شناسه خبر:15387
1398/10/1 10:16:05
سپهرغرب با نگاهی به نمادهای یلدا در پیاده‌راه بوعلی همدان مطرح کرد:

المان‌هایی از جنس خالی نبودن عریضه

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: قرار دادن المان‌هایی شکسته و کثیف به بهانه یلدا در پیاده‌راه بوعلی همدان، چیزی جز انجام وظیفه برای خالی نبودن عریضه را به ذهن متبادر نمی‌کند.

المان (یادمان)‌های شهری نقش مهمی در فرایند شکل‌گیری، تغییر و بازتولید هویت در شهرها دارند، به‌خصوص در شرایط امروز که هویت تاریخی و فرهنگی در شهرها با شتاب زیادی دستخوش تغییرات است.

جایگاه المان‌های شهری به‌عنوان عناصر هویت‌بخش شهر در عصر جدید دوچندان شده‌، اما توجه ناکافی پدیدآورندگان فضاها و عناصر شهری به مفهوم زیبایی در کنار رواج روحیه عدم مسؤولیت‌پذیری، در بسیاری از فعالیت‌های شهری باعث بروز و تشدید این مسئله می‌شود، زیرا نماد و المان‌، روحی است که در کالبد یک فضا دمیده می‌شود تا القاکننده حس خاصی باشد.

به تعبیری دیگر، المان صریح و بی‌پرده، مخاطب را به معنای مورد نظر طراحان می‌برند چراکه برای مخاطب عام طراحی شده و از آن پیچیدگی‌های هنری در آن‌ها خبری نیست.

البته این بدان معنا نیست که از این ظرفیت برای خالی نبودن عریضه در اعیاد و مناسبت‌ها آن‌هم به‌صورت ظاهرسازی مد نظر قرار دهیم، مانند همان فضایی که متأسفانه شهرداری همدان برای برپایی گذر یلدا در پیاده‌راه بوعلی مد نظر قرار داده‌است؛ زیرا آنچه طی روز گذشته در گذر از این پیاده‌راه در بدو امر به چشم می‌خورد نصب المان‌های غول‌پیکر تکراری و کثیف و تعدادی دست‌فروش با چرخ‌هایشان بود، همچنین در ورودی پیاده‌راه از سمت میدان آرامگاه، گلدانی شکسته و چرک با انارهایی در دورن آن گذاشته بودند که پایه‌های فلزی زنگ‌زده آن از فاصله یک متری از هر طرف، خود مانعی برای عبورومرور محسوب می‌شد، زیرا زمانی که محو تماشای گلدان شکسته، کثیف ‌و رنگ‌ورو رفته می‌شدی زیر پایت را نمی‌دیدی.

کمی پایین‌تر هم المان غول‌پیکر دیگری که در قالب شخصیت‌های عروسکی در ایام عید نوروز در یکی از میادین نصب شده بود با آن شیپور غرق در خاک‌وخل از شهروندان همدانی در گذر یلدا پذیرایی می‌کرد.

بعد از گذشتن از بین چرخی‌ها که گویا دیروز اقبالشان همچون شب یلدا بلند بود و می‌توانستند با مجوز شهرداری با چرخ‌های چوبی رنگ‌ورو رفته که به آن‌ها داده شده بود، دست‌فروشی کنند به غرفه‌ای که در آن کرسی و لحافی برپا بود، می‌رسیدی؛ اگر با اغماض از بی دروپیکر بودن غرفه که بگذریم، نمی‌دانم چرا فضای پشت آن با یک پنجره شکسته و گونی نخی طراحی کرده بودند؟!

البته در ورودی دیگر پیاده‌راه هم المان‌های نصب شده چنگی به دل نمی‌زد؛ آدم‌برفی بزرگی که قبلاً آن را برای ایام نوروز در گوشه‌ دیگری از شهر قرار داده بودند و می‌بایست نماد پاکی باشد حال‌وروز خوبی نداشت و فقط از دور شبیه آدم برفی بود چراکه بخشی از المان در کم‌توجهی و عدم تعمیر آن، رنگ باخته بود.

با این تفاسیر بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با بابک مهدی‌آزاد، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری همدان در پاسخ به مسئله مطرح‌شده در خصوص المان‌ها و کثیفی و عدم تعمیر آن‌ها که در پیاده‌راه بوعلی به بهانه گذر یلدا نصب شده، با اظهار بی‌اطلاعی از تعداد و شکل آن‌ها، گفت: اجازه بدهید ببینم کدام المان‌ها را نصب کرده‌اند.

بابک مهدی‌آزاد در پی ارائه لیستی از المان‌ها که از سوی خبرنگار این رسانه توصیف شد، گفت: این امر به‌صورت اضطراری در پی درخواست معاونت فرهنگی از شب جمعه گذشته در پیاده‌راه برای ایجاد فضایی شاد به مناسبت شب یلدا انجام شده‌است.

وی در واکنش به نقدها و در خصوص کثیف بودن و عدم تعمیر و تجهیز آن‌ها، تصریح کرد: مشکلی نیست، می‌گویم المان‌ها را بشویند و در خصوص شکستگی گلدان حاوی انارهای تزئیینی نیز دستور به تعویض آن می‌دهم.

مع‌الوصف؛ به نظر می‌رسد مدیریت شهری همدان چه در سطح سیاست‌گذاری (شورا) و چه درسطح اجرایی همچون موارد مشابه، تقویم در دسترس ندارند تا بر اساس آن برنامه مدونی برای اعیاد و مناسبت‌ها داشته باشند.

مگر می‌شود که معاونت فرهنگی شهرداری در یک ضرب‌العجل یک‌شبه از سازمان زیباسازی بخواهد که برای ایجاد گذر یلدا در پیاده‌راه بوعلی، المان نصب کند و این سازمان نیز بدون حتی اندکی مسؤولیت‌پذیری، المان‌های موجود در انبار خود را به گذر فرهنگی شهر انتقال دهد بدون اینکه حداقل دستی به سروروی آن‌ها بکشد؟! که این امر چیزی جز بی‌تدبیری به ذهن متبادر نمی‌کند.

شناسه خبر 15387