گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:24694

مهارت‌های نوجوانانه

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان
مهارت‌های نوجوانانه
سپهرغرب، گروه خانواده: مهارت‌های زندگی، کودکان و نوجوانان را قادر می‌کند که دانش (آنچه را که می‌دانند)، نگرش و ارزش‌های خود (آنچه را که احساس می‌کنند و بدان باور دارند) را به عمل تبدیل کنند. منظور از مهارت‌های زندگی اینست که
امروزه علی‌رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه‌های زندگی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل روزمره فاقد توانایی‌های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات روزانه و مقتضیات آن آسیب‌پذیر کرده است. انسان‌ها برای مقابله سازگارانه با استرس‌های موقعیت‌های مختلف و کشمکش‌های زندگی به کارکردهایی نیاز دارند که آنان را در کسب این توانایی‌ها تجهیز کند، لذا ضروری است فرصت‌هایی فراهم شود تا کودکان و نوجوانان علاوه بر کسب توانایی‌های خواندن و نوشتن، حساب کردن و... مهارت‌های زندگی را نیز فرا گیرند.
مهارت‌های زندگی، مهارت‌های شخصی و اجتماعی هستند که کودکان و نوجوانان باید آن‌ها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسان‌های دیگر و کل اجتماع به‌طور مؤثر و شایسته عمل کنند.
کنارآمدن با فشارهای زندگی و کسب مهارت‌های فردی و اجتماعی، همواره بخشی از واقعیت زندگی انسان بوده که در ادوار متفاوت زندگی او به اشکال گوناگون تجلی یافته است.
در دوره کودکی، تعارض‌ها جلوه چندانی ندارند، اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری‌های ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش‌های درونی و محیطی بیشتر تظاهر پیدا می‌کنند.
هم‌زمان با رشد جسمانی و روانی، انتظار جامعه و خانواده نیز از فرد نوجوان و جوان افزایش می‌یابد، به‌طوری که آن‌ها می‌پذیرند به‌سبب زندگی اجتماعی، بخشی از تمایلات خود را محدود کنند و در چارچوب هنجارهای اجتماعی و گروهی قرار گیرند.
در این راستا نوجوانان و جوانانی که شیوه‌های صحیح رفتاری را فرا نگرفته باشند و مهارت‌های لازم را در جهت تطبیق خود با خانواده و جامعه نیاموخته باشند، با آسیب‌های جدی و متعددی روبه‌رو خواهند شد و در صورتی که رفتارهای ضداجتماعی در آن‌ها شکل گرفته و از خود واکنش‌های منفی بروز دهند، آسیب‌های روان‌شناختی در شخص و انحرافات و ناهنجاری‌هایی را در جامعه سبب خواهند شد.
مهارت‌های زندگی، کودکان ونوجوانان را قادر می‌سازد که دانش، نگرش و ارزش‌های خود را به عمل تبدیل کنند.
متاسفانه افراد یک جامعه همواره در مسیر بهنجار رشد روانی و اجتماعی قرار نمی‌گیرند و به دلایل گوناگون، تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان، توان دریافت محرک‌های بیرونی و ایجاد توازن بین محرک‌ها و انگیزه‌های درونی خود را ندارند و بدین ترتیب رشد موزون و همه‌جانبه که هدف اصلی تعالی انسان به‌طور کامل و نسبی است، تحقق نمی‌یابد. در این میان هرچه جامعه پیچیده‌تر و ارتباطات بین فردی و اجتماعی وسیع‌تر شود، تعارض‌های درونی و محیطی بیشتر شده که به سرگشتگی و آشفتگی در افراد نا‌توان می‌انجامد.
اما چنانچه نوجوان و جوان ما مجهز به مهارت‌های زندگی شود، از بسیاری نابسامانی‌ها و انحرافات به دور خواهند بود.
انسان دنیای امروز به‌لحاظ پیچیدگی زندگی، وسعت و سرعت تغییرات با چالش‌های فراوانی روبروست که این چالش‌ها در قرن آینده بارزتر خواهد شد. آموزش مهارت‌های زندگی فرد را برای غلبه بر چنین تنش‌ها و مشکلات زندگی که پیش روی فرد و جامعه است، آماده می‌کند.
      مهارت‌های زندگی
تلاش زیادی در جهت تعریف مهارت زندگی در متون تخصصی صورت گرفته، ولی به‌طور کلی شامل سه قسمت است: آموزش مهارت‌های شخصی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش مربوط به عدم مصرف الکل و موادمخدر. اما در یک کلام می‌توان گفت، مهارت‌های زندگی توانایی‌هایی هستند که با آموزش آن‌ها کودکان و نوجوانان می‌توانند، ویژگی‌ها و استعدادهای خود را شکوفا کنند. محدودیت‌ها و نقاط ضعف خود را شناخته و به رفع آن‌ها بپردازند، مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود را به‌نحو احسن انجام دهند، ارتباطات خوب و سالمی با دیگران داشته باشند، تصمیم‌های صحیح و درستی بگیرند، بتوانند تعارضات و مشکلات خود را بدون صدمه زدن به خود و دیگران حل کنند، خشم خود را کنترل کنند و با تنش‌های روزانه به‌طور مؤثر و سازگارانه کنار بیایند.
به‌طور کلی مهارت‌های زندگی، کودکان ونوجوانان را قادر می‌سازد که دانش (آنچه را که می‌دانند)، نگرش و ارزش‌های خود (آنچه را که احساس می‌کنند و بدان باور دارند) را به عمل تبدیل کنند. منظور از مهارت‌های زندگی اینست که هر کودک در کنار آموزش خواندن و نوشتن، به مهارت‌هایی دست یابد که به مدد آن‌ها بتواند ابتدا به شناخت درستی از خود دست پیدا کند و سپس به خوبی با افراد و محیط اطراف ارتباط برقرار سازد و به حل مشکلات خود، جامعه و محیط زیست یاری رساند.
حال که نمی‌توان مانع تغییرات، پیچیدگی‌های جامعه، گسترش روابط اجتماعی و بین‌فردی افراد شد، راهی جز آماده کردن نسل نوخواسته برای روبه‌رو شدن با موقعیت‌های دشوار زندگی جدید باقی نمی‌ماند و با این استدلال آموزش مهارت‌های زندگی با حمایت سازمان‌های ملی و بین‌المللی برای پیشگیری نوجوانان و جوانان از بیماری‌های روانی و کج‌روی‌های اجتماعی در سراسر جهان در سطح مدارس آغاز شده است.
در دوره کودکی، تعارض‌ها جلوه چندانی ندارند، اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواری‌های ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکش‌های درونی و محیطی بیشتر ظاهر می‌شوند.
بروز مشکلات رفتاری و اختلالات روانی، مداخله مستقیم و فوری را ضرورت ایجاد می‌کند که در این شرایط، مداخله عبارت است از افزایش قدرت سازگاری افراد، بالا بردن ظرفیت‌های اجتماعی و فردی آنان در برنامه‌های اصلاحی که هدف آن ارتقای ظرفیت روان‌شناختی نوجوانان و جوانان است که حصول به این امر مهم و ضروری؛ تنها از طریق آموزش مهارت‌های زندگی جامه عمل می‌پوشد.
فرآوری: مریم عطاریان
ارسال نظر

سوال: کوچک‌ترین سیاره؟ Atarod

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار