شناسه خبر:49888
1400/9/27 09:39:15

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌ مهوش: نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید استاندار و سازمان برنامه بودجه زیر مجموعه وی نسبت به سرانه بودجه 200 هزار تومانی درنظر گرفته‌شده برای کرمانشاهی‌ها به اهالی رسانه پاسخگو باشند زیرا این عزیزان با توجه به نیاز استان پیشنهادات لازم را ارائه می‌کنند، گفت: این سؤال را از استاندار بپرسید، زیرا ایشان نسبت به شانتاژ خبری علاقه‌مند بوده و برخی نیز او را قهرمان قلمداد می‌کنند.

نخستین لایحه بودجه دولت ابراهیم رئیسی روز یکشنبه از سوی او به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و بررسی آن در مجلس به گفته سیدنظام موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس از روز چهارشنبه 24 آذرماه در سامانه برای نمایندگان بارگذاری و شده و درواقع 24 آذرماه زمان شروع بررسی بودجه در مجلس است. علاوه‌بر این از همان تاریخ قسمت‌های مختلف بودجه بین کمیسیون‌های تخصصی تقسیم خواهد شد.

از طرفی طبق قانون از 24 آذرماه نمایندگان 10 روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را درباره بودجه به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند، از همان روز یعنی 24 آذرماه کمیسیون‌های تخصصی به مدت 15 روز فرصت بررسی پیشنهادهای نمایندگان و جمع‌بندی نهایی برای ارائه به کمیسیون تلفیق را دارند.

سپس کمیسیون تلفیق بعد از آن 15 روز فرصت بررسی لایحه بودجه را خواهد داشت؛ حال آنکه ترکیب کمیسیون تلفیق نیز در مهلت 15 روزه کمیسیون‌های تخصصی مشخص می‌شود. البته کمیسیون تلفیق طبق آیین‌نامه می‌تواند علاوه‌بر 15 روز اولیه، 15 روز دیگر نیز مهلت خود را برای بررسی تمدید و سپس گزارش آن را به صحن علنی ارائه کند.

جالب‌تر اینکه لایحه بودجه سال 1401، با سقف کلی 3631 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شد که این رقم نسبت به سال جاری حدود 750 هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می‌دهد؛ اما اگر نگاهی به سهم استان‌ها براساس سرانه بودجه 1401 داشته باشیم، در برخی استان‌ها همچون استان‌های غربی و به‌ویژه کرمانشاه، شاهد آن هستیم که سرانه درنظر گرفته‌شده برای این استان چیزی کمتر از 200 هزار تومان است، حال آنکه طی سال‌های اخیر استان کرمانشاه هم در بخش‌های عمرانی (به‌ویژه بروز زلزله) و هم راه‌های مواصلاتی و درعین‌حال مباحث اجتماعی، صنعتی، تولید و کشاورزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. این مهم خود مؤید آن بوده که سرانه درنظر گرفته‌شده با میزان نیاز استان هم‌خوانی ندارد، به‌طوری که برای مثال طی چندسال اخیر آنقدر وضع اقتصادی مردم این استان و شهرستان‌های تابع آن وخیم بوده است که حتی توان بازپرداخت تسهیلات زلزله را نداشته و طی چندسال چندین‌بار نسبت به استمهال آن اقدام صورت پذیرفته است، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با تعدادی از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنیم که متأسفانه تنها توفیق گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر میسر شد که در ادامه می‌خوانید:

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بخش اعظمی از اعتبارات عمرانی هستند بنابراین برحسب نیاز استان‌ها به آن‌ها اختصاص می‌یابد، گفت: مثلاً برخی مباحث عمرانی همچون گازکشی به مناطق روستایی در مناطقی همچون سنقر به اتمام رسیده، حال آنکه این مهم در برخی استان‌ها هنوز در آغاز راه است؛ پس نیازمند اعتبارات بیشتری در این‌گونه مباحث هستند.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا افزود: اما درکل نیازمند آن هستیم که در پروژه‌های عمرانی دیگر همچون راه‌های مواصلاتی و ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای آب و فاضلاب که اولویت برای استان محسوب می‌شوند، نسبت به جذب اعتبارات بیشتر پیگیر شویم.

وی با تأکید بر اینکه سال گذشته (بودجه 1400) نیز خوشبختانه در بحث ایجاد شبکه‌ آب و فاضلاب اعتبارات مناسبی عاید استان از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی شد به‌طوری که جزء نخستین‌ها در کشور بودیم، تشریح کرد: بر این اساس من و همکارانم در مجلس تلاش خود را خواهیم کرد که بتوانیم امسال نیز هم در بحث تبصره 18 و هم 16 اعتباراتی را متناسب با نیازهای استان کرمانشاه جذب کنیم.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا در پاسخ به این سؤال که به زعم شما درنظر گرفتن سرانه 200 هزار تومانی برای رفع نیاز استان در بودجه 1401 کافی است؟ گفت: گرچه دراین‌بین نیازمند همت بیشتر در عرصه پیگیری از سوی نمایندگان هستیم، اما باید این سؤال را درواقع از استاندار کرمانشاه بپرسید، زیرا ایشان به شانتاژ خبری علاقه‌مند بوده و برخی نیز او را قهرمان قلمداد می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید استاندار و سازمان برنامه بودجه زیرمجموعه وی نسبت به سرانه بودجه درنظر گرفته‌شده برای کرمانشاهی‌ها به اهالی رسانه پاسخگو باشند، ابراز کرد: زیرا این عزیزان با توجه به نیاز استان، پیشنهادات را به سازمان برنامه بودجه ارائه می‌کنند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه امکان اعمال تغییر و تأثیرگذاری نمایندگان در بودجه پیشنهادی در مجلس حداکثر پنج درصد است، تشریح کرد: بنده نیز با این موضوع موافق هستم که سرانه درنظر گرفته‌شده برای استان در بودجه 1401 متناسب با نیاز استان نیست، اما بازهم تأکید می‌کنم پاسخگوی اصلی به چرایی این مسئله باید استانداری و سازمان برنامه بودجه کرمانشاه باشند.

مع‌الوصف؛ طبق بررسی‌ها یکی از مشخصه‌های اصلی بودجه 1401 تأکید بر توسعه متوازن منطقه‌ای با تکیه بر سند ملی آمایش سرزمین است، ازاین‌رو به بودجه استان‌ها و سهم هر استان در توسعه و به‌ویژه رشد اقتصادی کشور اهمیت خاصی داده شده است. به‌طوری که طبق گفته رئیس امور استان‌‌ها و توسعه منطقه‌ای سازمان برنامه بودجه کشور در راستای تحقق توسعه متوازن منطقه‌ای، استان‌ها در تدوین لایحه بودجه 1401 نسبت به سال‌های گذشته مشارکت جدی‌تر داشته و از توان و تجربیات آن‌ها در این مسیر استفاده شده است؛ بنابراین اگر در برخی استان‌ها سهم درنظر گرفته‌شده با محرومیت و نیاز استان هم‌خوانی ندارد، بسته به نوع اطلاعات و داده‌های مخابره‌شده از آن استان است. پس درخصوص استان‌های غربی و به‌ویژه استان کرمانشاه نیز این قاعده حکم‌فرما بوده و باید طبق گفته نماینده (گرچه این مهم نافی وظیفه نماینده در این بحث نیست) استاندار نسبت به این سرانه اندک کرمانشاهی‌ها پاسخگو باشد، زیرا سرانه اندک چیزی جز جا ماندن از مسیر توسعه را برای استان کرمانشاه به ارمغان نخواهد آورد.

شناسه خبر 49888