شناسه خبر:15164
1398/9/26 10:27:28
معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها:

56 هزار گواهی مهارت برای زندانیان صادر شد

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها از صدور 56 هزار گواهی مهارت برای زندانیان خبر داد و گفت: به همت انجمن‌های حمایت از زندانیان 87 میلیارد کمک مادی به خانواده زندانیان شد.

ابوالفضل حجتی‌پور روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندان‌های لرستان با اشاره به سیاست عدالت ترمیمی، اظهار کرد: احکام مترقی اسلام مبتنی بر عدالت ترمیمی است؛ آنچه در حوزه اسلام مربوط به احکام فردی و جمعی بوده، همه مبتنی بر عدالت ترمیمی است. اگر توصیه به صدقات و قرض‌الحسنه و دستگیری فقرا شده، همه در حوزه عدالت ترمیمی، پیشگیری از وقوع جرم و تحقق عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه مجازاتی که در اسلام مقرر شده حتی مقوله قصاص، در حوزه عدالت ترمیمی قابل طرح است، تصریح کرد: حبس هم در مجازات‌ها به‌عنوان مجازات تعزیری دیده شده است، ما ناگزیر به داشتن زندان و نگهداری برخی محکومان در زندان هستیم؛ اما همین زندان را باید در مقوله عدالت ترمیمی تفسیر کنیم.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها با تأکید بر اینکه آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و آیین دادرسی کیفری همه در مقوله عدالت ترمیمی قابل تفسیر هستند، افزود: تلاش قانون‌گذار و سیاست‌گذاران ما این است که بتوانند زندان را در مقوله اصلاح و تربیت ببینند و آنجا با ارائه خدمات اصلاحی و تربیتی مدیریت شوند؛ هرچند منابع مادی و انسانی کافی در اختیار نیست.

حجتی‌پور با اشاره به اینکه بخشی از خدمات اصلاحی ما در حوزه فرهنگی و تربیتی و آموزش‌های رسمی و غیر رسمی است، گفت: سعی بر این است که نماز را در زندان‌ها ترویج دهیم تا زندانی با خدا آشتی کند؛ بیش از هزار مبلغ در زندان‌ها این امر مقدس را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بیش از 248 دارالقرآن فعال در زندان‌های کشور داریم و سعی بر این است که زندانیان با قرآن مأنوس شوند، تصریح کرد: تنها در رشته حفظ قرآن 21 هزار نفر فعال بوده و از یک تا 30 جزء را حفظ هستند.

معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها با تأکید بر اینکه بحث ورزش و هنر در جهت اصلاح زندانیان استفاده شده، افزود: مهارت‌آموزی بخشی از اقدامات اصلاحی و تربیتی است؛ در سال گذشته 56 هزار گواهی مهارت که به تأیید سازمان فنی و حرفه‌ای رسیده، صادر و تحویل زندانیان شده است.

حجتی‌پور با اشاره به اینکه 25 هزار نفر در اشتغال مولد زندان مشغول به‌کار شدند، اظهار کرد: درحال حاضر 220 انجمن حمایت از زندانیان در کشور داریم که در سال گذشته 87 میلیارد کمک مادی به خانواده زندانیان کرده‌اند.

وی در پایان با بیان اینکه سعی مراکز خدمات و مراقبت‌های بعد از خروج بر این است که زمینه اشتغال افراد فراهم شود، تصریح کرد: در سال گذشته سه هزار و 500 نفر از زندانیان آزادشده مشغول به‌کار شده‌اند.

در این مراسم «عبدالمجید کشوری» به‌عنوان مدیرکل جدید زندان‌های لرستان معرفی شد؛ پیش از این «رضا محمدی اصل» به مدت حدود دو سال مدیرکل زندان‌های لرستان بود و «علی اسلام‌خواه» نیز پس از وی سرپرستی این اداره را برعهده داشت.

شناسه خبر 15164