شناسه خبر:77153
1402/9/25 09:42:14

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: بانک‌ها هرچه سریع‌تر هفت هزار و 600 متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج را تعیین تکلیف کنند و نظارت لازم نیز از سوی استانداری بر حُسن اجرای کار صورت پذیرد.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار : علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنج‌شنبه گذشته در جلسه ستاد سامان‌دهی امور جوانان استان که با حضور معاون سیاسی وی و جمعی از مسئولان اجرایی ذی‌ربط در سالن شهدا برگزار شد، با بیان اینکه وقتی برای ازدواج افراد را تشویق می‌کنیم باید موانع پیش روی آن‌ها را نیز رفع کنیم، عنوان کرد: بانک‌ها تعداد هفت هزار و 600 نفر متقاضی در نوبت تسهیلات را سریع‌تر تعیین تکلیف کرده و تا قبل از عید اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با تأکید بر لزوم جلب رضایت مردمی و در اولویت قرار دادن این مهم در انجام کارها، خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم کسی به امید افزایش مبلغ وام در سال آینده کار خود را به تعویق بیندازد؛ بنابراین برای انجام امور مردم با سهولت هرچه تمام کارهای آنان را پیش ببرید.

استاندار همدان سپس تصریح کرد: سیستم بانکی باید همسو با سیاست‌های نظام حرکت کند. ازدواج و فرزندآوری دو مقوله مهم است که در تأمین سلامت، امنیت، کاهش آسیب‌های اجتماعی و غیره مؤثر بوده و برای نظام مهم است؛ بنابراین بانک باید در تأمین اعتبار و پرداخت، حرکت جهادی داشته باشد.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر تزریق اعتبار و افزایش کارکنان در بانک‌ها برای پیشبرد اهداف، اظهار کرد: عدالت اجتماعی را درخصوص پرداخت وام‌ها درنظر بگیرید و این‌طور نباشد که اگر کسی در شهر کم‌برخورداری زندگی می‌کند، مدت‌ها در صف انتظار باشد.

   هرجا ضعفی وجود دارد، ناشی از عملکرد بد ما است

وی در ادامه با ابراز قدردانی از فعالان حوزه جوانان، ابراز کرد: جوان و جوانی جمعیت مهم‌ترین مسئله کشور و حاکمیت است و این دغدغه وظیفه ما را سنگین می‌کند.

استاندار همدان تأکید کرد: گزارش‌های ارائه‌شده حاکی از انجام کارهای مهم و بسیاری است، اما موضوع اشتغال یکی از موارد مهم بوده و امروز این مسئله با سرمایه‌گذاری قابل حل است.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: نگاه و سیاست دولت و نظام کاهش تصدی‌گری و افزایش بخش خصوصی و تعاونی‌ها است‌ تا امور جامعه به دست خود مردم حل شود؛ البته تأمین امنیت و روابط خارجه و مواردی از این قبیل در دست حاکمیت است، اما شئونات دیگر باید به مردم واگذار شود.

وی فربه شدن دولت را یک چالش جدی خواند و تصریح کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید هدفمند و مؤثر باشد، برای مثال تعمیر قطعات را به کارآموزان یاد بدهید نه تعویض را! کار را اساسی، با هنر و خلاقیت پیش ببرید تا شاهد رشد و بالندگی مهارت‌آموزان باشیم.

استاندار همدان با تأکید بر لزوم دقت نظر در آموزش‌ها توسط اساتید و مربیان، متذکر شد: تمرکز خود را روی دانش‌آموزان و آموزش‌وپرورش بگذارید؛ به‌ویژه اوقات فراغت آنان. این مسئله بسیار مهم و اثرگذار است.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: خواهش من این است که در انجام کارها یک جمله را به کار نبرید «بودجه نیست»! وقتی مسئولیتی را قبول کردیم، می‌دانستیم اوضاع چطور است؛ پس وقتی با آن شرایط کار را پذیرفتیم، باید تمام مأموریت‌ها و تکالیف خود را به‌درستی انجام دهیم.

وی سپس یادآوری کرد: تأمین منابع سخت است، همیشه هم سختی وجود داشته، باید خوداتکایی را بیاموزیم و به جوانان هم آن را آموزش دهیم.

استاندار همدان در خاتمه سخنان خود با تأکید بر لزوم طرح نقد منصفانه از سوی جوانان درخصوص انجام کارها، گفت: همه کارها گل و بلبل نیست، مشکلات هم وجود دارد، هرجا مشکلی هست، ناشی از عملکرد بد ما بوده که باید اصلاح شود‌؛ ما نیازمند تحول هستیم، تحولی که با تقویت نقاط مثبت و رفع نقاط ضعف همراه است.

   گفت‌وگو با جوانان را در دستور کار خود قرار دهید

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه امروز مسئله نخست کشور انتخابات است، ابراز کرد: برخی به طرز ناشیانه و مغرضانه‌ای اقدام به انجام نظرسنجی در فضای مجازی می‌کنند که بعضاً کارشناسی‌شده نیست؛ بنابراین اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ورزش و جوانان استان مراقبت کنند.

حسن رضانیا سپس با اشاره به نتایج یک نظرسنجی معتبر در آمریکا، تصریح کرد: نتایج نشان می‌دهد 67 درصد جوانان آمریکایی مخالف جنایات فاجعه‌بار رژیم صهیونیستی و 86 درصد جوانان فلسطینی مخالف صلح با اسرائیل هستند و به مقاومت پایبندند.

وی ابراز کرد: این نتایج نشان می‌دهد نسل زد و آلفا یعنی نوجوانان و جوانان پای بسیاری چیزها نظیر مقاومت ایستاده اند و نباید مغلوب فضای رسانه‌ای ساختگی شد.

این مقام مسئول در پایان با طرح یک پیشنهاد، گفت: دوستان ما در اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌ کل ورزش و جوانان و دانشگاه‌ها روی گفت‌وگو تمرکز کنند و برنامه بدهند. کمتر از سه ماه تا انتخابات زمان داریم، گفت‌وشنود با جوانان را در دستور کار خود قرار داده و برنامه‌های خود را به ما ارائه دهید.

   شرایطی فراهم کنید که از ظرفیت انبار تملیکی بهره ببریم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان نیز با اشاره به مهارت‌آموزی سربازان نیروهای مسلح، گفت: در نزاجا 937 نفر، در فراجا 625 نفر و در سپاه 852 نفر ثبت‌نام کرده و آموزش‌های لازم را دریافت کردند؛ البته صدور گواهی برای تعداد کمتری صورت گرفت، به‌دلیل اینکه بعضاً افراد در مأموریت بودند، اما درمجموع دو هزار و 406 نفر از سربازان آموزش داده شدند و 80 درصد تعهد سالانه انجام شده است.

وهب مختاران خاطرنشان کرد: رشته‌های مشمولین نیروهای مسلح با تکیه بر اشتغال و کسب‌وکار بوده تا بعد از آموزش بتوانند در این عرصه موفق باشند و کارآفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار المپیاد سربازان نیز با موفقیت برگزار شد، اظهار کرد: در این راستا 153 نفر منتخب در همدان رقابت کردند و 11 نفر در مسابقات کشوری حائز رتبه شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اعطای مجوزهای لازم نیز صورت گرفته، پیشنهاد داد: یکی از مشکلاتی که درخصوص آموزش مهارت داریم، تجهیزات و مواد مصرفی بوده؛ تقاضای ما این است که از ظرفیت انبار تملیکی بهره ببریم. این بخش می‌تواند از آشپزی تا هایتک را در همه رشته‌ها پوشش دهد.

   بیش از 7600 نفر در صف انتظار برای دریافت وام ازدواج

معاون امور شعب بانک‌های استان همدان نیز گفت: در هشت‌ماهه نخست سال 1402، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی برای ازدواج دو هزار و 587 میلیارد تومان به 12 هزار و 970 نفر بوده و هفت هزار و 669 نفر نیز در نوبت پرداخت هستند.

ملکیان در ادامه اذعان کرد: این مقدار نسبت به مشابه سال قبل 45 درصد افزایش داشته است.

وی توضیح داد: تعداد افراد در نوبت به مرور تشکیل پرونده می‌دهند و به محض اینکه در سامانه ثبت‌نام شوند، تعیین شعبه می‌شوند؛ ظرفیت روزانه در بانک‌ها باز شده و اقدامات لازم برای متقاضیان انجام می‌شود.

این مسئول بانکی افزود: با توجه به اینکه زمزمه افزایش مقدار تسهیلات وجود دارد، برخی از متقاضیان مراجعه نمی‌کنند تا سال آینده مشمول این افزایش باشند؛ اگرچه بانک‌ها تمایل دارند پرداخت تسهیلات تا پایان امسال صورت پذیرد.

ملکیان در ادامه با اشاره به پرداخت تسهیلات فرزندآوری، گفت: 10 هزار و 729 فقره تسهیلات فرزندآوری نیز پرداخت شده و 6 هزار فقره در نوبت دریافت تسهیلات قرار دارند؛ در این بخش 66 درصد پرداختی‌ها از چهار بانک بوده‌اند.

شناسه خبر 77153