شناسه خبر:72660
1402/5/28 10:48:37
معاون امور معادن وزارت صمت اعلام کرد:

حمایت از فعالان بخش خصوصی در واحدهای فرآوری سنگ

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون امور معادن وزارت صمت گفت: شکل سنتی بازار سنگ در همدان باعث شده استقرار واحدهای صنعتی فرآوری سنگ در همدان کمتر شود؛ ضمن اینکه بنده اعلام می‌کنم از ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی در استان‌ها حمایت می‌کنیم.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : رضا محتشمی‌پور روز پنجشنبه 26 مردادماه در نشست فعالان حوزه معدن استان همدان در سالن جلسات شهدای استانداری بیان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید، یک درصد فروش معادن برای خسارت‌های احتمالی فعالیت معدنی درنظر گرفته شده؛ چراکه ممکن است فعالیت معدنی باعث ایجاد گردوغبار یا مزاحمت‌هایی برای روستاییان شود که آن یک درصد برای جبران خسارات است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس خسارت و آسیب باید بررسی و احراز شده و مبلغ دریافت‌شده برای جبران خسارات هزینه شود. اینکه پول را از معادن جمع کنیم و برای سایر مسائل و حوزه‌های استان هزینه کنیم، بدون شک خلاف قانون خواهد بود.

معاون امور معادن وزارت صمت سپس به تشریح افزایش اختیارات استان در حوزه معادن پرداخت و افزود: هر استانی ازجمله همدان با توجه به اختیارات موجود، باید برخی مسائل را سامان دهد؛ شما در صدور مجوزها اختیار کامل دارید، اما گواهی کشف در برخی از معادن بزرگ و مهم باید در تهران بررسی شود.

محتشمی‌پور با اشاره به تعیین صلاحیت‌ها در استان، گفت: امتیازهای مالی در تعیین صلاحیت‌ها به‌روز شده و نسبت به آخرین وضعیت، جهش داشته؛ مسئله این است که ثبات در امتیازها باعث شده بود برخی از معادن در دست افرادی باشد که اصلاً توان اداره کردن آن را نداشتند. به‌طور مثال پروانه‌هایی که در اختیار خانم‌های خانه‌دار قرار گرفته بود!

وی در ادامه این توضیح را هم داد که پیش از این به افراد حقیقی که ماشین‌آلات داشتند امتیاز نمی‌دادیم، اما اکنون عدد ارزش‌گذاری روی ماشین‌آلات برای این است که افراد از امتیاز مالی برخوردار شوند.

معاون امور معادن وزارت صمت در پاسخ به درخواست حمایت از سوی دولت در فرآوری محصولات معدنی تصریح کرد: دولت قرار نیست کارخانه فرآوری سنگ راه‌اندازی کند، ظرفیت خوبی در بخش سنگ در همدان وجود دارد که بخش خصوصی می‌تواند در این حوزه ورود کند.

محتشمی‌پور تأکید کرد: شکل سنتی بازار سنگ در همدان باعث شده استقرار واحدهای صنعتی فرآوری سنگ در همدان کمتر شود، بنده اعلام می‌کنم از ایجاد واحدهای فرآوری مواد معدنی در استان‌ها حمایت می‌کنیم.

   کاهش صدور پروانه‌های اکتشاف معادن

وی با ابراز انتقاد از افزایش محدوده‌های زیست‌محیطی حفاظت‌شده، اذعان کرد: چرا هرروز باید این محدوده‌ها افزایش یابد؟ این کار به مسیرهای توسعه کشور آسیب می‌زند و تعداد صدور پروانه‌های اکتشاف معادن به‌سرعت پایین می‌آید.

معاون امور معادن وزارت صمت یادآوری کرد: در کشور یک درصد تقاضاهای اکتشاف به نتیجه می‌رسد، ضمن اینکه واضح است حساسیت‌های منابع طبیعی وجود دارد، اما باید باید در بحث منابع طبیعی از ظرفیت‌های قانونی استفاده شده و نگاه بخشی صورت نگیرد.

محتشمی‌پور اضافه کرد: البته شورای تأمین استان‌ها در برخی محدوده‌ها می‌توانند به‌صورت موقت حکم بدهند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به گرفتن بارنامه، ابراز کرد: ما اصل گرفتن بارنامه را قبول داریم، چون بار در جاده وجود دارد، اما با اینکه هزینه‌های اضافه پرداخت کنیم، مخالف هستیم.

   در استان همدان زنجیره معدنی تکمیل نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در جلسه با اشاره به اینکه در استان همدان زنجیره معدنی تکمیل نیست، عنوان کرد: تکمیل این زنجیره مستلزم ایجاد زمینه سهولت اعطای پروانه اکتشاف و بهره برداری است.

سیدمجتبی حسینی خاطرنشان کرد: استان اختیارات کمی در مرتفع کردن مشکلات و معضلات دارد، درخواست ما این است که از تهران تمرکززدایی شده و تصمیم‌گیری‌ها به استان واگذار شود تا کارها بهتر و با سرعت بیشتری پیش برود.

وی بیان کرد: «ایمیدرو» در استان همدان نمایندگی ندارد، این سازمان در عمده استان‌هایی که فعالیت معدنی دارند، سرمایه گذاری کرده، اما در همدان این اتفاق نیفتاده که انتظار داریم زودتر در استان نیز برای این منظور برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: استان همدان از بُعد صنعتی سهم کمی دارد که با داشتن ذخایر معدنی بالا، حتماً می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

حسینی در خاتمه سخنان خود بر این نکته نیز تأکید کرد که منطقی است برخی از اختیارات اداره کل صممت افزایش یابد، ضمن اینکه اگر تفویض اختیار واگذاری معادن به استان همدان صورت بگیرد، می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

   شهرک تخصصی صنایع معدنی در همدان راه‌اندازی می‌شود

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه فضای معدنی استان همدان رو به جلو است، از راه‌اندازی شهرک تخصصی صنایع معدنی در همدان خبر داد.

احمد شانیان تصریح کرد: جلوگیری از خام‌فروشی از دغدغه‌های معدن‌کاران است که در این راستا شهرک تخصصی صنایع معدنی شکل خواهد گرفت و این دغدغه رفع می‌شود.

شناسه خبر 72660