شناسه خبر:13342
1398/8/8 10:35:23

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: در این استان طی 6 ماهه نخست امسال 557 فارغ‌التحصیل دانشگاهی در طرح کارورزی ثبت‌نام و شرکت کرده‌اند.

علی آشتاب با اشاره به اینکه ظرف 6 ماه نخست سال جاری 557 نفر از ظرفیت طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: همچنین 127 نفر نیز درحال عقد قرارداد با بنگاه‌های اقتصادی استان هستند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در استان و کشور با آن مواجه هستیم، ضعف مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است؛ درواقع ارتباط درستی بین آموخته‌های علمی و تئوری وجود ندارد و این ضعف ارتباط بین دانشگاه و صنعت را می‌رساند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: دولت برای پوشش این ضعف اجرای طرح کارورزی را با هدف پیوند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با محیط کار و تبدیل آن‌ها به کارآفرین ظرف سه سال گذشته در دستور کار خود قرار داد.

آشتاب با بیان اینکه طول دوره کارورزی به 24 ماه افزایش پیدا کرد، افزود: دولت هزینه سه ماه نخست آموزشی که رقمی معادل 500 هزار تومان است و همچنین حق بیمه مسئولیت مدنی کارورزان را پرداخت می‌کند.

وی تأکیدکرد: یعنی آموزش این افراد هزینه‌ای را به کارفرما و بنگاه اقتصادی تحمیل نمی‌کند، و اگر در طول دوره مقدماتی فارغ‌التحصیل جذب بنگاه اقتصادی شود، دولت به مدت 21 ماه حق بیمه سهم کارفرما (20 درصد) را پرداخت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان با اشاره به اینکه طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید ترویج شود، اظهار کرد: زیرا این طرح هم به کاهش قیمت تمام‌شده محصول کمک می‌کند و هم فرصتی برای فارغ‌التحصیلان در راستای مهارت‌آموزی، آشنایی با محیط کار، فناوری و ابزارکار به‌وجود می‌آورد.

آشتاب به طرح پرداخت یارانه دستمزد به افراد بیکار نیز اشاره کرد و گفت: اگر بنگاه‌های اقتصادی استان با حفظ اشتغال موجود اقدام به جذب نیرو با مدرک دیپلم تا دکتری کنند، دولت به مدت یک سال یک‏‌سوم حقوق آن‌ها را پرداخت خواهد کرد؛ در این طرح تاکنون بیش از 140 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به معافیت بیمه‌ای کارفرما با جذب نیروی کار جدید فارغ‌التحصیل دانشگاهی، عنوان کرد: درصورت جذب نیروی فارغ‌التحصیل دانشگاهی توسط بنگاه اقتصادی، به مدت دو سال معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما قائل می‌شویم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه نیازمند توسعه فرهنگ کار در استان هستیم، تصریح کرد: ترویج این مشوق‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی ضروری است و در این زمینه نیازمند هم‌افزایی هستیم.

آشتاب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری جشنواره امتنان از کارگر، گروه کار و واحد نمونه اشاره کرد و گفت: ثبت‏نام در این جشنواره از 20 مهرماه تا 20 آبان‌ماه در سایت اداره کل تعاون، کار و رفاه ه اجتماعی استان انجام می‌شود.

وی افزود: افرادی که نوآوری، اختراع، ابداع و ایده‌ خاصی دارند که منجر به اتفاق خاصی در حوزه تولید می‌شود، از شرایط ثبت‌نام در این جشنواره برخوردار هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته کارگر و واحد نمونه جشنواره امتنان در سطح کشور مربوط به لرستان بوده، تصریح کرد: پس از پایان ثبت‌نام داوری در سطح استان انجام شده و برگزیدگان به جشنواره ملی معرفی می‌شوند.

آشتاب در مورد زمان برگزاری جشنواره استانی امتنان از کارگر، گروه کار و واحد نمونه نیز توضیح داد: به احتمال زیاد این جشنواره بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

وی به هدف برگزاری این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر ما در جنگ تمام‌عیار اقتصادی با استکبار جهانی قرار داریم؛ بنابراین اگر به دنبال حل مشکلات هستیم، باید بر داشته‌ها و ظرفیت‌های خودمان تکیه کنیم.

شناسه خبر 13342