شناسه خبر:15899
1398/10/12 09:46:49

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس پلیس راهور کردستان از کاهش 16 درصدی تصادف‌های منجر به فوت در 9 ماهه امسال نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته خبر داد.

برزو مرادی روز گذشته در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج، اظهار کرد: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی استان چهار هدف را دنبال می‌کند که متناسب با سیاست‌های سازمان ناجا است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، سالانه 27 هزار نفر بر اثر تصادف‌های در سطح کشور جان خود را از دست می‌دهند، اما امسال با توجه به اقدامات و فرهنگ‌سازی‌هایی که صورت گرفت، 10 هزار نفر از این تعداد کاهش پیدا کرده‌است.

رئیس پلیس راهور کردستان افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تصادف‌های منجر به فوت، پای کار آمدن سایر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بوده‌است.

مرادی با بیان اینکه در راستای کاهش تصادف‌های منجر به فوت در استان، نقاط حادثه‌خیز شناسایی و ایمن‌سازی شده‌است، تأکید کرد: هیچ کم‌کاری حتی از پلیس در این زمینه قابل اغماض نیست، چراکه جان و مال مردم قابل معامله نیست که ما بخواهیم در این حوزه گذشت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: البته نقش خود مردم در کاهش تصادف‌ها و خسارات ناشی از این موضوع بسیار تعیین‌کننده است و معتقد هستیم که هیچ موضوع و طرحی بدون همکاری مردم به نتیجه نخواهد رسید.

رئیس پلیس راهور کردستان با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی مهم‌ترین موضوع و عاملی بوده که در کاهش تصادف‌ها و خسارات جانی و مالی در این حوزه نقش داشته‌است، گفت: وقتی می‌دانیم وسیله و جاده‌ای که در اختیار داریم استاندارد جهانی ندارد، پس باید در استفاده و بهره‌برداری از آن، نحوه نگرش خود را تغییر داده و با احتیاط بیشتری رانندگی کنیم.

مرادی با بیان اینکه با توجه به وضعیت موجود اگر اصحاب رسانه انتقاد سازنده داشته باشند استقبال خواهیم کرد، عنوان کرد: کاهش تلفات جانی ناشی از تصادف‌ها اولویت پلیس راهنمایی و رانندگی و انتظام‌بخشی از دیگر اولویت‌های ما است که معتقدیم نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار تعیین‌کننده است.

وی استفاده نامناسب در ساعت اوج ترافیک از وسایل نقلیه شخصی را متذکر شد و افزود:‌ به اندازه کافی تاکسی وجود دارد و هزینه آژانس هم در این استان کم است، اما انتظار داریم مردم به‌جای استفاده از وسایل نقلیه شخصی از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس پلیس راهور کردستان تصریح کرد: هوشمندسازی از دیگر برنامه‌های مهم پلیس راهنمایی و رانندگی استان است که امیدواریم با همکاری شهرداری تحقق یابد.

مرادی اضافه کرد:‌ در استان کردستان افراد توانایی در حوزه فناوری اطلاعات داریم که سایر استان‌ها از توان این نیروها بهره‌گیری می‌کنند، باید از این ظرفیت در راستای هوشمندسازی این حوزه بهترین استفاده را ببریم.

وی به برخی زیرساخت‌های موجود در این حوزه هم گریزی زد و ادامه داد: مراکز تعویض پلاک با پنج دفتر فعال در استان بدون محدودیت ساعت و زمان به ارباب‌رجوع خدمات‌رسانی می‌کنند و در حال حاضر نیز در تمام شهرستان‌ها دفاتر خدمات خودرویی فعال است.

رئیس پلیس راهور کردستان خاطرنشان کرد: در شهرستان سقز و بانه نیز به‌زودی دو دفتر خدمات خودرویی راه‌اندازی می‌شود و به این ترتیب در تمام شهرستان‌ها دو دفتر خدمات خودرویی فعال خواهد بود.

مرادی با بیان اینکه خدمات باید در شأن مردم ارائه شود، اظهار کرد: ناجا یکی از ارگان‌ها و سازمان‌هایی است که نهایت دقت را در این حوزه دارد و هیچ‌گونه اغماض در این حوزه از زیرمجموعه پذیرفتنی نیست.

وی افزود: در زمینه استعلام‌های قضائی نیز برای تکریم و ارائه بهتر خدمات به جامعه هدف سامانه بین دادگستری و نیروی انتظامی راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند از طریق این سامانه و بدون حضور فیزیکی استعلام مورد نیاز خود را دریافت کنند.

رئیس پلیس راهور کردستان اذعان کرد: مصوب شده شهرداری سنندج یک خودرو و معاونت امور عمرانی استانداری نیز تجهیزات و امکانات در اختیار راهنمایی و رانندگی انتظامی استان قرار دهد تا بتوانیم به‌صورت نامحسوس رانندگانی را که قوانین را رعایت نمی‌کنند به تصویر بکشیم.

مرادی در ادامه با ارائه آماری از میزان تصادف‌های درون‌شهری در استان، ابراز کرد: تصادف‌های فوتی در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته 16 درصد کاهش پیدا کرده‌است.

وی با بیان اینکه درمجموع تصادف‏‌های درون‌شهری در کردستان 10 درصد کاهش داشته‌است با اعلام افزایش 51 درصدی توقیف موتورسیکلت در استان، بیشترین دلیل توقیف خودروها در استان کردستان را مربوط به شکایت مهریه عنوان کرد.

شناسه خبر 15899