شناسه خبر:57136
1401/4/7 08:53:18
انتقاد استاندار کرمانشاه از گمرک

چرا اجرای طرح جامع مرز پرویزخان تعطیل شد؟

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با انتقاد از طولانی شدن روند اجرای طرح جامع پرویزخان، گفت: حدود پنج ماه است که این طرح بسیار مهم همچنان راکد مانده و گمرک هیچگونه اقدامی برای آن انجام نداده‌ که تداوم این رویه به صادرات کشور لطمه زده است.

بهمن امیری‌مقدم شب گذشته در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمانشاه با برخورداری از پنج مرز رسمی و یک بازارچه، دارای ظرفیت بسیار بالایی برای مبادلات تجاری با دو بخش عربی و کردی عراق است.

وی عنوان کرد: یکی از وظایف بخش دولتی، توسعه زیرساخت‌های مرز است که باید دستگاه‌هایی مانند راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و گمرک به شکل جدی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها در مرزهای مبادلاتی استان و راه‌های منتهی به مرز، وارد عمل شوند.

امیری‌مقدم به نقد عملکرد گمرک استان پرداخت و گفت: متأسفانه گمرک در زمینه اجرای طرح جامع پرویزخان تا به ‌حال کم‌کاری و پنج ماه است این پروژه را تعطیل کرده‌ که با برنامه‌های کشور در زمینه توسعه صادرات منافات دارد.

استاندار کرمانشاه افزود: گمرک استان باید یک برنامه زمان‌بندی‌شده برای اجرای این پروژه مهم ارائه دهد.

وی فراهم آمدن امکان حمل یکسره کالا تا مقصد را یکی از مطالبات استان دانست و گفت: این مطالبه را در نشست‌های آتی با طرف عراقی به شکل جدی مطرح خواهیم کرد.

امیری‌مقدم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرزهای مبادلاتی استان استقبال کرد و افزود: بخش خصوصی باید پیشنهاد خود را در زمینه ایجاد سردخانه‌ها یا انبارهای نگهداری کالا و دیگر خدمات ارائه دهد و دستگاه‌های مربوطه بسترهای لازم برای این سرمایه‌گذاری را فراهم کنند.

وی برای ایجاد نمایشگاه دائمی در مرز پرویزخان جهت معرفی کالا به تجار عراقی تأکید کرد و گفت: از طریق این نمایشگاه می‌توان بستری برای معرفی کالاهای تولید استان به طرف عراقی در کمترین زمان ممکن فراهم کرد و در همان‌جا این تجار می‌توانند کالاهای خود را سفارش دهند و این کار در رونق تولید و اشتغال استان اثرگذار خواهد بود.

امیری‌مقدم همچنین بر ضرورت گذار از بازرگانی سنتی به سمت بازرگانی مدرن تأکید کرد و افزود: اتاق بازرگانی باید وارد چرخه بازاریابی مدرن و روز دنیا شود و به دنبال یافتن بازارهای جدید برای کالاهای تولید استان باشد و مانند گذشته منتظر مراجعه تجار کشورهای دیگر نماند.

وی با اشاره به اینکه 97 درصد مبادلات تجاری در استان صادرات و تنها سه درصد واردات است که باید افزایش یابد، گفت: از تمام تولیدات استان باید برای صادرات استفاده شود و در این صورت اشتغال‌زایی بسیاری ایجاد می‌‌کند.

شناسه خبر 57136