شناسه خبر:71594
1402/4/28 08:45:02

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل گمرک استان همدان از افزایش 42 درصدی حجم صادرات استان خبر داد و گفت: طی سه‌ماهه نخست سال‌ جاری 28 هزار و 600 تُن کالا به ارزش 16 میلیون و 300 هزار دلار از گمرک استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 42 درصد ازنظر وزنی افزایش داشته است.

جواد محمدی اظهار کرد: محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان 64 قلم بوده که از عمده کالاها می‌توان به جار شیشه‌ای، فروسیلیس دانه‌بندی، انواع کشمش، کابل خشک آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، شربت مولتی فمیلی، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو رب گوجه‌فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.
وی اضافه کرد: این کالاها به 18 کشور دنیا صادر شده و عمده مقصدهای صادراتی کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان و کانادا بوده است.
محمدی با بیان اینکه واردات استان همدان در فصل بهار سال 1402 حدود دو میلیون و 18 هزار تُن با ارزش تقریبی بیش از 6 میلیون و 668 هزار دلار است، افزود: ارزش ریالی واردات نیز به رقمی بیش از یک‌هزار و 900 میلیارد ریال می‌رسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 39 درصدی به‌لحاظ وزنی هستیم و ازنظر ارزش دلاری و ریالی می‌توان به‌ترتیب به 20 و 81 درصد افزایش اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه اقلام وارداتی به گمرک استان 37 نوع کالا بوده است، خاطرنشان کرد: عمده‌ترین کالاهای وارداتی استان همدان شامل انواع نخ (نخ پلی‌آمید، نخ پلی‌‌استر مقاوم، نخ وفت)، قطعات خودرو، ماشین‌آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی‌اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو بوده و کشورهای طرف معامله با واردکنندگان استان هشت کشور بوده است که می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک و ترکیه اشاره کرد.
مدیرکل گمرک استان همدان از مشوق‌ها و اقدامات لازم برای تسهیل در امر صادرات از ارزیابی در محل تولیدکننده و الصاق پلمب توسط گمرک در تمامی ساعات و ایام هفته خبر داد و ایجاد انبار اختصاصی در محل واحدهای تولیدی و همچنین پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانکی و قبول سوابق 6 ماهه ترخیص برای تعیین ماهیت کالا و مواد صادراتی برای جلوگیری از اطاله زمان و کاهش هزینه را از سایر اقدامات گمرک استان اعلام کرد.

شناسه خبر 71594