شناسه خبر:79835
1402/12/5 12:52:09

سپهرغرب، گروه خبر: شهرستان خمین که در بخش جنوبی استان مرکزی قرار دارد به دلیل کاهش بارندگی‌ها مانند بسیاری از مناطق دیگر کشور با چالش کم آبی به ویژه برای صنایع مواجه است که در این میان تصفیه و بازچرخانی پساب فاضلاب به عنوان طلای خاکستری می‌تواند چالش کمبود آب صنایع خمین را حل کند.

برخی از آمارها حاکی از این است که تا سال 2030، تغییرات آب و هوایی حدود نیمی از اهالی زمین را با بحران و تنش‌های ناشی از کم آبی درگیر می‌کند از سویی دیگر در بسیاری از مناطق دنیا، توانایی تأمین آب به دلیل افزایش جمعیت تقریبا غیرممکن و تا سال 2050 بر اساس پیش بینی‌ها، حدود سه چهارم جمعیت جهان با کمبود منابع آب روبرو می‌شوند.

تقاضای روزافزون آب به واسطه برداشت غیراصولی، آلودگی، تغییرات اقلیمی با چالش‌های گوناگونی دست به گریبان است و با توجه به وضعیت موجود، اتلاف فرصت‌هایی که با مدیریت بهینه منابع آب به ویژه در بخش فاضلاب و پساب آن حاصل می‌شود، غیرقابل کتمان است.

خشکسالی، محدودیت‌های برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی و تنگناهای موجود بر سر تامین آب شرب در بسیاری از مناطق دنیا، کشورها را بر آن داشته است که به حوزه تصفیه فاضلاب و استفاده مجدد از پساب فاضلاب در چرخه آب جدی‌تر فکر کنند.

براساس برآوردها، بیش از 80 درصد پساب‌های فاضلاب توسط جوامع بشری در دنیا بدون تصفیه و استفاده دوباره به محیط زیست بازمی‌گردد و که این امر در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند به گسترش بیماری‌هایی چون هپاتیت آ، بیماری‌های انگلی، عفونت‌های دستگاه گوارش و بیماری‌های تنفسی منجر شود.

راه اندازی صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خمین راهکار مسئولان برای جبران خشکسالی و ایجاد اشتغال در این شهرستان بوده است اما بحران تامین آب برای صنایع بزرگ این خطه دغدغه جدید مسئولان است.

ضرورت حرکت صنایع به سمت استفاده از پساب

استاندار مرکزی گفت: با توجه به چالش‌های پیش‌روی کشور در حوزه تامین انرژی و منابع آبی انتظار می‌رود صنایع در مسیر بهره مندی از انرژی‌های تجدید پذیر و پساب فاضلاب تصفیه شده گام بردارند.

فرزاد مخلص الائمه ادامه داد: با توجه به تنش‌های آبی امکان صدور مجوز برای صنایع آب جز با تامین آب از مسیر پساب داده نمی شود.

وی افزود: در این راستا احداث تصفیه خانه‌ها در شرکت‌های تولیدی برای بازچرخانی پساب برای تامین آب مورد نیاز صنایع کاری ارزشمند بوده و باید به عنوان الگو در تمام واحدها پیگیری شود.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه توسعه صنعت و مصرف از توسعه تولید پیشی دارد اضافه کرد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق مورد نیاز صنایع یک فعالیت اقتصادی کاملا به صرفه است و باید صنایع را به سمت بهره گیری از انرژی‌های تجدید پذیر هدایت کرد.

مخلص‌الائمه در ادامه گفت: مهمترین ماموریت آبفای استان مرکزی، تحویل پساب و تفاهم بر بهره‌برداری و بازچرخانی پساب با صنایع بزرگ استان است.

وی اظهار کرد: صنایع در این راستا باید پای کار آیند و موظف هستند در این مسیر حرکت کنند.

قانون در این خصوص، محدودیت‌هایی در نظر گرفته است و پس از سال‌ها غفلت در قوانین، امسال در قانون بودجه این غفلت برداشته شد و صنایع مکلف شده‌اند که از پساب استفاده کنند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: اگر صنایع در این بخش همکاری نکنند، باید با هزینه‌های چندبرابری آب را تحویل بگیرند.

وی تصریح کرد: باید تا دیر نشده از این فرصت استفاده کرد، ظرفیت آن هم در استان مرکزی وجود دارد،

 

  شهرهای بزرگ شبکه فاضلاب و بازچرخانی لازم را دارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی مهمترین اقدام شرکت آب و فاضلاب استان را اتصال سیستم پساب به صنایع بزرگ بیان کرد.

علی اکبر اسدی افزود: این ظرفیت قانونی سال گذشته وجود داشت و امسال با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی بیان‌کرد: حدود یک‌هزار و 599 لیتر در ثانیه در مجموع استان مرکزی پساب تولید می‌شود که این ظرفیت قابل افزاش است.

پیشرفت 98 درصدی تصفیه‌خانه خمین

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از پیشرفت 98 درصدی فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرستان خمین خبرداد و گفت: در راستای بهره برداری بهینه از پساب فاضلاب در حال بهره برداری آزمایشی است.

حشمت اله عباسی بیان کرد: تاکنون 21 هزار و 868 فقره انشعاب این تصفیه خانه نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی،ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب خمین را 14 هزار و 573 مترمعکب در شبانه روز عنوان کرد.

عباسی جمعیت تحت پوشش تصفیه‌خانه فاضلاب را 85 هزار و 725 نفر در خمین بیان کرد و گفت: 210 کیلومتر از خطوط انتقال فاضلاب اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به اینکه طرح شبکه فاضلاب خمین از سال 79 کلید خورده است، یادآور شد: اولین فاز آن به روش برکه تثبیت و با ظرفیت 34 هزار نفر در سال 1383 بهره‌برداری شد.

عباسی گفت: 650 میلیارد ریال تاکنون برای احداث تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان هزینه شده است و 350 میلیارد ریال اعتباربرای تکمیل آن نیاز است.

وی ادامه داد: آبفای استان مرکزی آمادگی کامل برای تامین آب مورد نیاز شهرک صنعتی خمین از پساب فاضلاب را دارد.

فرماندار خمین پساب فاضلاب را پایدارترین منبع تامین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی شهرک صنعتی این شهرستان بیان کرد.

حمید کمانکش افزود: انتقال سهمیه 20 لیتر برثانیه آب تخصیص یافته از سد کوچری به شهرک صنعتی خمین دیگر منبع پایدار تامین آب شهرک صنعتی این شهرستان است.

وی تاکید کرد: سهمیه شهرک صنعتی خمین از سد کوچری باید در سریع‌ترین زمان وارد خط شهرستان شود.

فرماندار خمین، با اشاره به اینکه اجرای 17 کیلومتر از فاضلاب خمین باقی مانده است، اظهار کرد: تکمیل فاضلاب خمین ظرفیت خوبی برای صنایع شهرستان فراهم می‌کند.

کمانکش اظهار کرد: تامین آب مورد نیاز شهرک صنعتی خمین نیازمند نگاه جامع و پرهیز از تفکر جزیره‌ای دستگاه‌های اجرایی متولی است.

وی ادامه داد: شهرک صنعتی خمین در تابستان امسال برای تامین آب مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی با مشکل مواجه و موجب نارضایتی این واحدها شد.

فرماندار خمین افزود: راهکارهای کوتاه مدت برای تامین آب شهرک صنعتی شهرستان موفقیت زیادی نداشت و برخی از صنایع مانند پتروشیمی به سختی و با هزینه زیادی آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

کمانکش تصریح کرد: باید مطالعات تحویل سهمیه 20 لیتر بر ثانیه شهرک صنعتی خمین توسط آبفای استان مرکزی در کوتاه ترین زمان انجام شود.

استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب راهبرد حل تنش آبی صنایع خمین است و صنایع‌دارای سهم شهرستان از این پساب، اهتمام بیشتری برای انتقال داشته باشند.

وحید براتی زاده با اشاره به نقش پساب تصفیه‌خانه‌ در حل مشکلات آب این شهرستان، گفت: صنایعی که تنش آبی دارند با استفاده از ظرفیت این پساب‌ این تنش را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: برای انتقال پساب تصفیه‌خانه فاضلاب خمین به انجمن حمایت از زندانیان، مانا انرژی، دی‌پلیمر آریا و آرین پارس به عنوان بهره‌برداران پساب، زمان مشخص شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری خمین ادامه داد: واحدهای تولیدی و صنعتی که نتوانند تا پایان زمان مشخص شده فرایند انتقال پساب را تکمیل کنند، سهم آن‌ها از این ظرفیت لغو و به واحدهای متقاضی دیگر تخصیص پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: تخصیص‌های پساب فاضلاب خمین باید تا پایان امسال تعیین تکلیف شود.

شناسه خبر 79835