شناسه خبر:80815
1402/12/28 12:00:34

سپهرغرب گروه اقتصادی: طاهره ترابی مهوش: در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تعاونی «تیزرو پرش ماماهان» مستقر در شهرک صنعتی ویان مشخص شد؛ این واحد تولیدی با تولید 16 قلم از قطعات موتورسیکلت علاوه بر تولید داخلی توانسته بخشی از بازارهای بین‌المللی را نیز ازآن خود کند.

در دهه‌های اخیر، موتورسیکلت به‌عنوان یک وسیله نقلیه پرطرفدار و محبوب در سراسر جهان شناخته شده است. این وسیله نقلیه سریع، اقتصادی و زیبا، جذابیت بیشتری نسبت به خودروهای دیگر دارد. با افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها، نیاز به لوازم یدکی مرتبط با آن‌ها نیز افزایش یافته است. حال آنکه لوازم یدکی موتورسیکلت عمدتاً شامل قطعات جانبی و قطعات جایگزین برای تعمیرات و نگهداری موتورسیکلت می‌شود.

از طرفی اهمیت لوازم یدکی موتورسیکلت به‌دلیل تأثیر مستقیم آن‌ها بر کارایی و عمر مفید موتورسیکلت بسیار بالاست و استفاده از لوازم یدکی با کیفیت و استاندارد مناسب می‌تواند عمر موتورسیکلت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. همچنین خطرات حادثه و خرابی ناشی از استفاده از قطعات نامناسب را کاهش دهد. در استان همدان شرکت تعاونی هگمتان تیزروپرش ماماهان بزرگترین تولیدکننده قطعات موتور سیکلت هوندا در کشور با برند‌های کایر و ایلدرم، در سال 1389 واقع در شهرک صنعتی ویان استان همدان راه‌اندازی شد و با تلاش‌های روزافزون و چشم‌اندازی مطلوب به آینده از یک‌سو و ایجاد بستری متناسب جهت اشتغال افراد بومی، از سوی دیگر همواره با موفقیت‌های چشمگیری مواجه بوده به گونه‌ای که در سال 1402 تعداد نیرو‌های خود را به 230 نفر افزایش داده است.

بر این اساس با توجه به جایگاه این صنعت در توسعه استان، برآن شدیم تا با مدیرعامل شرکت تعاونی هگمتان تیزروپرش ماماهان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رضا وکیلی با ابراز اینکه این شرکت از اردیبهشت‌ماه سال 94 به‌صورت رسمی توانسته مجوزهای خود را دریافت و در زمینه تولید و ساخت قطعات موتور سیکلت فعالیت خود را آغاز کند گفت: این شرکت 16 قلم محصول تولید می‌کند که ازجمله آن می‌توان به باک موتورسیکلت، زین، گلگیر عقب و جلو، اگزوز و غیره اشاره کرد.

* قطعه‌فروش بودیم پس بازار را می‌شناختیم

وی در پاسخ به چگونگی ورود به عرصه تولید قطعات موتورسیکلت ابراز کرد: ما پیش از ورود به عرصه تولید، فروشنده این قطعات بودیم بنابراین با توجه شناختی که از بازار فروش محصول داشتیم وارد عرصه سرمایه‌گذاری در این بخش و تولید شدیم.

وی با تأکید بر اینکه این شرکت کار خود را با هفت نفر آغاز کرد اما امروز خوشبختانه این تعداد به 230 نفر رسیده است، اظهار کرد: طبق طرح توسعه‌ای تا سال آینده حدود 100 نفر دیگر در نیز در مجموعه مشغول به‌کار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی هگمتان تیزروپرش ماماهان با ابراز اینکه در طرح توسعه‌ای، حدود چهار تا پنج قلم محصول مرتبط دیگر با قطعات موتور سیکلت به محصولات شرکت در عرصه تولید افزوده خواهد شد، ابراز کرد: خوشبختانه خط تولید این محصولات جهت بهره‌برداری در سال 1403 آماده شده است.

*عراق و افغانستان بازارهای صادراتی

وکیلی با اشاره به اینکه خوشبختانه شرکت توانسته در عرصه صادرات محصول نیز به بازارهای کشورهایی همچون عراق و افغانستان نیز ورود کند، خاطرنشان کرد: نحوه بازاریابی ما در این کشورها به‌صورت حضور مستقیم کارکنان و میدانی بوده است.

* پاسخ به نیاز داخلی اولویت ماست

وی با اشاره به اینکه اولویت ما در مرحله نخست تولید محصول، تأمین نیاز داخلی است بنابراین با توجه به نیاز داخلی هنوز برنامه‌ای برای گسترش عرصه صادرات به سایر کشورها دنبال نمی‌کنیم، تشریح کرد: بنا به نیاز بازار داخلی و کمبودی که علیرغم تولید وجود دارد، همچنان شاهد واردات محصول از کشور چین هستیم پس در ابتدا باید نگاهمان به تأمین محصول در داخل کشور برای بی‌نیازی از واردات باشد.

وی افزود: بنابراین اگر تیراژ تولید به حدی باشد که با مازاد نیاز داخلی مواجه شویم در عرصه صادرات ورود قوی‌تری خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر تیراژ تولید محصولات در ماه حدود 100 هزار قطعه است.

* حمایت ازسوی مسئولان شاید 30 درصد

این صنعتگر موفق با بیان اینکه اگر بخواهیم حمایت مسئولان استانی را از عرصه صنعت به‌صورت واقعی در قالب درصد بیان کنیم نهایتاً 30 درصد است ابراز کرد: در این بین می‌توان گفت حمایت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قابل قبول بوده اما مابقی ادارات و سازمان‌ها همچون شرکت شهرک‌ها و استانداری همیاری و همکاری لازم را از عرصه تولید و صنعت ندارند.

* چهار واحد راکد را احیا کردم

وکیلی با بیان اینکه ما به غیر از این واحد درصدد احیای چهار واحد تولیدی که به مدت 20 سال راکد بودند برآمدیم اما متأسفانه استانداری و شرکت شهرک‌ها همکاری لازم را با ما نداشتند، خاطرنشان کرد: برای مثال هنوز پس از سه سال تلاش هنوز موفق به دریافت مجوز از شرکت شهرک‌ها برای فعال کردن یکی از این واحدهایی که در عرصه تولیدات محصولات سلولزی فعال بوده، نشدیم.

*دوندگی سه ساله برای دریافت یک مجوز

وی با اشاره به اینکه در این شرکت (اسپاد کاغذ ماماهان) در حال حاضر تنها پنج نفر مشغول به‌کار هستند، اذعان کرد: این در حالی است که حداقل باید 200 نفر در این مجموعه مشغول به کار می‌شدند اما متأسفانه بنا به موانع پیش رو در دریافت مجوزها گویی این پروژه به معنای واقعی در شهرک صنعتی ویان متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تیزرو پرش ماماهان اذعان کرد: سه واحد دیگری که نسبت به احیای آن‌ها اقدام کردیم وابسته به شرکت تیزرو پرش ماماهان بوده و قرار است در عرصه تولید قطعات موتورسیکلت ورود داشته باشند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد خط تولید لوازم یدکی موتورسیکلت جزو لوازم پرمصرف دسته خودرویی و موتور سیکلت است.

به‌دلیل شلوغ بودن بیشتر شهر‌ها و ترافیک بیش از حد مردم ترجیح می‌دهند برای این که زودتر به مقصد برسند از موتورسیکلت استفاده کنند چون اندازه کوچکتری نسبت به اتومبیل داشته و به‌راحتی می‌تواند از ترافیک‌های سنگین رد شود.

همین باعث شده که لوازم یدکی آن بیشتر مصرف شود؛ بنابراین ورود یک صنعتگر به عرصه تولید قطعات موتورسیکلت با توجه به بازار موجود، می‌تواند در فضای درآمدزایی و ارزش‌آفرینی حوزه صنعت در هر استان و شهری مؤثر واقع شود، اینکه یک شرکت در عرصه تولید قطعات موتور سیکلت در یک شهرستان اقدام کرده خود امری ستودنی است و می‌بایست بنا به ظرفیت، توان و اراده موجود، برای گسترش کار حمایت‌های لازم از این مجموعه صورت پذیرد؛ بنابراین اینکه یک فعال و تولیدکننده را سه سال برای دریافت مجوز به این‌سو و آن‌سو بکشانیم در شرایط فعلی اقتصادی و نیاز کشور به تولید بومی، قابل قبول نیست و باید در این فرایند تجدید نظر لازم صورت پذیرد.

شناسه خبر 80815