شناسه خبر:80766
1402/12/27 14:10:30

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک از رشد 96 درصدی کشفیات قاچاق کالاهای سلامت‌محور در استان خبر داد.

علی یادگاری با بیان اینکه 2 هزار و 246 مورد بازدید از تمام واحدهای دارویی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، عطاری‌ها و آزمایشگاه‌های واحدهای تولید مواد غذایی و آزمایشگاه‌های همکاری صورت پذیرفته است، خاطرنشان کرد: در طی این بازدیدها تعداد 22 مورد تخلف محرز شده واحد‌های تولیدی و عرضه کننده منجر به تذکر، جریمه نقدی، لغو پروانه و سایر محکومیت‌ها شده‌اند.

وی تصریح کرد: در این مدت به منظور آزمایش و کنترل کیفی شرکت‌های آرایشی بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی 81 مورد نمونه برداری صورت گرفته و نیز بالغ بر 7 هزار و 582 نمونه به آزمایشگاه این معاونت جهت انجام آزمایشات لازم ارسال و مجموعا تعداد 9 هزار و 841 آزمایش در سال 1402 در این معاونت انجام شده است.

یادگاری با بیان اینکه 491 مورد نمونه واصله از مدیریت نظارت بر موارد خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی بوده است، اظهار داشت: یک هزار و 455 نمونه نیز از مراکز بهداشتی استان نیز واصل شده است.

سرپرست معاونت غذا و دارو استان ادامه داد: در سالی که گذشت 7 داروخانه به کمیسیون ماده 20 امور داروخانه‌ها معرفی شده است.

وی افزود: در طی این مدت 131 مورد صدور گواهی تشخیص صلاحیت موسس امور داروخانه ها، 35 مورد صدور موافقت اصولی(مجوز اولیه تاسیس داروخانه)، 7 مورد مجوز بهره برداری امور داروخانه ها، 27 مورد صدور پروانه تاسیس امور داروخانه ها، 201 مورد صدور پروانه مسئول فنی امور داروخانه‌ها و 57 مورد صدور گواهی تشخیص صلاحیت مسئول فنی امور داروخانه‌ها انجام گردیده است.

یادگاری یادآور شد: همچنین 59 مورد پروانه جهت مسئول فنی شرکت‌های آرایشی، بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی، 49 مورد پروانه بهره برداری شرکت‌های آرایشی، بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی و 240 مورد پروانه ساخت محصول و تمدید شده این شرکت‌ها صادر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بالغ بر یک هزارو 73 مورد توزیع داروی مخدر بین بیماران، مراکز ترک اعتیاد و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، اذعان داشت: در سال گذشته 500 مورد کوپن و حواله شیر خشک صادر و تحویل داده شده است.

سرپرست معاونت غذا و دارو استان گفت: با توجه به اهمیت اندازه گیری انواع سموم باقیمانده دفع آفات کشاورزی در محصولات خام کشاورزی، دستگاه GC- MASS در سال 1402 در آزمایشگاه نصب و راه اندازی شد.

شناسه خبر 80766