شناسه خبر:13769
1398/8/20 09:18:44
دبیر علمی جایزه کتاب مدافعان حرم (شهید همدانی) خبر داد:

برگزاری نخستین دوره انتخاب کتاب مدافعان حرم در 27 آبان‌ماه

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: دبیر علمی جایزه کتاب مدافعان حرم با بیان اینکه جایزه شهید همدانی دوسالانه و با محوریت آثار فرهنگی جبهه مقاومت برگزار می‌شود، گفت: پیامد جریان خطرناکی با عنوان تکفیری و فتنه شام در اواخر سال 89 در سوریه موجب شکل‌گیری شرایطی شد که شاید اگر تشخیص به‌هنگام و درست رهبر انقلاب و مسؤولان زمان‌شناس نبود، به ایران هم می‌رسید.

حمید حسام اظهار کرد: ما با جریان تاریخی این مسئله که هم‌اکنون فروکش کرده و فضا برای فعالیت فرهنگی درباره آن فراهم‌شده، کار چندانی نداریم، آنچه مدنظر ماست اینکه بعد از 9 سال که فضا برای پرداخت تاریخی به این اتفاق فراهم‌شده، مکتوبات و آنچه را به رشته تحریر درآمده به عرصه ارزیابی بگذاریم.

وی در تشریح کم و کیف این برنامه، بیان کرد: برای این کار یک هسته اولیه از فعالان فرهنگی آستین بالا زده و جایزه‌ای را با محوریت انتخاب کتاب سال مدافعان حرم طراحی کردند که حوزه هنری در مرکز هیئت‌امنای آن قرار دارد؛ چراکه جریان دفاع از حرم واقعیتی در خصوص مظلومیت و حماسه بود که اگر مکتوب و به جهانیان معرفی نشود از طرف همان جریانی که دسیسه چیده و فتنه تکفیری را آفریده‌است، تحریف می‌شود.

دبیر علمی جایزه شهید همدانی ادامه داد: با همفکری دوستان در سوریه، لبنان و عراق تصمیم بر این شد تا برگزاری مراسمی به‌عنوان «جایزه شهید همدانی» در سالگرد شهادت شهید حسین همدانی انجام شود.

حسام با اشاره به اهدافی که در این جایزه دنبال می‌شود، عنوان کرد: شناسایی استعدادها در ایران، عراق، سوریه و لبنان نخستین هدف ماست؛ البته با توجه به حضور نیروها و شهدای افغانستانی و پاکستانی از رزمندگان این دو کشور نیز آثاری خواهیم داشت، اما گام نخست؛ بررسی حدود 364 کتاب در چهار کشور یادشده از سال 90 تا 97 است که شاید 90 درصد آن‌ها در ایران تولیدشده باشد و هدف بعدی پس از شناسایی استعدادها تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش در این فضاست.

وی اضافه کرد: بسیاری از افراد باوجود توانایی‌هایی که برای قلم‌زدن دارند شاید دست به تولید نزنند؛ هدف سوم نیز مراوده و ارتباط فرهنگی است و در گام‌های بعدی موضوع ترجمه را خواهیم داشت.

حسام با تأکید بر اینکه در حال حاضر کتاب‌ها در کشور ما به زبان فارسی و در سوریه، عراق و لبنان به زبان عربی عرضه می‌شود، اظهار کرد: آثار درزمینه گونه‌ها و قالب‌ها در چهار دسته بررسی می‌شود که مستند نگاری نوع شاخص بوده و شیوه خاطره نگاری، شعر و داستان نیز در همه زیر بخش‌ها ازجمله داستان کوتاه، رمان و پژوهش‌های تاریخی به پیدایش و چیستی جریان تکفیری در شامات می‌پردازد.

دبیر علمی جایزه شهید همدانی در خصوص جوایز این برنامه نیز، گفت: از ابتدا اهدای جوایز معنوی مدنظر طراحان و برنامه‌ریزان بود و یکی از آن‌ها مشخصاً سفر به عتبات عالیات است، البته جوایز مادی نیز مانند جشنواره‌های دیگر مد نظر قرار کرفته‌است.

حسام در خصوص چرایی برگزاری دوسالانه جایزه شهید همدانی نیز، ابراز کرد: سال نخستی که این جایزه را برگزار می‌کنیم یک پشتوانه هشت‌ساله پشت آثار وجود دارد اما طبیعتاً سرعت رشد آثار در دوره دوم آن‌قدری نیست که بخواهیم یک سال پس از دوره نخست آن را برگزار کنیم، بنابراین این جایزه به‌صورت سالیانه برگزار نمی‌شود.

وی در پایان گفت: این مراسم 27 آبان‌ماه سال جاری و ساعت 15در تالار حوزه هنری انقلاب اسلامی و با حضور نویسندگان و فعالان فرهنگی برگزار خواهد شد.

 

شناسه خبر 13769