گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:53095
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان معتقد است:

تضعیف شاخص‌های رشدی دانش‌آموزان در سایه آموزش مجازی

تضعیف شاخص‌های رشدی دانش‌آموزان در سایه آموزش مجازی

مهشید رابطیان درباره تأثیرات اجتماعی و روانی پاندمی کرونا طی دو سال اخیر بر دانش‌آموزان، اظهار کرد: برای برخی کودکان و نوجوانان پذیرش در مدرسه و آغاز دوران تحصیل مصادف با پیدایی کرونا بود.

وی تصریح کرد: آموزش پیش‌دبستانی در جامعه ایران الزامی نیست و بنابراین در برخی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان آموزش‌های مربوط به قبل از دبستان را نیز تجربه نکرده و با آغاز دوران تحصیل و بروز بیماری کووید19 و طبیعتاً آموزش مجازی دچار برخی مشکلات در زمینه‌ یادگیری، پرورش و... شدند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: برای نمونه، برخی از والدین کم‌سواد یا بی‌سواد بوده و نمی‌توانند در آموزش و یادگیری دروس آموزشی به فرزندان خود کمک کنند. همچنین برخی خانواده‌های بی‌بضاعت توان تهیه وسائل کمک آموزشی از قبیل تبلت و... را برای ارتباط با معلم و فراگیری دروس آموزشی نداشته و به منظور شرکت در کلاس‌های آنلاین دچار مشکل می‌شدند.

رابطیان تأکید کرد: برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل نبود امکانات ترک تحصیل کرده و ادامه آموزش را به دوران پس از کرونا و بازگشایی مدارس محول کردند.

وی یادآور شد: اغلب کودکان و نوجوانان، با آموزش مجازی آشنا نبوده و درک صحیحی از ساختار کلاس آنلاین، نوع برگزاری، نحوه رفتار و عملکرد، برقراری ارتباط با مدرسان، دوستان و همسالان، تمرکز بر موضوعات آموزشی، نداشته و بنابراین دلایل در تعلیم و آموزش نیز دچار مشکلات یادگیری شدند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: برخی از مدارس و مراکز آموزشی در کلاس‌های آنلاین از دوربین و میکروفون استفاده کرده و از این طریق برقراری ارتباط دانش‌آموزان با معلم هم فراهم شده و طبیعتاً آموزش و یادگیری ارتقا یافت.

رابطیان افزود: با مشاهده دانش‌آموزان از طریق دوربین، واکنش و چگونگی رفتار و عملکرد کودکان و نوجوانان، میزان فهم و یادگیری دروس را به مدرس نشان داده و شرکت دانش‌آموزان در کلاس درس فعالانه‌تر می‌شد.

وی تصریح کرد: این امکان در مدارس پرجمعیت با کلاس‌های آموزشی 30 تا 40 نفره مقدور نبود و شیوه آفلاین از طریق ارسال فایل‌های آموزشی معلم برای کودکان، نیازمند همکاری پدر و مادر بود و طبیعتا والدین کم‌سواد یا بی‌سواد و ناتوانی در کمک به فرزندان باعث افت تحصیلی این دانش‌آموزان می‌شد.

این روان‌درمانگر با اشاره به برخی مراجعان در این زمینه گفت: افت تحصیلی و میزان یادگیری، تضعیف مهارت خواندن و نوشتن، حل مسئله، درک مطلب از تبعات مخرب آموزش مجازی در این دوران است. افت تحصیلی، کاهش میزان یادگیری، تضعیف مهارت خواندن و نوشتن، حل مسئله، ریاضی و درک مطلب از تبعات مخرب آموزش مجازی در دوران همه‌گیری کرونا است.

رابطیان با اشاره به تست‌های هوش یادآور شد: برگزاری تست‌های هوش از این دانش‌آموزان نشان می‌داد که توان یادگیری در کودکان طبیعی بوده و افت تحصیلی به دلیل کاهش کیفیت آموزش و ناتوانی در برقراری ارتباط دانش‌آموزان با آموزش مجازی است.

وی ادامه داد: مدرسه اولین جامعه کودک پس از محیط خانواده است که ارتباطات اجتماعی، تعامل با همسالان و رفاقت‌ها در آن شکل می‌گیرد. کودکان و نوجوانان در این دو سال از این تعاملات اجتماعی هم محروم شده و برای برخی کودکان و نوجوانان که آغاز دوران تحصیل مصادف با پیدایی کرونا بود، این تعاملات به طور کل تجربه نشد.

این روانپزشک با تأکید بر اهمیت این ارتباطات اجتماعی گفت: تضعیف مهارت‌های ارتباطی، قطع ارتباط با اولیای مدرسه و کاهش تعامل مدرسان و معلمان با مادران در راستای این آموزش مجازی اتفاق افتاد.

رابطیان با اشاره به برگزاری کنگره انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: در این کنگره که با هدف تأثیرات پاندمی کرونا برگزار شده بود نیز گفته شد، رشد شناختی، تکاملی، تعاملی، اجتماعی و رشد زبانی- بیانی کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع این بیماری دچار مشکل شده و سطح یادگیری و تعاملات اجتماعی افت کرده است.

  تضعیف شاخص‌های رشدی دانش‌آموزان ذیل سایه آموزش مجازی

وی اضافه کرد: به اعتقاد برخی از تحلیلگران اجتماعی و روان‌شناختی همچنین بعضی از تأثیرات این همه‌گیری در سال‌های آتی مشخص خواهد شد. برخی از نوزادان در دوران این پاندمی متولد شده و در صورت تولد در یک خانواده داغدار، افسرده، غیرپویا به‌تبع دچار مشکلاتی خواهند شد.

این روان‌درمانگر یادآور شد: برخی از کودکان نیز به واسطه مشکلات رشدی-تکاملی (کودکان بیش‌فعال، مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و...) با اختلال در یادگیری مواجه بوده و این قشر توسط معلمان و معاونان در محیط مدرسه شناسایی و به مراکز مربوطه ارجاع داده می‌شدند. آموزش مجازی این فرصت را هم از کودکان و نوجوانان سلب کرد.

  آموزش مجازی و افزایش اعتیاد دانش‌آموزان به اینترنت

رابطیان افزود: یکی دیگر از تبعات مخرب حذف آموزش حضوری، افزایش استفاده از فضای مجازی و اعتیاد برخی کودکان و نوجوانان به این فضا بود که با اتلاف هزینه، وقت و انرژی بسیاری همراه است. شماری از دانش‌آموزان همچنین با برخی از بازی‌های انلاین، شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی آشنا شدند که متناسب با سن کودکان نیست.

  سیستم آموزشی کشور باید «نیمه‌حضوری-نیمه مجازی» باشد

وی توضیح داد: امروز سیستم آموزشی کشور باید «نیمه‌حضوری-نیمه مجازی» باشد. اکنون باتوجه به بروز موج ششم کرونا با سویه امیکرون نیز ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی مؤثر خواهد بود. در ساختار آموزش مجازی نیز باید از سیستم‌های تصویری برای حضور فعال دانش‌آموزان بهره‌گیری شود.

این روان‌درمانگر عنوان کرد: تعداد دانش‌آموزان نیز در هر ساعت می‌تواند کاهش یافته و در عوض تعامل کودکان با آموزگار افزایش یابد. به خانواده‌ها به‌ویژه والدین آموزش داده شود که یادگیری فرزندان را کنترل کرده و اختلال در یادگیری و افت تحصیلی را به برطرف شدن در سال‌های آتی محول نکنند.

رابطیان تأکید کرد: والدین تعلیم و آموزش فرزندان را بررسی کنند، مشکلات کودکان در تمرکز را جدی بگیرند، برای مراجعه به متخصصان مربوطه و درمانگران رفتاری و گاه تجویز دارو جبهه نگیرند.

وی افزود: دانش‌آموزان هم باید در دوران آموزش مجازی از طریق ویدئو چت و... امکان تعامل با هم‌کلاسی‌ها، دوستان و همسالان را زیر نظر معلمان داشته باشند که تعاملات اجتماعی نیز تضعیف نشود.

  تضعیف شاخص‌های رشدی دانش‌آموزان ذیل سایه آموزش مجازی

این روان‌درمانگر ادامه داد: با اتمام همه‌گیری کرونا، بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری، معلمان و کادر مدرسه هم انتظارات و توقعات از دانش‌آموزان را (باتوجه به تطیلی مدارس در این دو سال) کاهش دهند، بعضی از مباحث آموزشی گذشته را تکرار و یادآوری کنند و ذیل سایه تشویق و محیط گرم و پذیرنده مدرسه درصدد تقویت یادگیری و ارتقای آموزش باشند.

رابطیان تصریح کرد: پدر و مادر در درجه نخست والدین فرزندان (و نه معلم) بوده و در صورت مشاهده اختلاف و ناسازگاری، تنش و مجادله در خانواده به دلیل دخالت و مشارکت در آموزش فرزندان باید از نفر سوم (مثلاً معلم خصوصی) برای تعلیم و پرورش استفاده کرده و نقش خود را در این زمینه کاهش دهند.

ارسال نظر

سوال: سه ضربدر سه؟ 9

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار