شناسه خبر:68092
1402/1/31 09:21:06

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: به همت اداره‌‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مرکز صداوسیمای استان همدان آیین رونمایی از کتاب صوتی انگلیسی «شهید الکرخ» و رونمایی از نشان برنامه «ادبیات پایداری» برگزار شد.

سپهرغرب، گروه - مینو جعفری ممتاز : مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در این مراسم اظهار کرد: اگر عاشق نباشید، نمی‌توانید احساسات یک شهید را به تصویر بکشید و امیدوارم خداوند روزبه‌روز حرارت این عشق را در وجود تک‌تک افرادی که در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می‌کنند، بیشتر کند.

   فرزندان انقلاب در مسیر اندیشه شهیدسلیمانی حرکت کنند

سردار مهدی ظفری با اشاره به اینکه بچه‌های انقلاب نباید هیچ‌وقت به وضعیت موجود قانع شوند، وقتی خودمان را در تراز انقلاب اسلامی قرار می‌دهیم، باید فدا شویم.

سردار ظفری با بیان اینکه سردار سلیمانی به دنبال تشکیل حکومت الهی بود، افزود: بچه‌های انقلاب باید در مسیر اندیشه شهیدسلیمانی حرکت کنند و جز به تشکیل حکومت جهانی فکر نکنند.

وی برگزاری همایش نهضت ترجمه را اقدامی مؤثر خواند و گفت: در این همایش شاهد استقبال فراوان دانشجویان خارجی بودیم و اثرگذاری بسیار بالایی داشت و شروعی برای کارهای بزرگ است.

   قهرمانان دوران دفاع مقدس در قالب کتاب معرفی شوند

دبیر اجرایی دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان نیز در این مراسم با تأکید بر نقش مؤثر کتاب در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: کتاب در هر زمان و مکانی می‌تواند مخاطب را جذب کند و دارای اثرات بالایی است.

سردار مهدی فرجی افزود: زمانی که در سوریه بودیم، نیاز بود به‌جای اسلحه از امکانات دیگر نیز استفاده کنیم که به پیشنهاد سردار شهید همدانی، کتاب‌های دفاع مقدس را به زبان عربی ترجمه کردند. رزمندگان سوری که اعتقادی به این موضوعات نداشتند و در دانشگاه‌های دفاعی فنون جنگی را آموزش دیده بودند، وقتی زندگینامه شهید محمدرسول رضایی، شهید دانش‌آموز را مطالعه می‌کردند، بسیار متأثر شدند‌.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کتاب به‌صورت مستقیم اثرگذاری بالایی دارد، تصریح کرد: در ونزوئلا کتاب‌های شهدا بسیار درخواست دارد، ما هم قهرمان‌های زیادی داریم و باید آنان را معرفی کنیم؛ آنچه در فضای مجازی گفته می‌شود گذرا است، اما کتاب ماندگاری بالایی دارد.

وی با اشاره به برگزاری یادواره‌های شهدای رادیویی در ایام کرونا، گفت: با برگزاری این یادواره‌ها مخاطبان در دورترین روستاها سخنان ما را می‌شنیدند‌.

   تولید 70 کتاب صوتی دوران دفاع مقدس در همدان

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: این برنامه به همت صداوسیما و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حوزه ادبیات پایداری برای ارتباط‌گیری با مخاطبان و شنوندگانی که به حوزه ایثار و شهادت علاقه‌مند هستند، هر هفته چهارشنبه‌ها به‌صورت زنده درحال پخش بوده که با استقبال مخاطبان زیادی روبه‌رو شده است‌.

محمد برخوردار افزود: همچنین از کتاب «شهید الکرخ»، نخستین کتاب صوتی به زبان انگلیسی در حوزه دفاع مقدس که مستند روایی شهید «احمد روستایی» است (با ترجمه عرفان طالع‌اسلامی) رونمایی شد که امیدواریم تا زمان برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان کتاب‌های صوتی به زبان‌های دیگر نیز تولید کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به همت اداره کل حفظ آثار و مرکز صداوسیمای استان همدان به‌عنوان کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس همدان در حوزه صدا، بالغ‌بر 70 عنوان کتاب در حوزه‌های کودک، خاطره‌نگاری، تاریخ شفاهی، مستند روایی، مدافعان حرم و خاطرات همسران شهدا تولید شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب‌های صوتی در شبکه ایران صدا نیز بارگذاری و تاکنون بالغ‌بر 500 هزار بار دانلود شده‌اند و درتلاش هستیم در حوزه نشر فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.

   همایش نهضت ترجمه، کاری ابتکارانه بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز بیان کرد: اقدامات خوبی در عرصه ادبیات انجام شده و رونمایی‌های مختلف و ابتکاری که در راستای نهضت ترجمه اتفاق افتاد، کارهایی خلاقانه و نوآورانه بود.

مسعود ویژه تصریح کرد: امسال تلاش می‌کنیم بیش از سال گذشته ارتباط داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه ادبیات دفاع مقدس کارهای خوبی را رقم بزنیم.

   اقدامات مؤثر رادیو همدان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

معاون صدای مرکز صداوسیمای استان همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: رادیو، رسانه گرم و صمیمی است و از زمانی که ابداع شده، همواره دنبال ایجاد رفاقت و دوستی‌ بوده و اهل قهر و کناره‌گیری نیست که با استفاده از همه ظرفیت‌ها، سعی کرده به حیات خودش ادامه داد.

قهرمانی با بیان اینکه رادیو همدان در حوزه شهید و شهادت اقدامات مؤثری انجام داده است، ادامه داد: در بین رادیوهای کل کشور کمتر رسانه‌ای اینقدر سرمایه‌گذاری در کتاب صوتی به‌ویژه حوزه شهید و شهادت انجام داده است؛ به لطف خدا هم‌افزایی بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 کتاب در رادیو همدان تبدیل به صوت شده است، تصریح کرد: همه هنرمندان به‌نوعی در تولید این آثار مشارکت داشتند و به چند نفر محدود نشده و روحیه ایثار در بین آنان ارتقا پیدا کرده است.

شناسه خبر 68092