینکه خداوند را شاهد می‌گیریم که طی این سال‌ها همواره سعی کرده‌ام کارها در استان به‌خوبی پیش برود به‌گونه‌ای که مرا در سازمان به‌عنوان مدیرکل معترض می‌شناختند که البته برای احقاق حق استان چاره‌ای جزء پیگیری و سماجت نداشتیم و درنهایت سازمان نیز با درخواست‌های ما موافقت می‌کرد که قدردان این عزیزان نیز هستیم، گفت: یکی از افتخاراتم در این مدت هم‌نشینی با خیرین و هم‌کلامی با شخصیت‌های فرهیخته‌ای همچون دکتر حافظی است و در این مسیر درس‌های بسیاری آموختم.

مدیرکل جدید نوسازی و تجهیز مدارس استان همدان نیز در این مراسم با بیان اینکه خیرین بزرگ‌ترین دارایی‌های سازمان نوسازی مدارس هستند، عنوان کرد: امیدواریم با تلاش این عزیزان و همکاران بتوانیم اقدامات اثرگذاری را انجام دهیم.

محمدحسین مرادی ضمن اشاره به سیاست‌های احصاشده توسط سازمان نوسازی در سطح کشور و با بیان اینکه مکان‌یابی صحیح اماکن آموزشی از موضوعات مورد توجه خواهد بود، گفت: یکی از مشکلات سال‌های گذشته این بود که درخصوص مکان‌یابی مدارس با مشکل مواجه بودیم، به‌گونه‌ای که اغلب در جای مناسب طراحی نمی‌شدند و این امر عملاً اجرای کامل طرح‌ها را با مشکل مواجه می‌کرد؛ بنابراین در آینده به این موضوع توجه ویژه خواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه توجه به مقوله «مدرسه سبز» باید به‌گونه‌ای باشد که فرهنگ و معماری شهرسازی به‌صورت ایرانی- اسلامی تهیه و اجرا شود، خاطرنشان کرد: البته مدرسه باید فضای شاد و مفرح برای دانش‌آموزان را نیز فراهم کند.

مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان همدان افزود: درخصوص برون‌سپاری فعالیت‌ها نیز یقیناً با توجه به پتانسیل موجود در استان، از مشاورین زبده بهره‌مند خواهیم شد.

شناسه خبر 21853