شناسه خبر:75833
1402/8/23 11:00:41
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

نهضت ترجمه صدای زنان ایران اسلامی را به جهان می‌رساند

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعبیری فرهنگ را هوای تنفس می‌دانند و همین تعبیر را برای زن داریم. زنان هوای تنفس یک محیط و خانواده هستند؛ بنابراین زن و فرهنگ پیوند ناگسستنی دارند و زنان فرهنگ‌ساز هستند.

 انسیه خزعلی در نخستین نشست بین‌المللی زنان ایرانی، معماران تمدن‌ساز در نهضت ترجمه در دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، اظهار کرد: در غزه شاهد آن هستیم میلیون‌ها انسان جلوی روی دوربین‌ها با بدترین و وحشیانه‌ترین حملات، با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ امروز مسائلی که گاه می‌شنیدیم و باور نمی‌کردیم، به چشم می‌بینیم.

وی افزود: رژیم اشغالگری که با کمال وقاحت اعلام می‌کند بیمارستان‌ها را هدف قرار داده است و از مجامع بین‌المللی هم صدایی درنمی‌آید و یا اگر صدایی درمی‌آید، در حد صدا است! هیچ اقدام عملی و بازدارنده و ایستادگی و مقاومت از کسانی که مدعی حقوق بشر و زن هستند، به چشم نمی‌خورد و این‌ها مایه تأسف انسانیت است‌‌.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: جامعه علمی و شما جوانان که از کشورهای مختلف و برای کسب علم، بصیرت و انسانیت هجرت کردید، به دنبال آن هستید که انسانیت را در کنار علم و آموزش، تمرین کنید؛ این مهم‌ترین موقعیتی است که باید نشان دهید، این آزمون را به‌خوبی پشت سر بگذارید و عکس‌العمل نشان دهید.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا دنیا به سمت یک بیداری حرکت می‌کند و در کشورهای مختلف شاهد محکوم کردن این حرکت‌ها هستیم و امیدواریم ملت‌ها متوجه باشند که به امید مجامع بین‌المللی نشستن، ثمری نخواهد داشت و خودشان باید آستین بالا بزنند؛ همان‌گونه که مقاومت به این نتیجه رسید و برای حفظ عزت خود، ترجیح داد مقاومت کند و حتی بمیرد! اما ذلت نپذیرد، درسی که امام حسین (ع) برای تاریخ به جا گذاشت.

* زنان غزه صبورترین و مقاوم‌ترین زنان در طول تاریخ هستند

خزعلی با اشاره به مقاومت زنان غزه، تأکید کرد: زنان غزه از صبورترین و مقاوم‌ترین زنانی هستند که در تاریخ سراغ داریم؛ کسانی که در محاصره یک زندان روباز ایستادگی کرده‌اند، کسانی که فرزندانشان را با شجاعت به جبهه مقاومت و ایستادگی می‌فرستند و خم به ابرو نمی‌آورند.

وی تصریح کرد: زنان مقاوم در ایران طی طول جنگ‌های متعددی که تحمل کردند، چه در زمان انقلاب، چه دفاع مقدس و چه دفاع از امنیت، نشان دادند آن گوهری که اسلام در وجود انسان به ودیعه نهاده، بزرگ‌ترین سرمایه‌ای است که می‌تواند اقتدار یک کشور را تضمین کند.

این مقام مسئول ادامه داد: حرکتی که زنان بزرگ ما در انقلاب به نمایش گذاشتند و نمونه آن را در خانم مرضیه حدیدچی (بانو دباغ)، این زن قهرمان و شجاع دیدیم. همدان افتخار این را دارد که پذیرای چنین زنی باشد و در دامن این سرزمین زنی همچون او رشد می‌کند؛ رهبر انقلاب هم با عظمت از ایشان یاد کردند و فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و حفظ حریم خانواده که ایشان در آن درخشیده را پاس داشتند.

* بانو دباغ نمونه یک زن کامل است

خزعلی اضافه کرد: بانو دباغ در کنار همه فعالیت‌های سیاسی، توجه به خانواده را مد نظر قرار داد؛ نمونه کامل یک زن که همه ابعاد وجودی خودش را قدر دانسته و سعی می‌کند تمام توانمندی‌هایش را به منصه ظهور بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشحال هستیم که چنین زنانی را داریم، زنانی که به‌عنوان مادران شهدا زندگی کردند و نشان دادند شهید زندگی کردن، کم از شهید شدن ندارد؛ کسی که پاره تنش را به‌راستی در مسیر دین و برای اقتدار کشور تقدیم می‌کند، مادری که تمام فرزندانش را به‌راحتی در راه اسلام فدا می‌کند، چراکه دلش به قرآن و وعده‌های الهی محکم است، آن چیزی که امروز در مادران غزه می‌بینید.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: همه انسانیت و شرافت ما به این است که ارزش‌های خودمان را پاس بداریم و با یک زندگی مادی، معامله نکنیم و این همان الگوی سوم زن است.

وی خطاب به فرهیختگان خارجی، گفت: همه علمی که شما می‌آموزید اگر با فرهنگ، انسانیت و ایمان همراه نباشد، هیچ ارزشی ندارد و فرقی ندارد چه جنسیتی داشته باشید. هر مرد و زنی که عمل صالح انجام دهد، برای ایمان و اعتقاد قلبی‌اش، خداوند حیات طیبه فراهم می‌کند؛ حیاتی که در آن فساد و دروغ نباشد.

خزعلی ادامه داد: این حیات طیبه است که هدف و جهت زندگی را مشخص می‌کند و به زندگی طعم و بها می‌دهد و در الگوی سوم به دنبال این هستند که علم، عمل و ایمان را باهم هماهنگ و همراه کنند. امیدوارم شما دانشجویان که با نیت خالص برای طلب علم به سرزمینی آمدید که سرزمین ایمان و اهل بیت است، بتوانید با ذخایری که موجب حرکت و سازندگی در کشورتان است، برگردید‌.

وی به ارزش بالای فرهنگ نهضت ترجمه اشاره کرد و گفت: حرکتی که الان انجام شده و ترجمه آثار مقاومت است، حقیقتاً جای تقدیر دارد، چراکه صدای ما گاهی اوقات به جهان نمی‌رسد، یا ناقص می‌رسد و یا از طریق بلندگوهای تفرقه‌افکن است؛ بلندگوهایی که تلاش می‌کنند تصویر دیگری غیر از آنچه در ایران است، خصوصاً در زمینه زنان و حقوق بشر، منتقل کنند و یکی از راه‌های مقابله با آن‌ها، ترجمه این کلمات مقاومت و زیبایی زندگی طیبه‌ای بوده که در زندگی شهدا جریان داشته است‌.

این مقام مسئول اضافه کرد: حرکتی که عمدتاً زنان باعث آن هستند، خاطراتی که از مادران، همسران و خواهران شهدا نقل می‌شود و همه این‌ها اگر به‌درستی انتقال پیدا کنند، جریان حیات طیبه در جهان خواهد بود.

وی توضیح داد: همه این‌ها ایجاد یک فرهنگ است؛ فرهنگی که می‌تواند حیات به زندگی دهد. فرهنگ عامل و حافظ همه خوبی‌ها است که شما می‌توانید در جریان مسائل اقتصادی و اجتماعی، جهت‌دهی سالم برای آن داشته باشید. رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعبیری فرهنگ را هوای تنفس می‌دانند و همین تعبیر را برای زن داریم. زنان هوای تنفس یک محیط و خانواده هستند؛ بنابراین زن و فرهنگ پیوند ناگسستنی دارند و زنان فرهنگ‌ساز هستند.

خزعلی خاطرنشان کرد: به تعبیر امام راحل، قرآن انسان‌‌ساز است و زنان هم انسان‌ساز هستند و این موهبتی است که به زنان اعطا شده و قدر آنان را باید بدانند؛ این نعمتی است که می‌خواهند از دست آنان بگیرند و می‌خواهند هویت زن مسلمان را دچار خدشه کنند، بنابراین علمی که قدرت و توانمندی است، اگر با فرهنگ آمیخته نباشد، موجب زوال می‌شود.

وی با اشاره به زوال خانواده در غرب، عنوان کرد: در غرب انسانیت، خانواده و ارزش‌ها مورد هدف قرار گرفته است و از درون به آن‌ها ضربه وارد می‌شود؛ اسلام جایگاه بالایی برای زن و خانواده قائل است و اگر این خانواده‌ها نبودند، شهدا و آثاری که شما ترجمه آنان را می‌بینید نیز نبودند و این زیبایی‌ها هرگز به تصویر درنیامده بود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در مقابل جنایاتی که در فلسطین شده، این بزرگی‌ها و ازخودگذشتگی‌ها در راه انسانیت، قابل تقدیر است و باید از کسانی که این‌ها را در جامعه منتشر می‌کنند، به‌ویژه ریاست دانشگاه بوعلی‌سینا همدان که قول بورس سه دانشجوی غزه را دادند، قدردانی کنم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز در این نشست با اشاره به اتفاقات اخیر در غزه، اظهار کرد: امروز که در این جمع هستیم، در گوشه دیگری از جهان اتفاقات وحشتناکی درحال وقوع است؛ زنان و کودکان در غزه به فحیع‌ترین وضع تحت فشار و قتل عام قرار دارند.

حسین رضوان افزود: وقایع امروز دو موضوع دموکراسی و حقوق بشر را خیلی واضح در دنیا معنا می‌کنند، در بحث حقوق بشر و مخصوصاً حقوق زنان در این جلسه، فضای مناسبی است که باید سخن بگوییم؛ سال گذشته کشور ما را به بدترین وجه به نقض حقوق زنان متهم می‌کردند، امروز معنای حقوق زنان را به واضح‌ترین شکل جلوی چشمان ما به نمایش گذاشتند!

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان ادامه داد: در بحث حقوق زنان و نظام خانواده، باید این مهم را مورد توجه داشته باشیم که نظام اسلامی و جمهوری در هر حوزه‌ای با نظام لیبرال دموکراسی غربی به‌ویژه در حوزه خانواده، نمی‌تواند یک‌جا قرار بگیرد، علتش هم این بوده که ریشه تفکر لیبرال دموکراسی با ریشه تفکر اسلامی، کاملاً متفاوت است. در تفکر لیبرال دموکراسی بنیان تفکر بر مبنای اومانیسم گذاشته شده، اما در تفکر اسلامی، براساس توحید بنا گذاشته شده است.

رضوان تصریح کرد: وقتی می‌گوییم معنای خانواده در نظام اسلام با جهان غرب فرق دارد، امکان ندارد نظام خانواده در اسلام را معادل نظام خانواده در غرب قرار دهیم، اگر جمهوری اسلامی هیچ کاری نمی‌کرد و فقط از تفکر اسلامی خانواده دفاع می‌کرد، به نظر من کارنامه بسیار پُرافتخاری داشت.

وی عنوان کرد: ما در نظام خانواده در دفاع از حقوق زن، طلبکاریم و از موضع قدرت باید با دنیا صحبت کنیم؛ به‌واقع ما تعریف متفاوتی از نظام خانواده ارائه می‌دهیم، جایگاهی که نظام جمهوری اسلامی از حقوق زنان دفاع می‌کند، بسیار رفیعی است و بزرگ‌ترین مدافع این جایگاه، خود زنان باید باشند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به گرایش زنان غرب به اسلام، گفت: بیشترین گروهی که به اسلام می‌گرایند و تغییر دین می‌دهند، خانم‌ها هستند که به دو دلیل حجاب و نفقه است؛ زن در اسلام اینقدر عظمت دارد که به‌عنوان یک مکمل قابل احترام بوده و از آن حمایت می‌شود و مرد موظف است وظایف خود را نسبت به آن انجام دهد.

رضوان توضیح داد: در جهان غرب زن در سیطره مرد قرار می‌گیرد، چه در خانواده و چه در اجتماع یک فردگرایی و یک بی‌مسئولیتی مطلق در مورد آقایان وجود دارد.

وی در پایان متذکر شد: دانشگاه بوعلی‌سینا همدان افتخار می‌کند که در حوزه زنان قدم بردارد و پیشگام باشد و امیدوارم همه در موضوع دفاع از خانواده و دفاع از حریم و حرمت زنان در جامعه، موفق باشیم.

شناسه خبر 75833