شناسه خبر:19809
1399/1/29 13:57:49

سپهرغرب، گروه کاردانش: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته گفت: امسال شاهد شکل‌گیری شبکه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود که مأموریت طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک و نیز پرتاب را انجام می‌دهند.

منوچهر منطقی بیان کرد: پرتاب ماهواره به فضا، ساخت ماهواره‌برهای پیچیده و مدرن، ارسال موجود زنده به فضا، بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز ساخت، طراحی ماهواره و غیره ازجمله این دستاوردهای ایرانی است که به‌واسطه شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور توسعه یافته‌اند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های صنعت فضایی، همکاری و هم‌افزایی شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد در این حوزه است. در سال 99 شاهد شکل‌گیری شبکه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود که مأموریت طراحی، ساخت، پرتاب، در مدار قرار دادن و استفاده اقتصادی از آن‌ها را به‌عهده خواهند داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی گفت: این مهم‌ترین برنامه توسعه فناوری‌های فضایی در کشور است. برنامه‌ای برای اتصال فعالیت‌ها از مجموعه‌های دولتی به شرکت‌های خصوصی که در اولویت کاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و درحال اجرا است.

وی افزود: این کار دو مزیت برای کشور دارد، یکی اینکه توانمندی متخصصان داخلی را چندسطح بالاتر می‌برد و دیگر اینکه زمینه صادرات توسط شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی بسیار سریع‌تر فراهم می‌شود.

منطقی اذعان کرد: با شکل‌گیری این شبکه، ایران ازجمله کشورهای پیشتاز در حوزه فناوری‌های فضایی خواهد بود که کل عملیات طراحی، ساخت و بهره‌برداری ماهواره را به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها متصل می‌کند.

شناسه خبر 19809