گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:94687

بلوارهای مدنی و خواجه‌رشید، خیابان‌های پاستور و میرزاده عشقی؛ راند نخست اجرای پارک‌ حاشیه‌ای

بلوارهای مدنی و خواجه‌رشید، خیابان‌های پاستور و میرزاده عشقی؛ راند نخست اجرای پارک‌ حاشیه‌ای

طبق آخرین خبرهای منتشرشده از سوی مدیران حوزه ترافیک شهرداری همدان که متعلق به اسفندماه سال 1401 است، با توجه به جمعیت 700 هزار نفری شهر همدان، روزانه یک میلیون و 500 هزار سفر درون‌شهری انجام می‌شود که آمار نشان می‌دهد تقریباً نیمی از این سفرها با استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین صورت می‌گیرد.
این در حالی است که برای این حجم بالای تردد، تنها 5 پارکینگ عمومی در سطح شهر به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند که مجموع ظرفیت آن‌ها به هزار خودرو می‌رسد. البته سال‌هاست که پارکینگ آقاجانی‌بیگ با ظرفیت 530 خودرو برای مردم رویای ارائه خدمات پارک خودرو را می‌بافد و هنوز آبی از آن برای شهروندان همدانی گرم نشده است.
به عنوان مثال، با توجه به تعداد سفرها و ظرفیت پارکینگ‌ها، مشخص است که با در نظر گرفتن یک میلیون و 500 هزار تردد، تنها 500 خودرو می‌توانند در پارکینگ‌ها جای بگیرند که این وضعیت به‌وضوح نشان‌دهنده ناکافی بودن تعداد پارکینگ‌ها برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان است.
از طرفی، آنچه به نظر می‌رسد این است که برای بهبود وضعیت ترافیک و پارکینگ در همدان، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و همکاری بین ارگان‌های مختلف وجود دارد که در این بین، اجرای مؤثر طرح پارک حاشیه‌ای می‌تواند به کاهش مشکلات موجود کمک کند و رضایت عمومی را افزایش دهد.
حال آنکه اسفندماه 1401 بود که پوروخشوری، مدیرعامل سازمان ترافیک استان همدان از بازگشت مجدد پارک حاشیه‌ای به خیابان‌های شهر خبر داد و گفت: «از اردیبهشت‌ماه سال 1402 این مهم باز هم توسط یک شرکت تخصصی در معابر به اجرا درخواهد آمد.»
اما متأسفانه با وجود این وعده، هنوز شاهد اجرایی شدن آن در شهر نیستیم؛ این در حالی است که کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر مملو از خودرو شده و ترافیک به معنای واقعی، امان مردم را بریده است. بنابراین بارها و بارها در این ارتباط با متولیان امر گفت‌وگو کرده و پیگیر موضوع شده‌ایم؛ اما پاسخ درستی دریافت نشد.
تا اینکه اردیبهشت‌ماه سال گذشته، امیر بهرامی‌شرافت، رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان از برگزاری مزایده و انتخاب سرمایه‌گذار برای پارک حاشیه‌ای طی روزهای آتی خبر داد و گفت: «در اجرای این طرح نیاز به حمایت پلیس داریم تا شکست نخورد.» وی تأکید کرد: «اگر پارک حاشیه‌ای با پارک‌های محوطه‌ای داخل شهر مدیریت شود، تردد به مرکز شهر کم خواهد شد.»
با این وجود، با گذشت تقریباً یک سال، همچنان شاهد اجرایی شدن این طرح در سطح معابر همدان نیستیم. پس بر آن شدیم تا بار دیگر گفت‌وگویی را با سرهنگ ابراهیم فارسی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان و نیز امیر بهرامی‌شرافت، رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری همدان به تشریح جزئیات طرح پارک حاشیه‌ای و وضعیت پیشرفت این پروژه پرداخت و گفت: «همان‌طور که در جریان هستید، اجرای این طرح کمی با تأخیر مواجه شده است، اما مشکل از سمت شهرداری نیست و به تازگی توافقات جدیدی با پلیس راهور انجام داده‌ایم.»
امیر بهرامی‌شرافت با تأکید بر اینکه طبق این توافق، ما خودروهایی را تهیه کرده‌ایم که به‌صورت مکانیزه قادر خواهند بود مدیریت پارک حاشیه‌ای را به عهده بگیرند، ابراز کرد: «این خودروها تجهیز شده‌اند و برای آزمایشات لازم با هماهنگی پلیس به تهران ارسال شدند.»
وی با تأکید بر اینکه اوایل به زودی بازدیدی از این خودروها انجام خواهد شد و در صورت تأیید کیفیت و دقت آن‌ها، کد پلیس به این خودروها تخصیص داده می‌شود، تصریح کرد: «نیت ما این است که کل پروژه را تابستان امسال به‌طور کامل اجرایی کنیم، تا قبل از اوج ترافیک شهری در ماه شهریور، این طرح به‌طور کامل در معابر اجرا و نیز در بین شهروندان جا بیفتد.»
بهرامی‌شرافت درخصوص معابر تحت پوشش این طرح گفت: «این طرح شامل تمامی خیابان‌ها خواهد بود، اما در مرحله نخست از معابر اصلی که با مشکل ترافیک و پارک دوبل مواجه‌اند، آغاز خواهیم کرد.»
وی افزود: «پس از آن، خودروها و معابر امکانات بیشتری خواهند گرفت و سعی داریم قبل از سال تحصیلی جدید، این طرح را به اتمام برسانیم.»
این مقام مسئول همچنین ابراز کرد: «تاکنون نزدیک به 50 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای این طرح انجام شده است.»
وی با بیان اینکه برای ایجاد زیرساخت‌های اجرای طرح، 70 میلیارد ریال از سوی یک سرمایه‌گذار دانش‌بنیان همدانی تأمین شده است، اظهار کرد: «در فاز نخست اجرای این پروژه، معابر خیابان مدنی، خواجه رشید، پاستور و میرزاده عشقی در اولویت قرار دارند.»
وی در ادامه بر اهمیت حمایت مسئولان استان تأکید کرد و افزود: «اجرای این طرح نیازمند حمایت‌ تمامی نهادها از جمله دادستانی، فرمانداری و پلیس است. راهکار ما این است که هم با تخلفات ایستا مقابله کنیم و هم مدیریت لازم را بر روی پارک‌های ممنوعه و توقف‌های غیرمجاز داشته باشیم.»
در ادامه، سرهنگ ابراهیم فارسی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز در این باره گفت: «در حال حاضر ما نیز همراه با مدیریت شهری در حال پیگیری اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هستیم.»
وی با تأکید بر اینکه این طرح به دلیل نیاز مبرم به ساماندهی ترافیک شهری و مدیریت بهتر فضای پارک خودروها در همدان در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: «بخشی از این طرح به تأیید کد پلیسی وابسته است که در حال حاضر در مراحل نهایی بررسی قرار دارد.»
سرهنگ فارسی با تأکید بر اینکه خودروهایی که برای این طرح تهیه‌شده، با هماهنگی‌هایی که با تهران انجام شد، بازدید اولیه داشته‌اند و اکنون مراحل تأیید خود را طی می‌کنند، تصریح کرد: «آنچه مسلم است این که با نگاهی به وضعیت ترافیکی شهر همدان، لزوم اجرای این طرح به‌وضوح مشخص است؛ به‌ویژه در ساعات اولیه صبح، خیابان‌هایی همچون جهان‌نما، بوعلی جنوبی، میرزاده عشقی، بلوار مدنی و خواجه رشید به شدت شلوغ هستند و به دلیل تردد بالا در این معابر و نیز پارک‌های طولانی‌مدت خودروها، فضایی برای پارک مناسب وجود ندارد.»
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، افرادی که خودروهای خود را در معابر عمومی پارک می‌کنند، ملزم به پرداخت هزینه خواهند بود، اظهار کرد: «این اقدامات می‌تواند به کاهش ترافیک و جلوگیری از وقوع تخلفات پارک دوبل کمک کند.»
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان با اشاره به وضعیت تخلفات مربوط به پارک دوبل در شهر گفت: «در حال حاضر متأسفانه به دلیل این که برخی از کسبه و کارمندان ادارات و نهادها برای چندین ساعت خودروی خود را در کنار معابر پارک می‌کنند، برخی شهروندان به دلیل نیاز به توقف در نزدیکی مغازه‌ها مجبور به پارک دوبل می‌شوند که این موضوع نه‌تنها موجب ترافیک می‌شود، بلکه مشکلات جدی برای دیگر رانندگان ایجاد می‌کند.»
رئیس پلیس راهور شهرستان با تأکید بر اینکه ما پیگیری‌های مکرر و مستمری برای تسریع در روند اجرای این طرح داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: «امیدواریم که با تأیید کد پلیسی و تجهیزاتی که برای این طرح لازم است، بتوانیم به ساماندهی ترافیک و رضایتمندی شهروندان کمک کنیم.»
وی با تأکید بر این که درست یک هفته پیش بود که خودروی مورد نیاز از سوی شهرداری تأمین و به ما تحویل شد، اذعان کرد: «از آنجایی که تست عملکرد دوربین‌ها با منافع مردم در ارتباط است، با حساسیت بالایی نیز برخورد خواهد شد. لذا دوره اول بازدید انجام و به‌زودی نیز دور بعدی آغاز خواهد شد. به محض حصول تأیید نهایی، این طرح در فاز نخست در معابر مشکل‌دار اجرایی خواهد شد.»
سرهنگ فارسی با بیان اینکه این خودروها در بحث ثبت تخلفاتی همچون توقف‌های بی‌جا و پارک در ایستگاه‌های اتوبوس نیز کمک‌حال ما خواهند بود، ابراز کرد: «این مهم در کنار حضور پلیس که به‌صورت مستمر در معابر خدمت‌رسانی می‌کند، نقش بسزایی در مدیریت ترافیک خواهد داشت.»
مع‌الوصف، با توجه به آنچه گفته شد، اجرای پروژه پارک حاشیه‌ای در همدان به دلیل لزوم ساماندهی ترافیک و بهبود شرایط حمل‌ونقل شهری، یک الزام اساسی به شمار می‌آید که برخی آمار و دلایل مستند نیز بر این امر تأکید دارد. از جمله اینکه بر اساس آمار منتشرشده، در سال‌های اخیر، تعداد خودروهای ثبت‌نام‌شده در همدان به بیش از 100 هزار دستگاه رسیده است. این افزایش جمعیت خودروها به‌طور مستقیم بر ترافیک و نیاز به فضای پارکینگ در سطح شهر تأثیر گذاشته است.
یا این که طبق گزارش‌های شورای اسلامی شهر همدان، در ساعات اوج ترافیک، شلوغی خیابان‌ها و معابر اصلی تا 50 درصد افزایش می‌یابد که این شرایط نشان‌دهنده لزوم ساماندهی و مدیریت بهتر ترافیک و پارک خودروها است. از طرفی هم بر اساس داده‌های پلیس راهور همدان، در سال گذشته بیش از 50 درصد از جریمه‌ها به دلیل پارک دوبل و توقف در محل‌های ممنوعه بوده است که چنین تخلفاتی نه‌تنها ترافیک را تشدید می‌کند، بلکه ایمنی عابران پیاده و دیگر رانندگان را نیز به خطر می‌اندازد. این در حالی است که طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، در برخی مناطق شلوغ همدان به ازای هر 200 خودرو یک پارکینگ وجود دارد. این شرایط، ضرورت طراحی و اجرای فضاهای پارکینگ جدید را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر، طبق مطالعات، نبود فضای مناسب برای پارک خودرو در اطراف مراکز تجاری می‌تواند باعث کاهش رونق اقتصادی و دسترسی شهروندان به خدمات شود. در واقع، بهبود وضعیت پارکینگ می‌تواند به افزایش رضایتمندی شهروندان و رونق کسب‌وکارها کمک کند.
به دیگر سخن، با توجه به آمار و اطلاعات موجود، اجرای پروژه پارک حاشیه‌ای در همدان یک الزام اساسی برای بهبود کیفیت زندگی شهری، ساماندهی ترافیک و امنیت عبور و مرور در معابر به‌شمار می‌رود. این پروژه نه‌تنها باعث بهبود شرایط ترافیکی خواهد شد، بلکه به اقتصاد محلی و رضایتمندی شهروندان نیز خدمت خواهد کرد

ارسال نظر

سوال: عدد صفر به علاوه یک؟ 1

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار