شناسه خبر:65919
1401/11/20 09:33:30
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کاشت یک میلیون نهال در دستور کار است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برون‌سپاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی در بخش کشاورزی باید پیگیری شود گفت: طرح کاشت یک میلیون نهال با بودجه غیردولتی در دستور کار است.

«سید مجتبی خیام نکویی» روز چهارشنبه در اجلاس رؤسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور در همدان افزود: چالش‌های بخش کشاورزی کشور در چند بخش از جمله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی، کاهش آب و محدودیت‌های بین‌المللی قابل ارائه است.
وی ادامه داد: نخستین چالش، نگاه در بخش کشاورزی نگاه حمایت از مصرف‌کننده است نه تولیدکننده و نقش صدا و سیما در کنترل مصرف و کنترل بازار بسیار چشمگیر است.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: کاهش آب در دسترس و تشدید فرسایش خاک کشاورزی چالش کشاورزی در کشور بعدی است.
وی با اشاره به اینکه چالش کوچکی سطوح کشاورزی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر معضلات این بخش است، افزود: صدور سند تک برگ اراضی در دستور کار است و در آینده با هدف تجمیع اراضی اجرا خواهد شد.
خیام نکویی گفت: پایین بودن بهره‌وری محصولات کشاورزی کشور از دیگر مشکلات این بخش است و باید بتوانیم با افزایش بهره وری به خودکفایی برسیم.
وی ظرفیت دیمزارهای کشور را بسیار بالا دانست و تاکید کرد: دیمزارها قابلیت تولید بسیار بالایی دارند و سه تا 11 برابر بین میانگین و رکوردهای تولید فاصله داریم.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ارزان سازی تولید یکی از نتایج ورود علم و دانش در تولید محصولات کشاورزی است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بزرگترین چالش این بخش است که منجر به عدم رشد خواهد شد، افزود: منافع تولیدکننده باید در راستای منافع سیاستگذار قرار گیرد.
خیام نکویی وابستگی کشاورزی کشور به برخی نهاده‌های اصلی تولید را از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی دانست.
وی با اشاره به اینکه تأمین امنیت غذایی موضوعی فراقوه‌ای است و سایر دستگاه‌ها در این امر دخیل هستند، افزود:در حفظ منابع پایه از جمله آب و خاک عملکرد خوبی نداشته‌ایم و باید با برنامه‌ریزی در راستای حفظ آن‌ها حرکت کنیم.
خیام نکویی آموزش و تربیت کشاورزان و بهره‌برداران را موضوع مهمی دانست و تاکید کرد: میانگین سن تولیدکنندگان کشاورزی در کشور 53 سال است و حداکثر 10 سال دیگر کشاورزان قادر به فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه 43 هنرستان در بخش کشاورزی راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: برای کشاورزان آینده باید برنامه‌ریزی کرد، کشاورزان آینده باید از مسیر هنرستان تربیت شوند.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز گفت: در برنامه‌ریزی الگوی کشت چرخه مساله‌یابی، تدوین، پایش، نظارت و بازنگری به صورت کامل دیده شده است.
علیرضا نیکویی افزود: برنامه الگوی کشت فعلی تنها مربوط به محصولات زراعی در سال زراعی 1401-1402 است و سند الگوی کشت برای دوره 1402 الی 1406 یعنی پایان برنامه هفتم توسعه کشور با محوریت سند امنیت غذایی کشور است.
پنجاهمین اجلاس روسای دانشکده‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور از 18 تا 20 بهمن در همدان در حال برگزاری است.
در این همایش مسائل مربوط به الگوی کشت، اصلاح سرفصل‌های دروس کشاورزی در دانشگاه‌ها و فراهم کردن زمینه فعالیت داشن آموختگان بررسی خواهد شد.

شناسه خبر 65919