شناسه خبر:63058
1401/9/7 08:48:04

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: دبیر کارگروه مد و لباس کشور «نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی» را گامی به سوی پوشاک سالم و اقتصادی دانست و گفت: همدان به‌عنوان پیشگام این رویداد فرهنگی در کشور است، این نمایشگاه یک نمونه از تجلی مردمی‌سازی فرهنگ در جامعه بوده؛ به‌گونه‌ای که حاکمیت در این امر نقش تسهیلگری و بسترسازی را برعهده داشته است.

سجاد لطفی در نخستین نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی که روز یکشنبه 6 آذرماه ساعت 11 در هتل کتیبه همدان با حضور مسئولین کشوری و استانی گشایش یافت، با بیان اینکه همدان پیشقدم شد تا این نمایشگاه را برگزار کند، ابراز کرد: این رویداد یکی از جلوه‌های مردمی‌سازی فرهنگ است که بخش خصوصی در کنار مخاطبان خود که مردم هستند، حضور دارد.
لطفی با اشاره به اینکه در سال 1385 مجلس شورای اسلامی قانون سامان‌دهی مد و لباس را مصوب کرد، اظهار کرد: حوزه مد و لباس یک حوزه تک‌بخشی نیست و چندین ارگان این موضوع را دنبال می‌کنند که همکاری آن‌ها بهبود عملکرد را به دنبال خواهد داشت.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور تأکید کرد: آوازه کردآباد و لتگاه همدان به کل کشور رسیده که قابلیت ویژند (برند) شدن را دارد.
وی با تأکید بر مصوبه اخیر شورای فرهنگی تحت عنوان زیست عفیفانه، افزود: دولت سیزدهم به دنبال عرضه پوشاک سالم، اقتصادی، عفیفانه و در دسترس برای مردم است که سعی می‌شود در گام‌های بعدی این رویداد به بحث اقتصادی آن بیشتر توجه شود.
دبیر کارگروه مد و لباس کشور در ادامه گفت: دستورالعمل کارگروه‌های استانی مد و لباس توسط صفار هرندی ابلاغ شد که ظرفیت خوبی بوده و این نمایشگاه بیانگر یکی از این ظرفیت‌ها است.
لطفی از برگزاری این رویداد در سایر استان‌ها خبر داد و ابراز کرد: استان‌های بعدی که میزبان این رویداد هستند، گیلان، اصفهان و کرمانشاه خواهند بود تا از ظرفیت‌های هر استان بهره‌مند شویم و ویژندهای (برندها) هر استان در کنار سایر ویژندهای کشور قرار گیرند.
وی در پایان افزود: ما به دنبال این هستیم که از سکوی فروش موقت به سکوی فروش ثابت در استان همدان برسیم و این رویداد یک تست برای ارزیابی استان و حرکت به سوی گام بعدی است.
     ارتباط دوسویه بین طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان استانی و کشوری با برگزاری نمایشگاه‌ها
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه نمایشگاه مذکور به‌عنوان نخستین رویداد با موضوع مد در همدان برگزار شد، گفت: همدان نخستین میزبان برگزاری این رویداد در کشور است.
مسعود ویژه هدف برگزاری این نمایشگاه را عرضه مستقیم محصولات حجاب و عفاف ایرانی- اسلامی خواند و افزود: همچنین این نمایشگاه ارتباط دوسویه بین طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان استانی و کشوری را ایجاد خواهد کرد که نمایشگاه مد و لباس ایرانی- اسلامی، یک نمونه موفقیت‌آمیز و تجلی حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های فرهنگی است.
     فعالان حوزه پوشاک ایرانی- اسلامی خلاقیت خاص داشته باشند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه ما باید در حوزه تولید، بازار و برند نقش مؤثری داشته باشیم، گفت: چراکه بسیاری از مردم به دنبال اصالت ایرانی در کنار فرهنگ اسلامی هستند.
احمد شانیان با اشاره به اینکه حجاب به بانوی ایرانی در عین امنیت اصالت می‌بخشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع مذکور نیاز روز است، باید محصولاتی برای آن تولید شود که با سلایق مختلف جامعه هم‌خوانی داشته باشد.
وی تأکید کرد: باید فعالان حوزه پوشاک ایرانی- اسلامی خلاقیت خاص داشته باشند، برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها اول راه است؛ برخی خانواده‌ها با کمبود عرضه در بازار مواجه هستند که نیاز است به آن توجه ویژه شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از تغییر رویکرد دولت در عرضه محصولات مختلف و به‌ویژه پوشاک خبر داد و گفت: در وزارت صمت دغدغه‌های این حوزه از زنجیره تولید، عرضه و مصرف‌کننده وجود دارد که از فعالان این عرصه درخواست شده تا با هم‌فکری این مشکلات را احصا کنند.
شانیان در پایان با اشاره به اینکه آمادگی برای این رویداد در سطح ملی و استانی وجود دارد، افزود: در همین راستا به تولیدکنندگان کمک می‌کنیم‌ تا موانع و مشکلات عرضه محصولات رفع شود و فضای تسهیلگری در سطح استان و کشور ایجاد شود.
این نمایشگاه نخستین و خاص‌ترین رویداد بزرگ مد و لباس برای عرضه برندهای مطرح بانوان بوده که ششم تا هشتم آبان‌ماه از ساعت 11 الی 19 پذیرای بازدیدکنندگان است.
در این نمایشگاه انواع لباس زنانه اعم از عبا، مانتو، چادر، روسری، کیف، شال و اکسسوری (ساعت، دستبند و غیره) زنانه برای عموم مردم با حضور 80 تولیدکننده از هشت استان کشور ازجمله تهران (که خود طراح لباس نیز هستند) عرضه می‌شود؛ البته در روز افتتاحیه استقبال خوبی با حضور مردم همدان از این رویداد شد.
گفتنی است؛ این نمایشگاه با توجه به اینکه به‌عنوان نخستین نمایشگاه با این موضوع در کشور برگزار شده، در دوره‌های بعدی خود در استان‌های دیگر راهی طولانی در پیش دارد تا علاوه‌بر رقابت با محصولات موجود در بازار، بتواند طرح‌های به‌روز، مقرون‌به‌صرفه و متناسب با آداب و آب‌وهوای هر منطقه ارائه دهد. لباس و پوشاک باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه‌بر رقابت با سایر محصولات موجود، نشاط را برای گروه‌های مختلف سنی نیز به ارمغان آورد.

شناسه خبر 63058