شناسه خبر:11224
1398/6/2 08:52:31
گامی در جهت برخورد مؤثر با متخلفان؛

نصب دوربین روی لباس محیط‌بانان

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان گفت: نصب دوربین روی لباس محیط‌بانان در شناسایی و برخورد با متخلفان و مستندسازی فعالیت‌های صورت‌گرفته مؤثر است.

جواد نوری‌اظهر دراین‌باره بیان کرد: محیط‌بان به‌عنوان پلیس طبیعت وظیفه حفاظت و حراست از حیات وحش و زیستگاه‌های آن‌ها را برعهده دارد؛ همچنین با تخریب‌ها، آلودگی‌ها و تصرفات غیر قانونی اراضی تحت مدیریت مقابله می‌کند.

وی افزود: حضور این افراد در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست و مقابله با سودجویان و متعرضان به محیط‌زیست برخی مواقع سبب بروز درگیری و دیگر رخدادهای ناخوشایند می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان تشخیص و احصای نقاط ضعف و قوت در عملکرد نیروها و مستندسازی فعالیت‌ها به‌ویژه در زمان تشکیل پرونده‌های قضایی را نیازمند استفاده از فناوری و تجهیزات جدید، روزآمد و کارآمد دانست که نصب دوربین روی لباس محیط‌بان یکی از اقدامات مؤثر است.

نوری‌اظهر گفت: این دوربین‌ها با مستندسازی نحوه رفتار محیط‌بانان در زمان کشف و تعقیب جرائم و همچنین رفتار متخلفان از قوانین محیط‌زیست، می‌تواند نقش تکمیلی در تحقیقات داشته و کمک‌کننده در تصمیم‌گیری مراجع قضایی باشد.

وی اضافه کرد: در بسیاری مواقع ممکن است به‌دلیل کمبود اسناد، محیط‌بانان نتوانند به‌خوبی در اجرای وظایف و تعقیب مجرمان موفق باشند و حتی در مسیر اجرای وظایف خود نیز متهم و محکوم به تحمل کیفر شوند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان ادامه داد: این در‌حالی است که با استفاده از این دوربین‌ها احتمال کشف واقعیت و تصمیم‌گیری مناسب برای مراجع قضایی و سایر مراجع قانونی به‌خوبی فراهم می‌شود، همچنین این اقدام در بهبود فرآیندها و اقدامات سازمانی مؤثر است.

نوری‌اظهر بیان کرد: بنابراین فرماندهی یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست درنظر دارد با تجهیز تمامی محیط‌بانان به این فناوری، آن‌ها را از مزایایش بهرمند کرده و مشکلات پیش روی آنان را به‌تدریج کاهش دهد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان افزود: این امر درحال حاضر با توجه به بودجه‌های سازمانی در ستاد مرکزی درحال انجام است و درصورت تحویل تجهیزات به استان‌ها، اقدام‌های لازم برای بهره‌برداری از آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در گام نخست برای حفظ جان محیط‌بان‌‌ها اقدام به تهیه و تحویل جلیقه ضد گلوله کرد و در گام دوم نیز نصب دوربین بر روی لباس محیط‌بانان را در اولویت اجرا قرار داده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه محیط‌بانان بیشتر مواقع تنها هستند اما شکارچیان دو یا سه نفری به شکار می‌روند، عنوان کرد: در پرونده‌های رسیدگی به تخلف که نیاز به شاهد است، محیط‌بانان نمی‌توانند اقدامی کنند، اما مدارک به‌دست‌آمده از این دوربین‌ها می‌تواند در برخورد با متخلفان مؤثر باشد؛ ضمن اینکه دوربین‌های مذکور جی‌پی‌اس دارند و برای کنترل محیط‌بانان نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

شناسه خبر 11224