شناسه خبر:80746
1402/12/27 13:20:31

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: درحالی که در آستانه سفرهای نوروزی شاهد افزایش تردد در جاده تهران ـ مشهد خواهیم بود، متأسفانه فنس‌کشی و ایجاد زیرگذر برای عبور یوزپلنگ ایرانی در محور عباس‌آباد ـ میامی همچنان انجام نشده است.

تصادفات جاده‌ای در دو دهه اخیر نقش اصلی را در تلفات یوزپلنگ ایرانی ایفا کرده‌اند به طوری که بر اساس آمار رسمی 13 یوزپلنگ در محور عباس‌آبادـ میامی و هشت یوز نیز در جاده‌های یزد تلف شده‌اند.
تجربه تلخ تصادف یوزها در یزد نشان داد که ایمن‌سازی جاده‌ها در زیستگاه یوزپلنگ اهمیت زیادی دارد و همین امر باعث شد که توجه دوستداران حیات وحش به ایمن‌سازی محور عباس‌آبادـ میامی معطوف شود و این موضوع مطالبه اصلی هرکسی باشد که قلبش برای حیات وحش ایران می‌تپد.
به‌دنبال درخواست‌های مکرر مردم برای ایمن‌سازی این محور که تاکنون 13 یوز در این نقطه تلف شده‌اند، علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفری که مردادماه به سمنان داشت اعلام کرد که پس از مذاکرات و جلسات کارشناسی متعدد میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه با فنس‌کشی جاده و تخصیص 20 میلیارد تومان بودجه به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای فنس‌کشی موافقت کرده است اما با این وجود هنوز اقدامی در جهت ایمن‌سازی جاده انجام نشده است.
پیشتر یک بسته کامل از اقداماتی که برای ایمن‌سازی جاده باید انجام می‌شد در نظر گرفته شده بود که کنترل کاهش سرعت خودروها در محدوده از طریق دوربین، نصب تابلوها و بیلبوردهای هشداردهنده و فنس‌کشی از جمله این اقدامات بودند که تصویب شده بود. درحال حاضر در بخشی از جاده روشنایی ایجاد شده اما فنس‌کشی همچنان اجرا نشده است.
برای این فنس‌کشی قرار بود از اعتبارات اداره کل راهداری استان مبلغ 20 میلیارد تومان به اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان تخصیص پیدا کند تا محیط زیست استان کار فنس‌کشی را به در فاصله 40 کیلومتر انجام بدهد اما هنوز این مهم انجام نشده است.
پیگیری‌ها حاکی از این است که گیر کار در انتقال اعتبارات است و همین موضوع زمان‌بر شده است. این درحالی است که راهداری نیز با انتقال این اعتبارات موافق است و فقط باید سازوکارهای انتقال این پول فراهم شود.
شواهد حاکی از این است که متأسفانه عید امسال هم بدون فنس‌کشی سپری خواهد شد، اما برای سفرهای نوروزی امسال، با توجه به افزایش تردد در جاده مشهد ـ تهران، تمهیدات لازم در بحث اجرا ازجمله حضور گروه‌های مردمی، پایش شبانه‌روزی محیط‌بانان و فرهنگ‌سازی در نظر گرفته‌ شده است.

شناسه خبر 80746