شناسه خبر:17119
1398/11/15 09:03:43

سپهرغرب، گروه خبر: ساخت مجتمع‌های تفریحی یکی از سیاست‌های اصلی در کلانشهرها است و مسؤولان تلاش می‌کنند در این زمینه برنامه‌ریزی کنند؛ اما نکته اساسی در مورد این اماکن، ایمنی و استاندارد بوده که اکنون بی‌توجهی به آن‌ها برای ایلامی‌ها دردسرساز شده‌است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که استفاده از اماکن تفریحی نه‌تنها در روحیه بزرگ‌سالان اثرگذاری مثبت دارد، بلکه می‌تواند در تکامل شخصیت و رشد ذهنی کودکان نیز مفید واقع شود.

ازاین‌رو مسؤولان شهری با استفاده از امکانات و سرمایه‌گذاری در بخش ساخت این‌گونه اماکن تفریحی مثل شهربازی‌ها تلاش می‌کنند محیط بانشاطی در منطقه مورد نظر خود ایجاد کنند، اما نکته اصلی در کنار توسعه اماکن یادشده رعایت اصول و استانداردهایی است که می‌تواند سلامت جسمی مراجعه‌کنندگان را نیز تضمین کند.

این در حالی است که متأسفانه اغلب اماکن تفریحی و شهربازی‌های ایلام به این امر توجه نداشته و نبود استانداردهای قابل قبول بعضاً برای ایلامی‌ها دردسرساز شده‌؛ آنچه در این شهربازی‌ها عیان است، وسایل زهوار دررفته‌ای بوده که اغلب فقط دور خود می‌چرخند و اصولاً وسایل بازی خاصی در آن‌ها وجود ندارد.

اگرچه شنیدن صدای جیغ و فریادهای مراجعه‌کنندگان از دوردست نشانه شادی و نشاط است، اما هرچه به محل احداث این اماکن نزدیک می‌شویم، تجهیزات کهنه و نامناسبی را در آن‌ها مشاهده می‌کنیم که مالکان با استفاده از کمبود چنین امکاکنی بی‌توجه به نوسازی و بهسازی تجهیزات همچنان با ابتدایی‌ترین وسایل و کمترین ایمنی از مراجعه‌کنندگان پذیرایی می‌کنند و گویی جان افراد به‌خصوص کودکان برای آن‌ها مهم نیست.

بنابراین دو موضوع ایمنی و تجهیز وسایل جدید برای شهربازی‌های استان ایلام مطرح است که اگر به معنی واقعی کلمه اجرا شود، می‌تواند نقش بسزایی در افزایش شور و نشاط افراد جامعه، جلوگیری از انحطاط جوانان و آموزش به کودکان ایفا کند.

مهناز همتی، مدیرکل استاندارد استان ایلام از غیراستاندارد بودن شهربازی‌های استان ایلام خبر داد و اظهار کرد: هیچ‌کدام از شهربازی‌های استان استاندارد نیستند.

وی به تجهیزات بازی که در فضای باز استان وجود دارد اشاره کرد و افزود: اجراکننده این تجهیزات، شهرداری و مالکان تجهیزات هستند و ناظر، اداره استاندارد است و باید گفته که هیچ‌یک از تجهیزات بازی موجود در فضای باز استان دارای استاندارد نیستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ با توجه به اظهارنظر مدیرکل استاندارد استان ایلام مبنی بر اینکه «هیچ‌کدام از شهربازی‌های استان ایلام استاندارد نیستند»، توجه مسؤولان به‌ویژه شهرداری و شورای شهر را می‌طلبد؛ که تلاش برای پاسخ آنان در چرایی غیراستاندارد بودن شهربازی‌ها توسط خبرنگار تسنیم بی‌نتیجه بوده و پیگیری‌ها منتج به نتیجه نشده‌است.

امید است در کنار ایجاد شادی و شور برای استفاده‌کنندگان از شهربازی‌ها، سلامت شهروندان را فراموش نکنیم.

شناسه خبر 17119