شناسه خبر:16160
1398/10/19 08:57:43
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان خبر داد:

همه اتوبوس‌های پایانه سرگذر در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند گرفت

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان از واگذاری اتوبوس‌های شهرک اندیشه، شهرک مدنی فاز یک و دو به بخش خصوصی خبر داد.

خصوصی‌سازی در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی در خردادماه 1384 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید و با ابلاغ این سیاست‌ها که از آن به انقلاب اقتصادی یاد می‌شد، قرار بود ریل‌گذاری جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد شود. حال با گذشت بیش از یک دهه در کشور شاهد این هستیم که خصوصی‌سازی با اهداف خود فاصله زیادی دارد.واژه «خصوصی‌سازی» عبارت است از «تغییر کنترل یا مالکیت از سیستم دولتی به سیستم خصوصی»، خصوصی‌سازی جنبه مهمی از سیاست اقتصادی است و به عنوان فرآیند انتقال مالکیت بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی تعریف می‌شود.

اما نتیجه خصوصی‌سازی در کشور، آن هم به روش مزایده، باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل انحصار ثروت در دست عده‌ای خاص و پدیده «آقازادگی» و همچنین فاصله طبقاتی زیاد بین اقشار مردم شده که نمونه‌اش را در ماشین سازی اراک شاهد بودیم و به نظر می‌رسد تنها سود عاید از این قضیه به جیب دولت رفته است.

خصوصی‌سازی ناوگان حمل و نقل شهری که سال‌هاست موافقان و مخالفان زیادی داشته است، در همدان قرار است گسترش پیدا کند، به دنبال تصویب پیوستن اتوبوس خط شهرک اندیشه، شهرک مدنی فاز یک و دو به بخش خصوصی، با محمد پوروخشوری، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

محمد پوروخشوری، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان با بیان اینکه این اتوبوس‌هایی که قرار هست واگذار شوند هیچ کدام فرسوده نیستند، در خصوص نحوه انتخاب این خط‌ها گفت: باتوجه به اینکه دیگر اتوبوس‌های پایانه سرگذر در اختیار بخش خصوصی هستند، تصمیم گرفتیم این خطوط را هم به بخش خصوصی واگذار کنیم تا تمام اتوبوس‌های پایانه سرگذر یک‌دست شوند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان ضمن اشاره به اینکه تا به حال 50درصد اتوبوس‌های شهر همدان به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، اظهار کرد: برنامه ما این است که 80 درصد اتوبوس‌های شهری را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

محمد پوروخشوری با اشاره به اینکه دولت موظف است اتوبوس‌های یارانه‌ای در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا بخش خصوصی یا شهرداری بتوانند به تدریج همه‌ اتوبوس‌ها را نو کند، گفت: دولت از سال 90 هیچ اتوبوس یارانه‌ای در اختیار شهرداری‌ها قرار نداده و این امر اضافه بر وجود مشکلات اقتصادی، موجب فرسوده شدن اتوبوسرانی شهری در حال حاضر شده است.

وی با بیان اینکه واگذاری ناوگان حمل و نقل شهری به بخش خصوصی از سال 88 در کل کشور آغاز شده و اتوبوس‌های فعلی همان اتوبوس‌های سال 1388 است، اذعان کرد: با توجه به عمر مفید 10ساله اتوبوس‌ها، این وسائط نقلیه عمومی در حال حاضر فرسوده به حساب می‌آیند و در نوسازی اتوبوس‌های حمل و نقل شهری، بخش خصوصی بهتر از دولت عمل کرده ولی باید پذیرفت که نوسازی به این شکل پاسخگوی نیاز مردم نیست.

او در پاسخ به این سوال که چرا واگذاری اتوبوس‌های شهری به بخش خصوصی از مناطق کم‌برخوردار شروع شده است، گفت: طبق بخشنامه‌های ابلاغ شده، اتوبوس مناطقی که بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند در اولویت واگذاری به بخش خصوصی است.

پوروخشوری با بیان اینکه اتوبوس‌های مناطق برخوردار هم به تدریج به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و فرقی بین مناطق کم‌‌برخوردار و برخوردار برای حمل و نقل عمومی وجود ندارد، ابراز کرد: حدود نیمی از دستگاه‌های موجود دارای کولر هستند و این‌ها به صورت یکسان در همه بخش‌ها پخش هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه طبق ضوابط، به ازای هر یک هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس در شهرها وجود داشته باشد و بر این اساس تعداد اتوبوس‌های شهر همدان باید حدود 550 دستگاه باشد و ما در حال حاضر حدود 185 دستگاه اتوبوس داریم، اظهار کرد: با این وجود وضعیت اتوبوسرانی شهری همدان نسبت به شهرهای دیگر در وضعیت خوبی قرار دارد.

پوروخشوری در ادامه از مردم خواست هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی به جای پرداخت وجه نقد از کارت استفاده کنند تا خدمات شهرداری به مردم افزایش پیدا کند.

شناسه خبر 16160