شناسه خبر:12507
1398/7/9 09:51:14

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره بهداشت و بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کانون‌های بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان نسبت به سال گذشته دو برابر شده‎است.

علیرضا حیدری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت، هشت کانون بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان شناسایی شده‎است، درحالی‎که این آمار در سال گذشته سه تا چهار کانون بود.

وی ادامه داد: آخرین مورد بیماری نیوکاسل در استان چند روز قبل در یک واحد مرغداری 10 هزار قطعه‌ای در شهرستان سنقر و کلیایی مشاهده شد که تلفات 50 درصدی در پی داشت؛ البته به‎منظور جلوگیری از شیوع بیماری به دیگر واحدها، تمام طیور این واحد با در نظر گرفتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای دفن بهداشتی شدند.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‎های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه دلیل افزایش کانون‌های بیماری نیوکاسل در سال جاری را افزایش جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان عنوان و تصریح کرد: در 6 ماهه نخست سال جاری 15 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری استان کرمانشاه انجام شده که این آمار در 6 ماهه نخست سال گذشته 11 میلیون قطعه بوده‎است.

حیدری اضافه کرد: از مجموع حدود 15 میلیون قطعه جوجه‎ریزی انجام گرفته در واحدهای مرغداری استان بین 60 تا 70 هزار قطعه از طیور این مرغداری‌ها به دلیل ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف و معدوم شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه منشأ بیماری نیوکاسل در طیور، پرندگان وحشی و بومی هستند، گفت: امسال برای نخستین بار از واکسن مقاوم به حرارت برای مقابله با بیماری نیوکاسل در مرغداری‌های استان استفاده شده‎است.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‎های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اذعان کرد: امسال برای مقابله با بیماری نیوکاسل، واکسیناسیون رایگان 700 هزار قطعه طیور بومی در تمامی روستاهای استان با اولویت روستاهایی که در نزدیکی مرغداری‎های صنعتی هستند در برنامه قرارگرفته که کار واکسیناسیون از اوایل شهریورماه آغازشده و تا دهه نخست مهرماه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: هرچه پوشش واکسیناسیون بیشتر شود و واحدهای مرغداری نیز موازین بهداشتی را رعایت کنند، کمتر شاهد بروز این بیماری در مرغداری‌ها خواهیم شد.

رئیس اداره بهداشت و بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی بومی است که از حدود 90 سال پیش در مرغداری‌ها دیده شده، گفت: این بیماری درمان اختصاصی ندارد، اما اگر در مواردی که بسیار حاد نشده شناسایی شود امکان کنترل و درمان وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی زودهنگام بیماری جهت کنترل آن، عنوان کرد: اگر بیماری زود تشخیص داده شود از تلفات زیاد جلوگیری خواهد شد.

حیدری اشاره‎ای هم به علائم بیماری نیوکاسل در طیور داشت و تصریح کرد: بسته به شدت بیماری ممکن است سیستم تنفسی، عصبی و یا گوارشی طیور درگیر شود.

رئیس اداره بهداشت و بیماری‎های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تاج و ریش تیره، کسلی و عدم مصرف آب و غذا و اسهال سبز از علائم عمومی بیماری نیوکاسل در طیور است که در موارد شدید فلجی اعصاب، دست و پا و غیره نیز در طیور دیده خواهد شد.

شناسه خبر 12507