شناسه خبر:68932
1402/2/21 08:43:56

سپهرغرب، گروه انتظار: استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه آنها که دغدغه امام زمان(عج) اولویت‌شان نیست چطور می‌توانند آماده ظهور باشند؟ گفت: تا فرهنگ زیست در زمان ظهور که مبتنی بر گفتمان نصرت است در امت نهادینه نشود نمی‌توان منتظر ظهور بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی صرامی درباره چرایی و کیفیت نصرت امام زمان(عج) در شرایط کنونی جامعه منتظر، اظهار کرد: نصرت امام زمان(عج) توسط کسانی که به لحاظ مبنایی اعتقاد صحیح و راسخ به حضرت ولیعصر(عج) و دستگاه حاکمیت الهی دارند، انجام می‌شود، اینها برای خود این مسئله را به عنوان اصل مسلم و انکارناپذیر حل کرده اند که امام عصر(عج)، حی و دارای حاکمیت هستند نه امام معزول و گوشه‌نشین و نسبت به معضلات جامعه اراده دارند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: برخی مسائل برای حضرت حجت(عج) نامطلوب و حل و رفع‌شان مطلوب و دغدغه حضرت بقیة الله الاعظم(عج) است. این نکته بسیار کلیدی است و می‌تواند مسیر افراد را از هم جدا می‌کند چون تلقی برخی بر این است که امام زمان(عج) موضع و مطلوب و حاجتی در رفع مشکلات و مفسده‌های جامعه ندارند! اگر کسی چنین تلقی‌ای داشته باشد کمااینکه برخی جریان‌های انحرافی چنین تبلیغ می‌کنند، طبیعتاً در فکر رفع حاجات امام زمان(عج) هم برنمی آیند.
 مشکلات مردم امام زمان(عج) را آزرده‌خاطر می‌کند
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اما بر اساس معارف و آموزه‌های دینی امام زمان(عج) نسبت به قتل و غارت مومنان مکدر شده حل مشکلات جامعه بشری مطلوب ایشان است. وقتی در جایی از دنیا آبرویی از مومنی هتک شده یا به مقدسات توهین و یا حکمی از احکام الهی زیر پا گذاشته می‌شود، بر اساس آنچه از حضرات معصومان(ع) می‌شناسیم، خاطر مبارک امام مهدی(عج) آزرده خاطر می‌شود.
وی با بیان اینکه بنابر تصریح دعای عهد و دیگر ادعیه مهدوی ما از خدا می‌خواهیم جزء امتثال‌کنندگان به امر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) باشیم «الْمُمْتَثِلِینَ لِأَوَامِرِهِ»، گفت: همچنین در دعای عهد از خدا می‌خواهیم ما را از جمله آنهایی قرار دهد که برای قضای حاجت امام زمان(عج) در عصر غیبت می‌دوند و دغدغه دارند: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ». اگر کسی چنین اعتقادی داشت طبیعتاً برنامه زندگی خود را بر این اساس تعریف می‌کند که اولا حوائج حضرت حجت(عج) را بشناسد و درصدد رفع این حوائج باشد و مسیر زندگی را در مسیر حاجات امام(عج) قرار دهد.
حجت الاسلام صرامی تأکید کرد: این مسیر مومن معتقد به ولایت و حاکمیت الهی؛ البته جریان‌های انحرافی مثل انجمن حجتیه این باور را ترویج می‌کنند که گویی حضرت بقیه الله(عج) برنامه و انگیزه و حاجاتی برای رفع مشکلات روز جامعه ندارند. خیر! اینگونه نیست، با فاصله از چنین جریان‌هایی درمی یابیم امام زمان(عج) حوائجی دارند که به دست مومنان مرتفع می‌شود.
 مومنان امام زمان(عج) را یاری کنند
این کارشناس و خطیب مذهبی ادامه داد: اگرچه امام عصر(عج) قدرت تصرف در امور عالم و تغییر غیبی مسائل به نفع مومنان را دارند اما اراده الهی این است که مومنان دغدغه‌های الهی را برطرف کنند و اگر قرار بود از قدرت غیبی امامت بهره گرفته شود در ماجرای عاشورا چنین می‌شد. بنا این است که مومنان به بلوغی برسند که امام زمان خود را نصرت کنند.
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به بروز برخی انحرافات از احکام الهی و زیر پا گذاشتن آنها، ابراز کرد: امام زمان(عج) نسبت به این قسم مسائل موضع دارند و موضع‌شان مشخص است، برای مثال حجاب از احکام مسلم دین خدا است و تعارف و شبهه ای در آن وجود ندارد و باید اجرا شود وقتی امری اینچنین مور تحقیر و تردید و استخفاف قرار بگیرد، می‌بینیم حضرات معصومان(ع) امر به اجرای حکم الهی و اقامه دین شده اند «فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ».
وی تأکید کرد: قرآن آنها را که حکم الهی را جاری نمی کنند، فاسق و ظالم و کافر معرفی می‌کند: «أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»، «أُولئِکَ هُمُ الْکاذِبُونَ» و... اینها مسلمات شریعت ما است نمی توان بخشی را پذیرفت و بخشی را به سلیقه شخصی انکار کرد «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ»؛ این سبک و سیاق کافران و مذموم است!
حجت الاسلام صرامی در ادامه تأکید کرد: حاجت امام زمان(عج) آن است که احکام الهی هتک نشوند؛ بر این اساس مرضی ایشان پیگیری اجرای احکام الهی همچون حجاب است لذا اگر اتفاقاتی مثل آنچه این روزها بر اساس برنامه ریزی‌های پیچیده دشمنان و تهاجم فرهنگی و بی تدبیری برخی مسئولان و جریان نفوذ رخ می‌دهد، مومنان نمی توانند بی تفاوت باشند بلکه باید بکوشند احکام الهی پیاده شود.
 اقتضای زندگی مومنانه
وی ابراز کرد: حق انسان منتظِر نسبت به امام حی و منتظَر در مقایسه با آنها که اعتقادی به حیات سیاسی و ولایی ائمه(ع) ندارند اینجا خود را نشان می‌دهد که ما دغدغه داریم. بر این اساس انسانی که شأن خود را نصرت امام زمان(عج) می‌داند باید نسبت به دغدغه‌های حضرت(ع) دغدغه مند و عامل به رفع معضلات باشد از طرقی مثل فرهنگسازی و... این اقتضای زندگی مومنانه مبتنی بر دستگاه ولایت است.
حجت الاسلام صرامی تأکید کرد: اگر این اتفاقات نیفتد و اولویت خود را امام زمان(عج) قرار ندهیم نباید توقع حرکت در مسیر ظهور نداشته باشیم، آنها که اولویت خود را امام زمانشان قرار نداده اند چطور می‌توانند ادعای آمادگی ظهور را داشته باشند؟ ادعا گزاف خواهد بود!. اینکه خدا تأکید دارد «أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ»، این اطاعت به عنوان رکن ایمان شناخته شده است.
وی افزود: حضرت امیر(ع) در خطبه 216 نهج الابلاغه می‌فرمایند: بزرگ ترین حقی که انسان‌ها بر گردن دارند آن است که در مسیر امام خود استقامت ورزیده و او را نصرت و یکدیگر را به نصرت امام زمان دعوت و تشویق کنند.
حجت الاسلام صرامی در ادامه بیان کرد: اگر گفتمان نصرت بر جامعه حاکم شود می‌توان توقع داشت آمادگی ظهور امام زمان(عج) را در خود ایجاد کرده و فرهنگ زیست در زمان حضور را یافته اند تا زمانی که این فرهنگ شکل نگیرد نمی توان منتظر فرج و ظهور بود عامل طولانی شدن غیبت فقدان این فرهنگ است که مانع از نصرت حضرت(عج) در بزنگاه‌ها است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه کافران به حضرت شعیب (ع) عرضه داشتند اگر اطرافیانت نبودند تو را رجم می‌کردیم، نباید درباره امام زمان(عج) تکرار شود چون شرایط نیست حضرت ولیعصر(عج) ظهور نمی کنند. تا فرهنگ زیست در زمان ظهور که مبتنی بر گفتمان نصرت است در امت اسلامی نهادینه نشود توقع اینکه خود را منتظر و آرزمند ظهور بدانیم توقعی بیجا است.

شناسه خبر 68932