شناسه خبر:21715
1399/2/28 00:56:33

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: علوم پزشکی پروتکل بازگشایی غار علیصدر و تله کابین گنجنامه را تهیه کند.

سیدسعید شاهرخی روز گذشته در جلسه اعضای ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: در زمینه برگزاری راهپیمایی یا تجمع به‌منظور روز جهانی قدس، استان همدان تابع دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا است.

وی با بیان اینکه مصوبات ستاد ملی کرونا باید با دقت در استان پیگیری، نظارت و اجرا شود، بیان کرد: با توجه به گزارش ارائه‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی، شاخص‌ها مؤید روند کُند پیشرفت ویروس کرونا در همدان است.

استاندار همدان اضافه کرد: در این زمینه باید قدردان همراهی و همکاری مردم با مسئولان بود، هرچند انتظار می‌رود این همراهی و رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان تا قطع کامل زنجیره کرونا ادامه یابد.

شاهرخی از مسئولان، تریبون‌داران، اصحاب رسانه و فعالان در فضای مجازی خواست همواره و مستمر بر ضرورت تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کنند تا توجه به مسائل بهداشتی به‌ویژه بهداشت فردی در جامعه نهادینه و به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی کاهش روزبه‌روز شمار متوفیان ناشی از ویروس کرونا و حتی موارد مثبت ابتلا به این ویروس را خبر خوب دانست و گفت: امیدوارم با همت و همراهی مردم و تلاش مسئولان به‌ویژه کارکنان خدوم کادر درمان، این آمار به صفر برسد.

استاندار همدان از رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای این استان خواست پروتکل‌های مورد نیاز برای از سرگیری فعالیت غار علیصدر و تله‌کابین گنجنامه را تهیه و در اختیار این مجموعه‌ها قرار دهد.

شاهرخی همچنین از مسئولان دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه نهادهای خدماتی خواست با توجه به درپیش بودن تعطیلات عید سعید فطر و احتمال افزایش ورود مسافر به این استان، در آماده‌باش کامل قرار داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری معتادان متجاهر، اظهار کرد: با وجود از سرگیری جمع‌آوری معتادان متجاهر، شاهد جولان این افراد در حاشیه شهرها ازجمله میدان بار و تپه پیسا هستیم که این وضعیت زیبنده شهر فرهنگی و تاریخی همدان نیست.

شاهرخی تأکید کرد: فعالیت کارتن‌به‌دست‌ها نیز از سر گرفته شده؛ بنابراین اداره اماکن نیروی انتظامی با همکاری میراث فرهنگی و محوریت فرماندار همدان باید نسبت به سامان‌دهی این افراد اقدام کرده و از فعالیت افراد فاقد کُد و شناسنامه جلوگیری کنند.

       همدان به دستگاه اکو «مری» مجهز شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان نیز گفت: این دانشگاه به دستگاه «اکو» سه‌بعدی مری مجهز شد و عید سعید فطر از آن با حضور استاندار همدان رونمایی می‌شود.

رشید حیدری‌مقدم اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش و درمان مجهز شدن به دستگاه اکو سه‌بعدی مری بود که این دستگاه با ارز دولتی خریداری شده و هم‌اینک درحال نصب است.

وی با بیان اینکه هزینه خرید این دستگاه با ارز دولتی دو میلیارد تومان بوده است، توضیح داد: اکوهای دوبُعدی دو طرف را نشان می‌دهند، اما این دستگاه از هر سه طرف با تمامی جزئیات، کمترین مشکل قلب را نشان می‌دهد.

حیدری‌مقدم گفت: مهم‌ترین دغدغه علوم پزشکی تعطیلات عید فطر امسال است، چراکه اگر نتوانیم سیل ورود مسافران خوزستانی به همدان را کنترل کنیم، به‌طور حتم با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش همدان نیز بیان کرد: پس از دستور استاندار همدان در جلسه گذشته ستاد مقابله با کرونا، بسترسازی رسانه‌ای و جلسات هماهنگی با رؤسای مختلف آموزش‌وپرورش به‌صورت ویدئوکنفرانسی پیرامون زمینه‌سازی برای بازگشایی مدارس برگزار شد.

محمد پورداوود اضافه کرد: در دو روز گذشته گندزدایی و ضد عفونی مدارس صورت گرفت و این روند همچنان ادامه دارد؛ همچنین شماری از نیروها به‌صورت میدانی در شهرستان‌ها و مناطق آموزش‌وپرورش حضور یافتند.

وی افزود: برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به بررسی وضعیت سرویس‌های بهداشتی مدارس و دیگر مکان‌ها شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش همدان اظهار کرد: 50 هزار عدد ماسک از سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان خریداری شده و در اختیار شهرستان‌ها با رویکرد مدارس واقع در مناطق کمتر توسعه‌یافته قرار گرفته است؛ علاوه‌بر این دو میلیارد تومان هم پیش‌تر در اختیار شهرستان‌ها برای خرید وسایل مورد نیاز قرار گرفت.

پورداوود گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته به‌طور میانگین پنج درصد دانش‌آموزان ساکن در مراکز شهری و برخوردار، 15 درصد در مدارس حاشیه شهر و کم‌برخوردار و دو درصد دانش‌آموزان در مدارس خاص حضور یافتند.

وی بیان کرد: البته این آمار در برخی مناطق مثل قهاوند و خزل نهاوند تا 25 درصد نیز رسیده است، همچنین 100 درصد کادر آموزشی، مدیر و معلم در مدارس حضور دارند.

شناسه خبر 21715