شناسه خبر:18244
1398/12/17 09:49:15

سپهرغرب، گروه خبر: تپه «کوچکه‌ره‌ش» با کوله‌باری از خاطره که در داستان‌ها و موسیقی فولکلور کُردی جایگاه ویژه‌ای دارد، متأسفانه در حال نابودی است.

«کوچکه‌ره‌ش» فارغ از هرگونه امکانات تفریحی و گردشگری، اما بازهم در دل مردم جایی داشت و مکانی پر از خاطره‌های تلخ و شیرین شهر سنندج بود، به همین دلیل است که به‌عنوان هویت و گوشه‌ای از غنای این شهر محسوب می‌شود.

سنندج معروف به شهر هزار تپه بوده که تپه‌هایش در سایه طمع سودجویان نفس‌های عمرشان به شماره افتاده‌است؛ این تپه که مشرف به شهر سنندج است و از ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی بسیاری برخوردار است و طی سال‌های گذشته قرار بود به یک مجموعه تفریحی- گردشگری برای مردم شهر سنندج تبدیل شود این روزها نه‌تنها در مسیر پیشرفت قرارنگرفته بلکه سودجویان بیش‌ازپیش درصدد تصرف و نابودی آن هستند.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان در خصوص ساخت‌وساز در این تپه، اظهار کرد: همه تلاش ما ایجاد فضای مناسبی در شهر سنندج برای رفاه حال شهروندان است و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که باقاطعیت در تمام زمینه‌ها از منافع مردم صیانت کرده و اجازه تعرض و سوء استفاده افراد فرصت‌طلب در جهت تصرف اموال عمومی را ندهیم.

وی عنوان کرد: موضوع واگذاری منطقه شهری کوچکه‌ره‌ش (سنگ سیاه) در شهر سنندج مربوط به سال 87 است و طبق مصوبات آن زمان، مقرر شده که 500 هکتار از اراضی این منطقه به‌عنوان شهر دانش در اختیار مراکز علمی و دانشگاهی استان قرار گیرد.

استاندار کردستان افزود: در آن دوره زمانی هدف از تصمیم گرفته شده این امر بوده تا مراکز دانشگاهی و علمی استان برای توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی در صورت نیاز نسبت به توسعه و احداث مراکز و امکانات خود اقدام کنند.

مرادنیا تصریح کرد: اما پس از مدتی با پیگیرهای به‌عمل‌آمده در سال 93، در این مصوبه تجدیدنظر شده و مقرر می‌شود که واگذاری همچنان در اختیار شهر دانش باشد، اما با تغییر میزان مساحت درنهایت با واگذاری 63 هکتار به شهر دانش موافقت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن نیز در ادامه کار همچنین با بررسی‌های کارشناسی و نیازسنجی‌های به‌عمل‌آمده مجدداً 63 هکتار مصوب شده نیز کاهش‌یافته و با تغییرات صورت‌گرفته درنهایت واگذاری 15 هکتار به تصویب می‌رسد.

استاندار کردستان گفت: در ادامه این روند طی همان سال با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان و نیز کمیسیون واگذاری اراضی راه و شهرسازی استان، این 15 هکتار در اختیار پارک علم و فناوری استان قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، مرادنیا بیان کرد: پس از آن در سال 96 نیز با طرح مجدد اجرای طرح‌های علمی و آموزشی در این منطقه، بنده جهت بررسی وضعیت این اراضی، به شخصه از این منطقه بازدید کردم.

مرادنیا اضافه کرد: در این بازدید و با مشاهده برخی ساخت‌وسازها در این اراضی به دقت به اجرای طرح ورود پیدا کردم و با هرگونه ساخت‌وساز و توسعه نامناسب فضاهای آموزشی بدون توجه به حساسیت شرایط ویژه اراضی این منطقه و احتمال ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌شدت با اجرای طرح توسط پارک علم و فناوری استان مخالفت کردم.

استاندار کردستان ابراز کرد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا 15 هکتاری که می‌بایست در اختیار پارک علم و فناوری باشد در قالب یک تفاهم‌نامه به دانشگاه کردستان واگذار و فضای مورد نیاز پارک علم و فناوری در محوطه دانشگاه کردستان در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا به دلیل لزوم اجرای طرح با هدف ایجاد ارتباط بیشتر بین پارک علم و فناوری با دانشجویان دانشگاه کردستان برای استفاده بهینه و علمی از آن، در داخل محوطه دانشگاه کردستان با اجرای آن موافقت شد.

مرادنیا یادآوری کرد: با این روند درنهایت این اراضی در منطقه «کوچکه‌رش» در اختیار دانشگاه کردستان قرار گرفت و با امضای تفاهم‌نامه با این دانشگاه مقرر شد تا در این محل، صرفاً مجموعه تحقیقاتی و آموزشی گل و گیاه تأسیس شود.

وی تأکید کرد: در حقیقت هدف از ایجاد مرکز تحقیقاتی گل و گیاه درمجموع حفظ اراضی این منطقه و جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیراصولی و بی‌رویه درآن بود تا با توسعه محوطه گل و گیاه ضمن حفظ شرایط منطقه در ادامه مردم نیز بتوانند از این مجموعه به‌عنوان مرکز تفریحی استفاده کرده و از زیبایی‌های این مرکز بهره‌مند شوند.

استاندار کردستان افزود: متأسفانه به دلیل اینکه ما در این منطقه فضای سبز مناسبی درخور شأن مردم شریف سنندج نداریم، امیدوار هستیم ایجاد مرکز تحقیقاتی گل و گیاه بتواند بستر مناسبی برای بهره‌مندی شهروندان از فضای سبز بیشتری را فراهم کند.

مرادنیا خاطرنشان کرد: من به مردم سنندج این قول را خواهم داد که هیچ ساخت‌وساز غیراصولی در این منطقه نخواهیم داشت و صرفاً مرکز تحقیقاتی گل و گیاه دانشگاه کردستان در این منطقه‌ ایجاد خواهد شد.

وی در پایان یادآوری کرد: قطعاً این مرکز در اختیار دانشگاه کردستان که نماد علم و فرهنگ استان است قرار خواهد گرفت و مسلماً هیچ‌گونه دخل و تصرفی با هدف ساخت‌وساز غیرمجاز در جهت منافع و بهره‌برداری خاصی در این منطقه انجام نمی‌شود.

شناسه خبر 18244