شناسه خبر:16087
1398/10/17 09:53:05
دوره‌گردها و دست‌فروشان مواد غذایی، یک چالش بهداشتی مهم؛

60 تُن مواد غذایی غیر قابل مصرف در کرمانشاه کشف شد

سپهرغرب، گروه خبر: کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 60 تُن مواد غذایی غیر قابل مصرف در این شهرستان کشف شده است، گفت: هنگام خرید به تاریخ تولید و انقضا، آرم سیب سلامت و استاندارد محصولات حتماً توجه شود.

بهمن خدادادیان در تعریف زنجیره ایمنی مواد غذایی اظهار کرد: نکات بهداشتی که باید از مرحله کاشت، داشت، برداشت، جمع‌آوری، انتقال، فرآوری، نگهداری، توزیع و عرضه مواد غذایی رعایت شود، به‌نحوی ‌که علاوه‌بر حفظ ارزش غذایی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و دیگر مواد لازم بدن را نیز تأمین کند، در قالب زنجیره ایمنی مواد غذایی تعریف می‌‌شود.

وی بحث ایمنی مواد غذایی از «مزرعه تا سفره» را شعار مشترک وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و همچنین صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: هدف رساندن مواد غذایی سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کننده است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه درخصوص نکات مورد توجه برای تحقق شعار از مزرعه تا سفره افزود: در بحث مزرعه که یکی از سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت است، بیشتر بحث ارگانیک مطرح بوده، اینکه تا حد ممکن برای مبارزه با آفات از سموم استفاده نکنیم.

وی گفت: برای تقویت خاک از مواد و کودهای طبیعی به‌جای کودهای شیمیایی استفاده شود، هنگام استفاده از کود اندازه را رعایت کرده و طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی عمل شود.

خدادادیان تصریح کرد: در بحث مبارزه با آفات، اکنون مد نظر مبارزه بیولوژیکی یا مبارزه ترکیبی است، به‌عنوان مثال در برخی گلخانه‌ها از حشراتی برای مبارزه با یک‌سری آفات استفاده می‌کنند.

وی بهداشت فردی در بحث مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، بهداشت ساختمان و مکانی که در آن مواد غذایی تولید، فرآوری، نگهداری، بسته‌بندی و توزیع می‌شود، بهداشت و نظافت ابزار کار و بحث بهداشت و ایمنی غذا ازنظر مواد اولیه و تولیدشده را چهار مؤلفه‌ای دانست که در بحث کارخانه‌ها همواره مد نظر بازرسان است.

این کارشناس بهداشت اضافه کرد: گشت‌های مشترکی با هماهنگی فرمانداری و استانداری با حضور کارشناسانی از اداره بهداشت، معاونت غذا و دارو، استاندارد، تعزیرات حکومتی، اداره غله، صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌ها بر بهداشتی بودن مواد غذایی و اماکن حساس عرضه مواد غذایی همواره نظارت دارند.

وی درخصوص برخی کافه‌رستوران‌ها که به سمت عرضه قلیان رفته‌اند، افزود: امسال با توجه به بازرسی و پیگیری‌ها و همچنین همراهی دستگاه قضائی و دادستان در راستای جلوگیری از تهدید سلامت مردم به‌خصوص نسل جوان، بسیاری از این مکان‌ها پلمب شد؛ اما برای موفقیت بیشتر در این راستا لازم است اتحادیه‌ مربوطه نیز ورود کند.

خدادادیان از اتحادیه‌ خواست بر جواز کسب و قانونی بودن این مکان‌ها بیشتر نظارت داشته باشد و گفت: مکان، جواز کافه دارد اما قلیان عرضه می‌کند؛ در این مواقع اتحادیه باید ورود کند، زیرا از توان بهداشت خارج است.

وی فعالیت دوره‌گردها و دست‌فروشان مواد غذایی را یکی دیگر از دغدغه‌های حوزه بهداشت دانست و افزود: طبق ماده 55 قانون شهرداری‌، بحث سد معبر در حوزه و فعالیت شهرداری‌ها بوده، اما همکاری سایر دستگاه‌ها نیز نیاز است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه از شهروندان خواست از دست‌فروشان عرضه‌کننده مواد غذایی تنها صرف اینکه قدری قیمت‌ها پایین است، خریداری نکنند و سلامتی خود و خانواده را به خطر نیندازند؛ آن مواد قطعاً مشکلی دارند که قیمتشان پایین است.

وی ادامه داد: درصورتی ‌که چهار مؤلفه ذکرشده در عرضه مواد غذایی رعایت نشود، میکروب‌ها در آن رشد می‌کنند و سم تولیدشده به‌واسطه رشد میکروب‌ها وارد بدن شده و موجب مسمومیت‌های ازجمله اسهال، استفراغ و یا حتی بیماری‌های انگلی می‌‌شود.

خدادادیان به فعالیت حدود 10 هزار مکان عرضه تهیه و توزیع مواد غذایی در قالب رستوران، جگرکی، قصابی، حلیم‌فروشی، آش‌فروشی، سوپرمارکت و فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: مردم از مکان‌های معتبر در سطح شهر خریداری کنند و به تاریخ تولید و انقضا، آرم سیب سلامت و استاندارد حتماً توجه کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون چیزی حدود 60 تُن مواد غذایی غیر قابل مصرف از متخلفان کشف شده است، گفت: 95 درصد این کشفیات به‌واسطه گزارش‌های مردمی بوده که با حضور کارشناسان بهداشت از توزیع آن جلوگیری شده است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: شماره تلفن 190 به‌طور 24 ساعته آماده دریافت انتقادها، پیشنهادها و شکایت‌های شهروندان درخصوص مراکز بهداشتی و درمانی است.

شناسه خبر 16087