شناسه خبر:12539
1398/7/10 08:40:30

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان دیواندره گفت: بهبود و توسعه بخش‌های کشاورزی، صنعت، دام‌داری و گردشگری مهم‌ترین دستاورد آبگیری از سد سیازاخ است.

جعفر توان در حاشیه بازدید مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان از سد سیازاخ و پروژه‌های مرتبط با آن در شهرستان دیواندره، اظهار کرد: تأمین آب شرب دیواندره، زرینه و بیجار، تأمین آب مجتمع‌های آب شرب روستایی شهرستان، تأمین آب 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی در پایاب سد و تأمین آب بخش صنعت این شهرها، اهمیت توجه به بهره‌برداری از سد سیازاخ را دوچندان کرده است.

وی با انتقاد از جانمایی سایت روستاهای گله‌سور و شیخ‌حیدر، افزود: جانمایی و طراحی که در سایت این دو روستا انجام شده، هزینه‌های سنگینی را بر دوش مردم آنجا تحمیل خواهد کرد که نیازمند چاره‌اندیشی و تصمیمات درست و صحیح است.

فرماندار شهرستان دیواندره ادامه داد: 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات شهرستان برای برون‌رفت از این وضعیت و تسطیح سایت‌های جایگزین این روستاها، اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان نیز در ادامه بازدید با بیان اینکه سد سیازاخ نیازمند عزمی جهادی، تلاش مضاعف دست‌اندرکاران و حمایت مسئولان استان و شهرستان است، یادآور شد: درصورتی که احداث پُل دسترسی روستای قلعه‌ریحانه که در مسیر جاده جایگزین روستاهای گله‌سور و دباغ قرار دارد تا اواسط سال آینده به اتمام برسد، این سد تا 90 میلیون مترمکعب آبگیری خواهد شد.

فرزاد حسنی بیان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و اتمام اصلاحات تونل‌های انحرافی سد تا پایان آبان‌ماه سال جاری، آبگیری سیازاخ تا حجم 30 میلیون مترمکعب برسد.

وی گفت: در بازدید میدانی از این پروژه‌ها مشکلات و نواقص موجود بررسی شد و طی جلسه‌ای در مرکز استان با حضور فرماندار دیواندره و مدیران کل مرتبط، تصمیماتی عملی و قابل اجرا گرفته خواهد شد.

گفتنی است، سد سیازاخ دیواندره از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که ظرفیت آن 230 میلیون مترمکعب بوده و پیشرفت فیزیکی سد و تأسیسات وابسته در حدود 93 درصد و پیشرفت فیزیکی طرح با احتساب پروژه‌های مرتبط در حدود 86 درصد است.

 

شناسه خبر 12539