شناسه خبر:66199
1401/11/30 00:52:19

سپهرغرب، گروه خبر: بخشدار صالح‌آباد اظهار کرد: شهر صالح‌آباد دارای یک مجتمع تریلرسازان غرب کشور مربوط به ساخت تریلر بوده که کارگاه‌های تریلرسازی در این مجتمع سامان‌دهی شده‌اند، ضمن اینکه یک ناحیه صنعتی‌ به‌نام ناحیه صنعتی خوشه بهادربیگ به مساحت 52 هکتار نیز در این شهر فعالیت دارد که سوله‌های کارگاه‌های تولیدی شامل سفال و ساخت سفال صادراتی در آن مستقر هستند.

عادل عبدالملکی افزود: درحال حاضر حدود 50 کارگاه تولیدی تریلرسازی در مجتمع تریلرسازان غرب کشور صالح‌آباد مستقر شده که این کارگاه‌ها به‌صورت سوله‌های بسیار بزرگ بوده و با هماهنگی شهرداری صالح‌آباد کارگاه‌های تریلرسازی شهر درحال سامان‌دهی در این مجتمع هستند و برای یک‌هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در این مجتمع کارگاه‌ها تاحدودی دارای مشکلات سامان‌دهی به‌لحاظ نقشه‌کشی و جانمایی سوله‌ها بودند که طی برگزاری جلسه‌ای در بخشداری با حضور شهرداری، راهداری، شرکت برق و جهاد کشاورزی، به موضوع رسیدگی شده و درحال سامان‌دهی است.

عبدالملکی ادامه داد: درحال حاضر به دنبال آن هستیم که تریلرسازی شهر صالح‌آباد را برندسازی کنیم که برای این کار نیاز است دانشکده فنی‌وحرفه‌ای آموزش‌های به‌روز را به افراد مشغول در این صنف ارائه دهد.

   راه‌اندازی فاز نخست خوشه صنعتی بهادربیگ

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پیش‌بینی‌شده چشم‌انداز ما این است که با یکی از شرکت‌های تریلی‌سازی به‌نام «آموت» تحت لیسانس یکی از کشورهای صنعتی دنیا نسبت به انعقاد قرارداد برای آموزش به‌روز و صنعتی در این رابطه اقدام کنیم و ساخت تریلر در صالح‌آباد از حالت سنتی خارج شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه تولیدات تریلر کارگاه‌های تریلرسازی صالح‌آباد در تمام‌ نقاط کشور به فروش می‌رسد، گفت: این کارگاه‌های تریلرسازی با مراکز ترابری و حمل‌ونقل دارای ارتباط بوده و به‌خاطر آشنایی و ارتباط با رابطین اقتصادی مشتریان به آنان معرفی می‌شوند و سفارش ساخت می‌دهند و مشکلی ازنظر بازاریابی ندارند.

وی همچنین درباره ناحیه صنعتی 52 هکتاری خوشه بهادربیگ اظهار کرد: فاز نخست این‌ ناحیه صنعتی راه‌اندازی شده و احداث و راه‌اندازی فاز دوم آن نیز برای کارگاه‌های تولیدی و صنایع دستی در دست ایجاد است.

   تخصیص 50 هکتار زمین برای فعالیت کارگاه‌های تریلرسازان صالح‌آباد

رئیس شورای اسلامی شهر صالح‌آباد هم گفت: کارگاه‌های تریلرسازی شهر تاکنون به‌صورت پراکنده بودند و پراکندگی کارگاه‌ها و عدم‌ سامان‌دهی آن‌ها یکی ازجمله مهم‌ترین مشکلات این واحدها بود.

جلال بهزادی‌مقدم افزود: این کارگاه‌ها در حریم شهر مشغول به فعالیت بودند، درحالی که باید چنین کارگاه‌هایی در خارج از حریم شهر فعالیت داشته باشند و به‌خاطر فعالیت این کارگاه‌ها در حریم شهر، هیچ‌یک از دستگاه‌های ذی‌ربط مسئولیت آنان را قبول نمی‌کرد.

وی ادامه داد: برخی از صنعتگران اصفهانی با توجه به وضعیت نابه‌سامان و پراکندگی کارگاه‌های تریلرسازی شهر صالح‌آباد، بر آن بودند که این صنعت را به اصفهان انتقال دهند، اما خوشبختانه کارگاه‌های تولیدی تریلرسازی شهر با این موضوع موافقت نکردند و تمایل داشتند که در شهر خود فعالیت اقتصادی داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از حدود 15 سال پیش پیگیری برای ایجاد مجتمع تریلرسازان غرب کشور در شهر صالح‌آباد وجود داشته است، تصریح کرد: پس از 15 سال حدود 50 هکتار زمین برای مجتمع تریلرسازان شهر صالح‌آباد خارج از حریم شهر اختصاص داده شد و بخشی از کارگاه‌ها در این مجتمع مستقر شده‌اند و تعدادی نیز توسط شهرداری پیگیر مجوز برای استقرار در مجتمع هستند.

بهزادی‌مقدم با بیان اینکه با وجود فعال بودن مجتمع به‌تازگی مجوز طرح تصویب شده، افزود: به‌زودی مجوز طرح تصویب‌شده مجتمع تریلرسازان غرب کشور صالح‌آباد به‌صورت قانونی ابلاغ خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر صالح‌آباد گفت: به محض ابلاغ طرح از سوی استانداری، شهرداری به‌طور جدی وارد عملیات اجرایی این پروژه خواهد شد؛ هرچند که درحال حاضر نیز شهرداری کار خود در این مجتمع یا همان شهر کامیون را آغاز کرده است.

   وجود بیش از 150 کارگاه تریلرسازی در صالح‌آباد

بهزادی‌مقدم با اشاره به اینکه برای این مجتمع پیگیر 100 هکتار زمین بودیم اما محیط‌زیست تنها با 50 هکتار آن موافقت کرد، یادآور شد: شهر صالح‌آباد دارای بیش از 150 کارگاه تریلرسازی بوده که از این تعداد فعلاً تعداد 50 کارگاه در مجتمع فوق مستقر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این مجتمع صنفی صنعتی بوده که قرار است شهر ماشین هم باشد و تنها به ساخت‌وساز تریلر و کارگاه‌های تریلرسازی محدود نباشد و تمامی مجموعه صنفی در رابطه با تریلرسازی ازجمله قطعه‌سازی ماشین‌های سنگین و تریلر، تراشکاری و مکانیک ماشین سنگین و پارکینگ ماشین سنگین در این مجموعه اتفاق بیفتد و کسانی که قصد خریدوفروش ماشین سنگین و تریلر در غرب کشور داشته باشند، کارشان در این‌ مجتمع به‌عنوان شهر ماشین منطقه غرب کشور انجام شود.

بهزادی‌مقدم همچنین گفت: برای ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی و حتی تفریحی مجتمع پیگیر جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم تا خدمات رفاهی مناسبی نیز در این مجتمع به مشتریان مراجعه‌کننده از سراسر غرب کشور ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر صالح‌آباد با بیان اینکه اجرای این طرح در شهر صالح‌آباد منجر به رونق گرفتن بیش‌ازپیش صنعت حمل‌ونقل در استان خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد توسعه شهرستان و درنهایت استان به‌عنوان ورودی غرب کشور در عرصه حمل‌ونقل و درعین‌حال اشتغال روزافزون باشیم.

وی همچنین با اشاره به وجود بیش از یک‌هزار دستگاه ماشین سنگین در شهر صالح‌آباد، افزود: در این مجتمع به‌عنوان شهر کامیون‌ها، بحث پارکینگ ماشین‌های سنگین نیز دیده شده است.

بهزادی‌مقدم با بیان اینکه این سایت علاوه‌بر تمرکز و سامان‌دهی کامیون‌های شهر صالح‌آباد می‌تواند در سامان‌دهی تریلرهای شهرستان‌های اسدآباد نیز مؤثر واقع شود، خاطرنشان کرد: درواقع به‌دنبال آن هستیم که این سایت به پایلوت کامیون‌داران غرب کشور بدل شود.

   پیگیری احداث ناحیه صنعتی برای سامان‌دهی تریلرسازان در صالح‌آباد

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ هم چندی پیش با اشاره به ظرفیت شهر صالح‌آباد در زمینه تریلر و کامیون گفت: در سفر اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد مطالعات احداث ناحیه صنعتی برای سامان‌دهی حوزه کامیون و تریلرهای صالح‌آباد توسط وزارت صمت پیگیری شود و دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری داشته باشند.

فتح‌الله توسلی با بیان اینکه تریلرسازی صالح‌آباد بهار شامل ساخت کابین و دنباله خودروهای سنگین هنوز به مرحله‌ صادرات نرسیده است، مطرح کرد: حوزه صادرات به مؤلفه‌های بسیاری ازجمله استاندارد کالا، ارتباطات و روابط خارجی و رایزنی بستگی دارد که در این رابطه ابتدای امر باید وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد از تریلرسازی‌های سطح صالح‌آباد بازدید داشته باشند و با بازدید لازم برندسازی و بازاریابی آن را انجام دهند.

وی افزود: برای صادرات و برندسازی تریلرسازی‌های صالح‌آباد به سازندگان تریلر و نیز وزارت‌ صمت تأکید کرده‌ایم که مطالعات آن را انجام دهند، ضمن اینکه این موضوع را از آن‌ها مطالبه و انجام کار را پیگیری خواهیم کرد.

توسلی با اشاره به ظرفیت شهر صالح‌آباد در زمینه تریلر و کامیون، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر وزیر صمت مقرر شد مطالعات احداث ناحیه صنعتی برای سامان‌دهی حوزه کامیون و تریلرهای صالح‌آباد توسط وزارت صمت پیگیری شود و دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری داشته باشند.

شناسه خبر 66199